Wasco vindt logistiek opnieuw uit

Wasco vindt logistiek opnieuw uit
Gerrit-Anne de Jong: "Op alleen prijs en beschikbaarheid winnen we de strijd niet meer".

De grote veranderingen in de markt vragen om nieuwe logistieke concepten. Maar hoe moeten die concepten eruitzien? Het antwoord daarop verschilt van sector tot sector, maar één ding maakt het Smart Logistics event duidelijk: we hebben een nieuwe generatie IT-oplossingen nodig. Dat daarmee succes te halen is, bewijst technische groothandel Wasco met een bijzonder RFID-concept.

Hebben technische groothandels over tien jaar nog bestaansrecht? Niet met de aloude strategie die ze groot heeft gemaakt. “De concurrentie wordt steeds groter, ook online”, stelt Gerrit-Anne de Jong, manager value added services bij Wasco. Hij deelt zijn visie op de toekomst in logistiek tijdens het Smart Logistics event, gehouden door CaptureTech in samenwerking met Honeywell, Value Chain en Logistiek.nl. “Bol.com verkoopt tegenwoordig ook thermostaten. Op alleen prijs en beschikbaarheid winnen we de strijd niet meer”, stelt De Jong.

Toegevoegde waarde

Natuurlijk heeft ook Wasco geïnvesteerd in de logistiek om de kosten te verlagen en de beschikbaarheid te verbeteren. Acht jaar geleden stuurde de groothandel in verwarming en sanitair zijn medewerkers nog met papieren picklijsten op pad. Inmiddels is een modern warehouse management systeem met voicepicking geïmplementeerd. Dat heeft geleid tot een stijging van de productiviteit met 20 procent en een daling van het foutpercentage van 1,5 tot 0,2 procent.

Nog niet zo lang geleden heeft Wasco ook de operatie in het kleingoedmagazijn verbeterd met een combinatie van pick-to-light en voicepicking. Maar investeren in een volledig geautomatiseerd opslag- en orderpicksysteem zoals zoveel andere groothandels heeft Wasco bewust niet gedaan. “Onze toegevoegde waarde zit niet in het leveren van die kleine artikelen, maar in het vergroten van de efficiëntie van onze klanten”, verklaart De Jong.

Wasco’s ontzorgboxen

Wasco kruipt graag met klanten om tafel om hun processen beter te begrijpen. “Onze klanten zijn installatiebedrijven. De beschikbaarheid van personeel is hun grootste probleem. Goede installateurs zijn niet te vinden. De installateurs die ze wel hebben kunnen vinden, zijn de helft van hun tijd bezig met het ophalen, uitzoeken en verplaatsen van onderdelen. Dat is zonde van hun tijd.”

De Jong heeft met zijn team nieuwe diensten ontwikkeld, waardoor installateurs minder tijd verliezen aan logistieke handelingen. Als voorbeeld noemt hij de ontzorgboxen, bestemd voor grote projecten met bijvoorbeeld zeshonderd identieke appartementen. In zo’n box zitten alle materialen die een installateur voor één appartement nodig heeft. “Nu staat op de bouwplaats vaak nog een grote container, waarin de installateur zelf al die materialen bij elkaar moet zoeken. Omdat de installateur nu volledig wordt ontzorgd, is een lage prijs opeens niet meer zo belangrijk.”

Logistiek als commercieel wapen

Jeroen van den Berg

Het verhaal van Wasco is een perfecte illustratie van de stelling die logistiek adviseur en trendwatcher Jeroen van den Berg aan het begin van het evenement poneerde. Volgens hem is de tijd voorbij dat het in logistiek alleen maar draaide om efficiëntie en betrouwbaarheid. “Logistiek is steeds meer ook een commercieel wapen. In dit online tijdperk is de concurrent immers maar één klik verwijderd. Dat vraagt om nieuwe logistieke ketens. We moeten de logistiek opnieuw uitvinden.”

