Corona is tipping point voor digitalisering inkoop

Corona is tipping point voor digitalisering inkoop
Prof. Frank Rozemeijer: "Digitalisering is geen bedreiging, maar een grote kans voor inkopers."

De coronacrisis heeft ons meer dan ooit geleerd dat professionele inkopers belangrijk zijn voor onze economie. Politici als Merkel en Rutte spreken openlijk over het belang van goed gecoördineerde professionele inkoop bij het verkrijgen van mondkapjes en andere medische hulpmiddelen. Diverse CEO's geven aan dat ze met hun bedrijven goed door de crisis zijn gekomen mede dankzij het daadkrachtige optreden van hun inkoopafdeling. Kortom, de spotlight staat op inkoop en dat is iets positiefs naast alle negatieve gevolgen van de coronacrisis.

Voor veel bedrijven is Corona een wake-up call geweest. Hoe gaan wij eigenlijk om met risico’s in de supply chain? Zijn we niet te afhankelijk geworden van China? Is het grootschalig uitbesteden (en offshoren) en het werken met wereldwijde supply chains nog wel houdbaar? Kunnen we meetings met leveranciers niet veel beter digitaal doen vanuit kantoor in plaats van de wereld rondreizen?

Nieuwe hybride werkvorm

We hebben ontdekt dat bepaalde meetings efficiënter verlopen via Zoom of Teams, maar we hebben ervaren dat onderhandelen en brainstormen niet makkelijker verloopt. Ook missen we de spontane sociale contacten bij de koffiecorner. Volledig thuiswerken is dus zeker niet het nieuwe normaal, we zullen naar verwachting naar een nieuwe hybride werkvorm toegroeien.

Digitalisering van inkoop

Diverse partijen stellen dat we door corona op een ‘tipping point’ staan wat betreft digitalisering van inkoop. Nu is het moment om door te pakken en inkoop opnieuw uit te vinden en volledig te digitaliseren. Afgelopen week heb ik een NEVI Webinar verzorgd over digitalisering van inkoop. Een groot deel van de 65 deelnemers was het eens met de stelling dat de coronacrisis de digitalisering van inkoop zal gaan versnellen.

Volgens de deelnemers zijn Big data analytics, Artificial intelligence (AI), Robotic Process Automation (RPA), Predictive analytics, Digitally connected supply chains en Blockchain op dit moment de meest veelbelovende digitale technologieën voor inkoop. Waarbij ze, als de beslissing bij hun lag, meer dan 80 procent van hun IT budget voor de komende 3-5 jaar zouden reserveren voor Big Data analytics, AI en RPA.

Lees ook:  Het gebruik van data maakt het verschil

Maturity model digitale inkoop

Waar staan we op dit moment qua Digitalisering van Inkoop in Nederland? Op een maturity model voor digitale inkoop ontwikkeld aan de Duitse Universiteit WHU-Otto Beisheim School of Management, scoren de deelnemers van het webinar gemiddeld 2,4. Dat is precies tussen fase 2 ‘Digital newcomer’ en fase 3 ‘Developing learner’. Er is dus nog veel werk te doen voordat we Digital champions (fase 5) zijn in Nederland. We lopen echter niet achter bij de rest van Europa. Onderzoek van de Universiteit van Mannheim concludeerde in 2019 dat hoewel de adoptie van volwassen digitale technologieën (zoals EDI, Cloud solutions, Collaboration tools, eProcurement, eAuctions, eCatalogues) redelijk op orde is, de adoptie van de nieuwste digitale technologieën (zoals Blockchain, Virtual/Augmented reality, Chatbots, AI en RPA) nog maar zeer matig is.

Collegereeks Logistiek Management

Frank Rozemeijer maakt zijn opwachting de Collegereeks Logistiek Management op 10 november dit najaar. Hij gaat dan uitgebreid in op de trends en ontwikkelingen in het inkooplandschap.

Bekijk het programma.

Nieuw! Deze Collegereeks is nu ookdigitaalte volgen.

Digitalisering is meer dan alleen automatisering

Inkopers moeten stoppen met denken in vaste processen en structuren.”

Er zal dus nog het nodige werk verzet moeten worden om de digitalisering van inkoop voorbij het tipping point te brengen. Hierbij is het van belang om digitalisering te zien als veel meer dan alleen automatisering van bepaalde inkoop activiteiten. Inkopers moeten stoppen met denken in vaste processen en structuren. Het is niet interessant wat er niet kan of wel mag op dit moment, het is veel belangrijker om samen met stakeholders en supply chain partners creatief te kijken naar wat mogelijk wel kan en te brainstormen over waar digitale technologie op een slimme manier toegepast kan worden om er samen beter van te worden.

Digitalisering is geen bedreiging, maar een grote kans voor inkopers. Het zal niet lang meer duren voordat het mogelijk wordt voor inkopers om met de juiste digitale ondersteuning in real-time de juiste strategische inkoopbeslissingen te nemen, hoe volatiel, onzeker en complex de leveranciersmarkten en toeleverketens ook zijn.

Digitalisering is geen bedreiging, maar een grote kans voor inkopers”

Kom dus in actie en ga verkennen wat digitale technologie zoals AI, Chatbots en Augmented reality in potentie voor u kan betekenen. Er zijn genoeg boeken, trainingen, workshops en webinars beschikbaar om inspiratie op te doen. Als u dat doet dan is de kans groot dat we over een paar jaar terugkijken en 2020 zien als tipping point voor de digitalisering van inkoop.

Lees ook: Geef digitalisering voldoende aandacht

Auteur: Prof dr Frank Rozemeijer (NEVI Leerstoel Maastricht University & Solvint)