Zo vermindert PostNL de druk op de binnensteden

Onze binnensteden slibben dicht. Willen we de leefbaarheid van binnensteden vergroten, moeten we zoeken naar duurzame opties voor logistiek en transport. PostNL werkt daar hard aan, voor zowel de bezorging bij bedrijven als bij consumenten. Zo wil het bedrijf tenminste aan 25 Nederlandse binnensteden uitstootvrij bezorgen in 2025. In navolging daarvan willen ze in die steden ook de zakelijke logistiek verduurzamen, met bijvoorbeeld de inzet van stadshubs.
Delen:
Suzanne Debrichy: "Hoe meer partijen meedoen, hoe groter de kans van slagen."

Stadshub voor gebundeld zakelijk transport

‘In een aantal steden werken we al met stadshubs. Ook in Nijmegen, Tilburg, Utrecht, Amersfoort en Zuid-Limburg hebben we, samen met lokale logistieke ondernemers,  stadshubs ingericht aan de rand van de stad. Daar worden zakelijke goederen gebundeld, voordat we ze met elektrische vrachtwagens de stad in brengen,’ vertelt Suzanne Debrichy, commercieel manager stadslogistiek bij PostNL.

Vanaf de stadshub bezorgen we gebundelde leveringen op zo’n 70 locaties in de stad

Debrichy houdt zich bezig met duurzame stadslogistiek en legt uit dat dit een complex krachtenspel is: ‘We werken samen met allerlei lokale en landelijke partijen zoals bedrijven, gemeentes en experts. Dat betekent dat we veel overleg hebben, om iedereen op één lijn te krijgen. Want hoe meer partijen meedoen, hoe groter de kans van slagen. In Den Haag zorgen we nu, samen met Business Partner Djinny, dat alle facilitaire stromen van de rijksoverheid duurzaam bezorgd worden. Van printpapier tot schoonmaakproducten. Die goederen worden door verschillende leveranciers op de Hub afgeleverd en daarna brengen wij ze in één keer naar de overheidslocaties.’

Vanaf één hub naar 70 locaties

De stadshub is een succes, legt Suzanne uit: ‘Vanaf de hub in Den Haag bezorgen we nu gebundelde leveringen op zo’n 70 locaties in de stad. Dat doen we niet alleen voor het Rijk, maar ook voor de gemeente, meerdere ministeries en organisaties als Shell, TNO en Nationale Nederlanden.’

‘Het grote voordeel is dat onze klanten minder contactmomenten hebben, met nog maar één keer een bezorger aan de deur in plaats van meerdere bezorgers per dag. Bovendien rijden er minder busjes door de stad en wordt door de uitstootvrije bezorging de lucht weer iets schoner.’

Gratis magazine

Wil je ook bijdragen aan een beter klimaat? Lees dit nieuwe duurzaamheidsmagazine van PostNL hoe hun logistieke oplossingen jou hierbij kunnen helpen: Magazine Samen Verduurzamen (pdf). Met groene successen van Coolblue, LaDress, totaalBED, PepsiCo en Pieter Pot.

Minder druk in binnenstad

Zo’n 5 tot 7% van de logistieke vervoersbewegingen in een binnenstad, is afkomstig van de bezorging van post en pakketten voor consumenten. ‘Terwijl de zakelijke logistiek verantwoordelijk is voor veel meer bewegingen,’ stelt Suzanne. ‘Het oprichten van Stadshubs zagen wij als een kans om bij te dragen aan het verduurzamen en verminderen van de zakelijke logistieke bewegingen’.

De stad van de toekomst

‘Daarnaast kijken we ook naar de bezorging aan consumenten. Kijk, het aantal bestellingen zal niet snel afnemen en de logistiek wordt steeds belangrijker, maar hoe krijgen we de spullen duurzaam en overlastarm bezorgd in de binnenstad. Dat is een vraagstuk waar wij ons dagelijks mee bezig houden.’ In de stadscentra zullen we steeds meer gaan bezorgen met licht elektrische voertuigen, zoals cargobikes. En in het gebied eromheen met elektrische bussen. Dat elektrisch rijden brengt wel nieuwe uitdagingen met zich mee.

‘Zo kijken we bijvoorbeeld naar goede oplaadmogelijkheden – een laadinfrastructuur – voor onze eigen bussen én de bussen van ondernemers en de LEVV’s (licht elektrische vrachtvoertuigen, red). Allen hebben een andere oplaadbehoefte. Er moet fysieke ruimte zijn, maar ook een energienetwerk.’ Suzanne verwacht een mix van vervoersmiddelen en opties in de toekomst. Daarbij kunnen bepaalde locaties in de stad meerdere functies hebben. ‘De stad van de toekomst is dynamisch. Wat ’s ochtends een laad- en losplek is, is ’s middags een speeltuin en ’s avonds een terras.’

De hele stad klimaatneutraal?

‘Met duurzame stadslogistiek leveren wij een bijdrage aan het realiseren van de afspraken van de Europese klimaattop in Parijs,’ legt Suzanne uit.

PostNL wil in 2030 volledig uitstootvrij en overlastarm bezorgen in de last mile in de gehele Benelux. ‘We zijn ons bewust van onze impact als logistiek bedrijf en nemen daarin onze verantwoordelijkheid. En dat werkt ook naar gemeentes toe: zij zoeken oplossingen voor een leefbare binnenstad. Door met alle betrokken partijen samen te werken, kunnen we een hele stad verduurzamen.’

Dit artikel is gesponsord door PostNL / Download hier het gratis magazine Samen Verduurzamen (pdf)