VMN media
CNV hoeft geen extreme loonsverhoging meer
Vakbond CNV zet bij de nieuwe cao-onderhandelingen in op een loonsverhoging van 3,5 tot 5 procent. Ook de gesprekken over de cao voor beroepsgoederenvervoer zijn weer gestart.
Vakbond CNV zet bij de nieuwe cao-onderhandelingen in op een loonsverhoging van 3,5 tot 5 procent. Ook de gesprekken over de cao voor beroepsgoederenvervoer zijn weer gestart.
Hoewel de lonen in de logistiek de afgelopen tien jaar behoorlijk zijn gestegen, heeft niet iedereen dit even sterk in zijn portemonnee gevoeld. Terwijl vrachtwagenchauffeurs en magazijnmedewerkers hun uurloon met meer dan een derde zagen stijgen, bleef de koopkracht van andere medewerkers achter door de inflatie. Voor groepen als laders en lossers is die zelfs afgenomen. Dat blijkt uit een analyse van recente CBS-cijfers door carrièreplatform Cvster.
Meer geld draagt nauwelijks nog bij aan meer werkgeluk, ook in de logistiek. Om aantrekkelijk te zijn is het aanbieden van flexibele werkregelingen - ook voor de managementfuncties - een betere optie. Je mag best positief egoïstisch zijn, vindt Serge Claesen.
Logistiek medewerkers die werken tegen minimumloon vinden het salaris onvoldoende voor hun levensonderhoud. Mensen in de branche zeggen bovendien dat ze te ver van tevoren vrij moeten vragen en dat er weinig flexibiliteit zit in de roosters.
Medewerkers houden in 2024 netto meer over aan hun salaris dan afgelopen jaar. Zo ook in de transportsector. Tegelijkertijd gaan de werkgeverslasten omhoog. Werkgevers betalen vooral veel meer voor personeelsleden met 40-urige werkweek die het minimumloon verdienen.
Meer uren werken om in de kosten van levensonderhoud te voorzien, maar ook andere maatregelen nemen grote groepen logistiek medewerkers om het hoofd boven water te houden. Steeds meer mensen in de logistieke sector komen niet uit met het huidige salaris, dat veelal ligt rond het minimumloon.
Met personeelstekorten, verloop en voortdurend wijzigende wet- en regelgeving is het essentieel voor ondernemers in de logistiek om een stevige greep te krijgen op de salarisadministratie. De gevolgen van een fout zijn namelijk niet mals. Boetes van (tien)duizenden euro's, rechtszaken en fikse reputatieschade zijn slechts een paar voorbeelden.
Om wantoestanden bij pakketbezorgers een halt toe te roepen, is in België een wet in de maak waarin komt te staan dat pakketbezorgers recht hebben op een minimumvergoeding en langere rusttijden. Houden pakketbedrijven zich daar niet dan dreigen forse boetes.
Dit jaar worden rond de 1.000 bedrijven gecertificeerd bij PayChecked, de organisatie die toeziet op correcte loonbetalingen door transportbedrijven. "We zitten nu al op 890. Steeds meer bedrijven zien in dat zowel correcte betalingen met betrekking tot het rechtensgeldende loon als het uitdragen van een besef van verantwoordelijkheidsgevoel belangrijk zijn", zegt Mischa Vis.
Fietskoeriers en magazijnmedewerkers kregen in november veel meer betaald per uur dan in september. In twee maanden tijd is het uurloon van een fietskoerier met 17 procent gestegen naar 15,53 euro. De stijging van het uurloon heeft te maken met het personeelstekort op de markt. Tegelijkertijd ziet Youbahn logistieke functies in populariteit toenemen.