Van den Berg noemt het Physical Internet als voorbeeld. In dat ideaalbeeld maakt het niet meer uit wie eigenaar is van de goederen, in welk warehouse ze liggen en wie ze vervoert. Als die goederen maar op het afgesproken moment tegen de laagst mogelijke kosten op de juiste locatie arriveren. Dat leidt tot een wereld met ‘endless aisles’ in ‘shared dc’s’.

“Hoe we daar komen? Think big, start small en scale fast”, adviseert de trendwatcher.

Nieuwe generatie IT

Een nieuwe generatie IT-oplossingen helpt om de logistiek toekomstbestendig te maken. Die nieuwe generatie maakt het mogelijk om snel met een nieuwe oplossing te starten en die naar behoefte uit te breiden. Door te modelleren met behulp van business rules is die oplossing geschikt te maken voor elke operatie. “Dat betekent geen lange implementaties meer en geen maatwerk die toekomstige updates onmogelijk maken. Veelbetekenend is de boodschap van Gartner dat de top vijf in supply chain software marktaandeel verliest. De traditionele software voldoet niet meer”, stelt Van den Berg.

Honeywell investeert volop in die nieuwe generatie IT-oplossingen. Deze technologieleverancier heeft een platform voor mobiele applicaties ontwikkeld dat vijf generaties van het Android-besturingssysteem meegaat. Het uitrollen van nieuwe toepassingen is gemakkelijker gemaakt en updates zijn eenvoudiger door te voeren. De kans dat gebruikers na een paar jaar met een gedateerd apparaat zitten opgescheept, is aanzienlijk afgenomen. “Apparaten die draaien op dit platform, vertellen zelf hoe ze het beste geconfigureerd kunnen worden”, vertelt Luc van Gerwen, partner manager bij Honeywell.

Kracht van het team

Innovatiespecialist Jonas van Stekelenburg noemt nog andere factoren om innovatie tot een succes te maken. De belangrijkste is het team. “De persoon die een goed idee heeft ontwikkeld, is niet per definitie de beste persoon om dat idee breed uit te rollen”, stelt de voormalig luchtvrachtdirecteur van Schiphol, die nu betrokken is bij een tweetal start ups. Als tweede factor noemt hij motivatie: de drive om een innovatie echt tot een succes te maken. “En durf fouten te maken. Misschien mislukt het oorspronkelijke idee, maar dat resulteert vaak in een tweede idee dat beter is dan het eerste.”

Met dat team zit het bij Wasco wel goed. Gerrit-Anne de Jong vertelt over een innovatie die installatiebedrijven in staat stelt om de voorraad onderdelen in servicebussen met dertig procent te verlagen. De oplossing: alle onderdelen in de bus voorzien van een RFID-tag. “Als wij ’s nachts de voorraad in die bussen aanvullen, kunnen we binnen vijf minuten de hele voorraad identificeren. Normaal hebben twee mensen daar een hele dag voor nodig”, legt De Jong uit.

Incourante artikelen

Dankzij RFID is Wasco in staat om per bus gedetailleerd advies te geven over de voorraad. “Het gebeurt vaak dat een servicemonteur twijfelt over de oorzaak van een storing en voor de zekerheid twee nieuwe onderdelen bestelt. Het onderdeel dat niet nodig is, blijft vaak in de bus liggen, soms totdat ze incourant worden. Omdat die bus steeds voller raakt, kan de installateur op den duur niets meer vinden. Dus wat doet die: opnieuw diezelfde onderdelen bestellen.”

Wasco beheert drie jaar na de introductie van het concept de voorraad in vijfhonderd bussen van verschillende installatiebedrijven. Die hebben gemiddeld 30 procent minder voorraad nodig, terwijl de servicegraad op 95 procent blijft. “Of wij als technische groothandel over tien jaar nog bestaansrecht hebben? Ja, maar alleen als we erin slagen de problemen van onze klanten op te lossen.”

Dit artikel is gesponsord door CaptureTech.