UBN Uitzendbureau jubileert: 'Al 30 jaar gespecialiseerd in logistiek en industrie'

UBN Uitzendbureau jubileert: 'Al 30 jaar gespecialiseerd in logistiek en industrie'
De directie van UBN Uitzendbureau op een rij: Willem de Groot, Frank oude Egbrink en Harry Noorlander (vlnr).

UBN Uitzendbureau ging 30 jaar geleden van start met drie grote klanten. Twee daarvan, Remia en Nedal, zijn nog altijd klant. Dat is geen toeval, stelt de directie die - naast oprichter en algemeen directeur Willem de Groot - bestaat uit Harry Noorlander en Frank oude Egbrink. "Vanaf het begin hebben we geïnvesteerd in een goede samenwerking en daardoor is een vertrouwensband ontstaan. Wij willen samen met de klant vooruit."

Een eerste factor die bijdraagt aan de vertrouwensband, is kennis van de sector waarin de klant opereert. “Onze focus ligt op de logistiek en de food- & maakindustrie. Omdat we ons bewust tot die sectoren beperken, hebben we in de loop der jaren veel kennis over de logistiek en industrie opgebouwd. Die kennis stelt ons in staat om een betere match te maken”, vertelt Noorlander, verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten van UBN Uitzendbureau.

Kennis logistiek

Noorlander krijgt bijval van Frank oude Egbrink, die zorg draagt voor de bedrijfsvoering en productontwikkeling. “Als wij gesprekken voeren met heftruckchauffeurs, gaan we dieper dan een gemiddeld uitzendbureau. Wij willen niet alleen weten of hij praktijkervaring heeft, maar ook welk type heftruck hij heeft gereden en in welke omgeving. Het maakt nogal uit of hij heeft gewerkt in een distributiecentrum met palletstellingen of in een koelcel met verrijdbare stellingen. En als dat nodig is, kunnen we de chauffeur een aanvullende opleiding aanbieden. Daarover hebben we vaste afspraken met verschillende opleiders.”

Inhouse

Een tweede factor is de inhouse-constructie. Op dit moment heeft UBN meer inhouse-vestigingen bij grote klanten dan inloopvestigingen in de binnenstad. “Toen wij 30 jaar geleden zijn gestart, was de inhouse-constructie net in opkomst. Wij zijn direct daarop ingesprongen vanuit de wens om klanten volledig te ontzorgen”, vertelt Noorlander.

Een eigen vestiging op de locatie van de klant biedt UBN de mogelijkheid om uitzendkrachten beter te begeleiden en te instrueren. “Denk aan uitleg over de barcodescanner of het voicepickingsysteem. Of aan uitleg over veiligheidsprotocollen of de uitgifte van veiligheidsschoenen. Omdat we bij de klant in huis zitten, weten we wat er speelt en wat er nodig is”, legt Oude Egbrink uit.

UBN bedient overigens niet alleen grote klanten met voldoende uitzendkrachten voor een inhouse-vestiging. Noorlander: “Wij hebben klanten waar het aantal uitzendkrachten kan oplopen tot 80 of 90, maar met dezelfde inzet bedienen we klanten met 1 of 2 uitzendkrachten. Mits ze maar actief zijn in de logistiek en industrie.”

Mee veranderen met logistiek en industrie

In 30 jaar tijd heeft UBN de logistiek flink zien veranderen. De eerste klanten werkten 30 jaar geleden met papieren picklijsten. Tegenwoordig is bijvoorbeeld barcodescanning of voicepicking de norm. “De sector verandert en wij moeten mee veranderen. Dat betekent dat we onze mensen voortdurend trainen. Een intercedent van UBN hoef je niet te vertellen hoe een voicepickingsysteem werkt”, legt Noorlander uit.

'Het percentage uitzendkrachten dat na verloop van tijd een vast contract krijgt, ligt erg hoog'”

Dat het vak is veranderd, ziet UBN ook in de industrie. Vroeger zochten die bedrijven een uitzendkracht die voornamelijk repeterende handelingen moest uitvoeren. Tegenwoordig moet hij meer kunnen, zoals het omstellen van machines of het verhelpen van storingen. “De productiemedewerker van vroeger is een operator geworden”, aldus Oude Egbrink.

Vaak vast contract

Ook de regeldruk is toegenomen. Niet alleen van de overheid, maar ook van de klanten. “Of van de klanten van onze klanten. Wij leveren bijvoorbeeld uitzendkrachten aan bedrijven die regelmatig audits van hun klanten krijgen. Die willen bijvoorbeeld weten hoe het gesteld is met de huisvesting van uitzendkrachten uit het buitenland. We kennen allemaal de verhalen over onderbetaalde Oost-Europeanen die zijn weggestopt in afgedankte hotels. Daar hebben we altijd afstand van genomen.”

Eén ding is de afgelopen 30 jaar niet veranderd: dat het uitzendbureau een dankbare bron is voor nieuwe vaste medewerkers. Althans bij UBN, weet Oude Egbrink. “Het percentage uitzendkrachten dat na verloop van tijd van het bedrijf een vast contract krijgt, ligt erg hoog. Dat is voor ons elke keer weer het bewijs dat we een goede match hebben gemaakt. En niet alleen wat competenties betreft. Een heftruckchauffeur of operator moet niet alleen goed in zijn vak zijn, maar ook passen binnen de bedrijfscultuur. Vanwege de lange relatie met onze klanten kennen we die bedrijfscultuur als geen ander.”

Robotisering

Een verandering die zich de komende jaren versneld zal doorzetten, is de automatisering en robotisering van de logistiek. Noorlander is niet bang dat die trend ten koste gaat van de vraag naar uitzendkrachten. “Integendeel. We hebben diverse klanten die hebben ingezet op robotisering. Die zagen hun volumes en daarmee de behoefte aan personeel alleen maar toenemen. Bovendien blijven flexkrachten voorlopig nodig om pieken en dalen in de werklast op te vangen.”

UBN heeft het afgelopen jaar geïnvesteerd in de toekomst. De organisatiestructuur en het IT-systeem zijn vernieuwd, en met StudyTube is een nieuw online leerplatform gelanceerd. Daarnaast is UBN Professionals opgericht, een dochterbedrijf dat zich richt op detachering van proces- en machine-operators. Volgens Noorlander is UBN klaar voor verdere groei: “We hebben in de afgelopen 30 jaar een mooi klantenbestand opgebouwd, maar in de logistiek en industrie bestaan nog veel meer bedrijven die ons nog niet kennen. Met die bedrijven komen we graag in contact.”

Dit artikel is gesponsord door UBN Uitzendbureau.