Jouw groothandel concurrerender maken doe je zo

Jouw groothandel concurrerender maken doe je zo
Hoe verbeter je als voorraadhoudend handelsbedrijf met behulp van automatisering de resultaten?

De voorraad is uiteraard van levensbelang voor een handelsonderneming, maar het beheer ervan is zeker niet eenvoudig. Het is elke dag weer een uitdaging. Daarnaast is het vaak lastig om binnengekomen vragen van klanten over jouw producten snel te beantwoorden. Hoe verbeter je als voorraadhoudend handelsbedrijf met behulp van automatisering de resultaten?

Allereerst zorg je door de integratie van de software van jouw handelsadministratie met jouw financiële administratie ervoor dat je de bedrijfsprocessen integraal kunt optimaliseren. Door in kaart te brengen wat belangrijke kpi’s zijn in het bedrijfsproces, kunnen dashboards realtime inzichtelijk maken waar het goed gaat en waar aandacht aan gegeven moet worden. Het automatiseren en digitaliseren van de groothandelsprocessen zorgt er bovendien voor dat je een efficiëntieslag kunt maken.

Welke stappen kun je zoal zetten?

Handmatige handelingen verminderen

Het sneller, eenvoudiger en slimmer laten verlopen van bedrijfsprocessen, bespaar je tijd en indirect ook geld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het koppelen van verschillende losse systemen. Dit voorkomt dat informatie handmatig van het ene systeem in het andere systeem moet worden overgenomen. Een klus die medewerkers vaak als saai en tijdrovende omschrijven en die daarnaast ook nog eens erg foutgevoelig is.

Het automatiseren en digitaliseren zorgt voor een efficiëntieslag”

Gaan de aantallen orders omhoog? Dan wordt de administratieve druk bovendien ook steeds groter. Het automatiseren van het overnemen, verwerken en controleren van gegevens in diverse systemen zorgt voor een snellere verwerking en minimaliseert de kans op menselijke fouten aanzienlijk.

Daarnaast maakt dit het werk van werknemers een stuk leuker en interessanter!

Inzicht in actuele voorraad

Weet jij altijd precies wat je nu in de schappen hebt liggen? Veel organisaties werken nog met papieren pakbonnen. Deze worden tijdens het orderpicken verfrommeld, raken kwijt of zijn slecht leesbaar. Dit zorgt niet alleen voor frustraties bij medewerkers, maar ook voor meer retouren, de inzet van meer fte’s, uitgestelde betalingen en ontevreden klanten.

Doordat het bovendien veel tijd kost om alle gepickte orders na afloop weer in de administratie bij te werken, is voorraadinformatie niet altijd betrouwbaar. Dat betekent dat er vaak alsnog iemand het magazijn in moet lopen om te zien of en hoeveel er van een product nog op voorraad ligt. Is dit herkenbaar?

Digitaliseren proces

Het digitaliseren van het proces kan veel problemen oplossen. Je verwerkt dan alles wat er binnenkomt en wat er uitgaat direct vanuit het proces. Misschien denk je dat dit veel werk is, maar dat valt best mee. Het vraagt vooral discipline.

Met een koppeling tussen het ERP en een barcodescanoplossing automatiseer je veel handmatige handelingen. Je kunt dan papierloos orderpicken, orders raken niet meer kwijt en de orderpickers grijpen nooit meer mis.

Volledige specificaties onder handbereik

Vragen van klanten over jouw producten kosten je dagelijks veel tijd. Helemaal wanneer er in verschillende bestanden en systemen gezocht moet worden naar de producteigenschappen. Wanneer je de productspecificaties beschikbaar maakt in de voorraadbeheersoftware, kun je vragen van klanten snel en trefzeker beantwoorden. Doordat je klanten van de juiste informatie kunt voorzien, verhoogt je het serviceniveau en vergroot de klanttevredenheid.

Webshop koppelen

Steeds meer groothandels bieden hun producten ook via een online portaal aan. Een webshop is een eenvoudige en goedkope manier om nieuwe klanten te werven en om de dienstverlening naar bestaande klanten uit te breiden. Bovendien kunnen klanten zo vierentwintig uur per dag hun bestellingen plaatsen. Wanneer dit echter een los kanaal is, kan dit een behoorlijk hoofdpijndossier zijn.

Door de webshop te koppelen aan het voorraadsysteem bespaar je veel tijd”

Door de webshop te koppelen aan het voorraadsysteem bespaar je veel tijd bij het webshopbeheer doordat u gegevens nog maar één keer hoeft in te voeren. Ook worden orders direct naar jouw ERP doorgestuurd. Bestelde producten worden automatisch uit de voorraad afgeboekt, waardoor je altijd realtime overzicht van de voorraad heeft, en je weet zeker dat je het zojuist online bestelde product ook echt kunt leveren. Doordat klanten in de webshop alle productspecificaties kunnen inzien zal het aantal telefoontjes met productspecifieke vragen ook snel afnemen.

Toegankelijke software

Benieuwd wat Visma Software voor een groothandel kan betekenen? Hun zorgvuldig geselecteerde partners denken graag mee met automatiseringsvraagstukken voor de groothandel en begeleiden bij de keuze en inrichting van software. Benieuwd wat zij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem gerust contact met hen op!

Dit artikel is gesponsord door Visma Software.