Signify maakt handen en ogen vrij met voice

Geen barcodescanner meer die steeds weer opgepakt en terug in de houder gestoken moest worden. De dertig orderpickers van verlichtingsproducent Signify zijn blij dat ze hun ogen en oren vrij hebben nu ze hun instructies krijgen via het voice-systeem van Honeywell. Ook dc-manager Sander Berndsen is content: hij ziet de productiviteit met 5 tot 10 procent stijgen.
Delen:

Het distributiecentrum van Signify in Eindhoven verwerkt maar liefst 1,8 miljoen orderregels per jaar. Het betreft verlichtingsproducten en -systemen die voor het overgrote deel zijn bestemd voor retailers in de Benelux, waaronder veel doe-het-zelf-ketens. “Voor deze retailers verzamelen wij de orders op winkelniveau. Die orders gaan in één vrachtauto naar de distributiecentra van de retailers, waar ze worden overgeslagen richting de winkels”, vertelt dc-manager Sander Berndsen.

Het gebruik van barcodescanners zorgde voor extra vertraging

Het warehouse van 20.000 vierkante meter is ingericht met palletstellingen, goed voor 25.000 opslaglocaties. De orderpickers rijden met orderpicktrucks door de gangpaden en picken vanaf de onderste drie opslaglocaties. Lange tijd maakten ze daarvoor gebruik van barcodescanners. Het display op deze apparaten gaf de picklocatie aan. Eenmaal op de goede locatie aangekomen, dienden de orderpickers zowel de locatie als het artikel met een scan te bevestigen. Dat vergde extra handelingen.

“Omdat het aantal orderregels per pickronde relatief klein is, besteden de orderpickers relatief veel tijd aan het rijden van de ene naar de andere picklocatie. Het gebruik van barcodescanners zorgde daar bovenop voor extra vertraging”, stelt Berndsen.

Test met voicepicking

Signify ging op zoek naar een efficiëntere orderpicktechnologie. Een technologie die de orderpickers in staat zou stellen om zo gemakkelijk mogelijk door de gangpaden te bewegen zonder steeds op het display te hoeven kijken en de scanners in de houders te steken. “Kortom: we zochten een oplossing waarbij geen barcodescanners meer nodig zijn om de picklocaties en artikelcodes te scannen. Voicepicking is zo’n oplossing. Anderhalf jaar geleden hebben we daarom een test uitgevoerd waarbij we de prestaties van barcodescanning hebben vergeleken met die van voicepicking. Die vergelijking viel uit in het voordeel van voice.”

Signify-Voice-HoneywellSignify is niet over één nacht ijs gegaan. Het team van Berndsen heeft meerdere voice-oplossingen bekeken. De voorkeur ging uit naar de oplossing van Honeywell. “Belangrijkste reden is de mogelijkheid om deze oplossing rechtstreekse te integreren met ons warehouse management systeem. Daarnaast levert Honeywell een bewezen oplossing die wereldwijd veelvuldig is geïmplementeerd. En de voiceterminal is een robuust apparaat zonder display of toetsenbord. Daar kan weinig aan kapot gaan.”

Antwoorden in het Pools

De implementatie is mede dankzij system integrator Actemium zonder problemen verlopen. De koppeling met het warehouse management systeem nam enige tijd in beslag, maar dat had vooral te maken met het maatwerk dat Signify in de loop der jaren aan het systeem had toegevoegd. “Daarnaast vergde het even wat tijd om de soms lange dialogen voor de barcodescanners om te zetten in werkbare, verkorte dialogen voor het voicesysteem. Maar dat is een eenmalige oefening”, aldus Berndsen.

Klein nadeel is dat nieuwe medewerkers eerst het voice-systeem moeten ‘trainen’. Ze dienen in het dc een testdialoog in te spreken, zodat het systeem – rekening houdend met het omgevingsgeluid – de stem leert herkennen. “Maar dat nadeel weegt niet op tegen de voordelen van een spraakafhankelijk systeem zoals dit. Een orderpicker kan de Nederlands gesproken opdrachten zonder problemen in het Pools of elke andere taal beantwoorden. Het systeem weet wat hij bedoelt.”

Handen en ogen vrij

Dankzij de voice-oplossing hebben de orderpickers van Signify nu hun handen en ogen vrij voor hun kerntaken: het sturen van de orderpicktruck naar de juiste picklocatie en het pakken van het juiste aantal artikelen. Zodra een orderpicker op zijn truck stap, hoort hij via zijn headset wat de volgende picklocatie is. Als hij daar aankomt, volstaat het bevestigen van de juiste picklocatie door het inspreken van een tweecijferige ‘checkdigit’. Daarna krijgt hij het juiste aantal artikelen te horen. Ter controle dient de orderpicker in te spreken hoeveel stuks hij daadwerkelijk heeft gepakt.

“Het systeem telt zelfs mee. Als een orderpicker 12 stuks nodig heeft en eerst 5 stuks pakt, geeft het systeem aan dat er nog 7 stuks nodig zijn.”

Het resultaat is een heel natuurlijk, vloeiend proces

Signify verliest geen tijd meer met scannen. “Het resultaat is een heel natuurlijk, vloeiend proces. Ook onze mensen ervaren het werken met voice als prettig. Ze balen als ze onverhoopt toch eens een keer wat moeten scannen”, verteld Berndsen, die aangeeft dat de nieuwe oplossing vooral productiviteitswinst oplevert. “Hoeveel precies is lastig te zeggen, omdat we tegelijk met de implementatie van voice ook andere aanpassingen hebben gedaan aan ons orderpickproces. Ik schat het voordeel van enkel de voice-implementatie tussen de 5 tot 10 procent. Dat betekent een terugverdientijd van iets meer dan één jaar.”

Dit artikel is gesponsord door Honeywell