Verdieping

ChatGPT waarschuwt voor 'verborgen kosten' CSRD
ChatGPT waarschuwt voor 'verborgen kosten' CSRD

Transporteurs en logistiek dienstverleners kunnen er sinds dit jaar echt niet omheen: de CSRD. Grotere bedrijven moeten straks zelf rapporteren, andere moeten informatie delen met klanten. Eenvoudig is het niet. Wat moet er allemaal gebeuren om goed de juiste informatie boven tafel te krijgen? En hoe erg is het als je iets te laat bent?

ZE Café [9]: 'Laadpalensector is nog te veel een cowboymarkt'
ZE Café [9]: 'Laadpalensector is nog te veel een cowboymarkt'

Voor een succesvolle invoering van de zero-emissiezones in ons land is een dekkend netwerk aan laadpalen een must. Nederland is een van de koplopers in Europa qua beschikbaarheid van laadinfrastructuur. Maar we zijn er nog lang niet. Er is nog heel wat werk aan de winkel, benadrukken Pelle Schlichting, mede-oprichter van Leap24, en Robert van den Hoed, projectleider bij het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur in een nieuwe aflevering van ZE Café, de podcast van Logistiek.nl over de ZE-zones.

Een laadplein dat met je bedrijf meegroeit
Een laadplein dat met je bedrijf meegroeit

Elektrische voertuigen zijn niet meer weg te denken, maar hoe blijf je flexibel terwijl de vraag naar laadcapaciteit groeit? Met slimme technologieën zoals een modulaire batterij, zonnepanelen en een geavanceerd Energy Management System (EMS) biedt Watts In Store de oplossing. Zo creëer je een laadplein dat met jouw bedrijf meegroeit. Ontdek hoe je voorbereid bent op elektrificatie zonder je netaansluiting te verzwaren.

Roland van Bussel, Operations Director van Moonen Packaging en Robert Hoogendoorn, Business Consultant en Project Manager bij Quinso.
Moonen Packaging onderweg naar CO2-neutraal

Steeds meer bedrijven willen vanaf een bepaalde datum CO2-neutraal opereren. Hier komt veel bij kijken. Ze moeten bijvoorbeeld hun logistiek efficiënter inrichten, verantwoord inkopen en de footprint van hun producten meten.

Duurzaamheid in de logistiek: van 'moetje' naar kans
Duurzaamheid in de logistiek: van 'moetje' naar kans

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verplicht bedrijven om transparant te zijn over hun milieu-impact. Hoewel dit als een verplichting kan voelen, biedt het juist kansen om processen te optimaliseren, kosten te verlagen en duurzaam te groeien. Maar waar begin je?

ZE Café [8]: 'Er moet nu snel duidelijkheid komen'
ZE Café [8]: 'Er moet nu snel duidelijkheid komen'

De invoering van zero-emissiezones vanaf 2025 zorgt voor verdeeldheid. Waar sommigen al geïnvesteerd hebben in elektrisch transport, stuiten anderen op obstakels zoals een gebrek aan infrastructuur, financiering en duidelijke regels. Nieuwe kabinetsbesluiten, waaronder uitstel van de zones en langere toegang voor de schoonste dieselvoertuigen, zorgen voor onrust. In de nieuwste aflevering van de podcast ZE Café bespreken Job Verboon (Verboon Groep) en Erik Ziengs (Ondernemend Nederland), de uitdagingen en kansen van de zones. "Er moet nu snel duidelijkheid komen", zegt Verboon.

Laadplein van Schotpoort Connect stimuleert duurzame samenwerking
Laadplein van Schotpoort Connect stimuleert duurzame samenwerking

De laadpleinen in Nederland schieten als paddenstoelen uit de grond. Ook logistiek dienstverleners die overschakelen op elektrische voertuigen zien het aanleggen van laadinfrastructuur op eigen terrein als een interessante investering. Waar loop je tegenaan bij het realiseren van een laadplein? We vragen het aan Marc Seesing, directeur van Schotpoort Connect. In het Gelderse Eerbeek opende de onderneming onlangs een laadplein voor elektrische trucks.

Michael Stender en Redny Voogel
Nieuw tool berekent voor Dura Vermeer elk stukje CO2 uitstoot

Hoe maak je een logistiek plan voor een bouwplaats? Hoe maak je dat plan zodanig dat je precies kunt voorspellen wat de CO2 uitstoot van vervoersbewegingen zal zijn? Dura Vermeer ging ermee aan de slag en ontwikkelde een unieke tool, voor intern gebruik en grotendeels eigenhandig.

Iwan te Winkel: 'Krijgen van voldoende stroom is grootste uitdaging'
Iwan te Winkel: 'Krijgen van voldoende stroom is grootste uitdaging'

Ondanks het gerommel rondom de invoering van de zero-emissiezones ziet PreZero geen reden om een pas op de plaats te maken. Het afvalverwerkings- en recyclingbedrijf maakte onlangs bekend dat het in ons land meer dan dertig nieuwe elektrische trucks toevoegt aan het wagenpark. "Wij blijven vol inzetten op het elektrificeren van onze voertuigen. En nee, we laten ons zeker niet van de wijs brengen door partijen die op de rem willen trappen", benadrukt Iwan te Winkel, coo bij PreZero Nederland.

ZE-zonegesteggel - 'Duizenden ondernemers zullen zich gepiepeld voelen'
ZE-zonegesteggel - 'Duizenden ondernemers zullen zich gepiepeld...

Het is 'zeer onwenselijk' dat ondernemers mogelijk langer met vervuilende voertuigen zero-emissiezones in mogen rijden. "De stad wordt hiermee niet geholpen", zegt Michael van Wijngaarden. Marie-José Baartmans pleit voor hogere subsidie voor groene busjes. Ze hebben beiden oog voor ondernemers die zich gedupeerd zullen voelen. Zo kan Andries Vlot er niet over uit dat er over uitstel gepraat wordt omdat mensen 'die hebben zitten slapen' nu steen en been klagen. Zestig dagen voor de invoering van de zones, benadrukt Robert Gunsing.