FreshRecruitment
Den Haag breidt ZE-zone uit, maar 'spaart' de haven
De gemeenteraad van Den Haag heeft ingestemd met het plan om de zero-emissiezone uit te breiden richting de kust. Er komt wel een uitzondering voor de haven van Scheveningen.
De gemeenteraad van Den Haag heeft ingestemd met het plan om de zero-emissiezone uit te breiden richting de kust. Er komt wel een uitzondering voor de haven van Scheveningen.
Transportbedrijven die werken met dieselvoertuigen worden steeds vaker geconfronteerd met milieuzones. Ritplanningssoftware, zoals PTV OptiFlow, biedt uitkomst door milieuzones mee te nemen in de routeplanning en overtredingen te voorkomen.
De gemeente Groningen wil de bevoorrading van de binnenstad efficiënter organiseren. Daarvoor is recent de pilot 'Intelligent Toegangsbeleid Logistiek' gestart waarbij de gemeente met hulp van 'slimme' technologie vrachtwagens toegang verleend tot bepaalde locaties in de binnenstad, voor bepaalde doelgroepen en op gezette tijden.
Waarschijnlijk heeft ook uw organisatie te maken met kleiner wordende marges, stijgende gasprijzen en oplopende brandstofkosten. Om hier snel op in te kunnen spelen, zijn wendbaarheid en inzicht van levensbelang. Alleen zo kan uw organisatie bedreigingen direct het hoofd bieden en onder steeds veranderende omstandigheden succesvol zijn en blijven.
Logistiek dienstverleners en transporteurs mogen sinds begin dit jaar niet meer met Euro 4- en 5 vrachtwagens milieuzones van steden in omdat ze niet voldoen aan de eisen voor zero-emissie stadslogistiek. Dit vereist een vervanging van deze vrachtwagens door schonere Euro 6-voertuigen, maar dat wordt lastig voor vervoerders omdat door productie- en leveringsproblemen niet alleen nieuwe, maar ook tweedehands vrachtwagens schaars zijn en ook flink duurder geworden.
De eerste 19 gemeenten hebben de omvang van hun zero-emissiezone online gezet. Het gaat om de voorlopige grenzen van de zero-emissiezones. De gemeenteraden van desbetreffende gemeenten moeten nog wel een definitief besluit nemen over deze zones.
In de logistieke sector is de CO2-uitstoot wereldwijd in de afgelopen 30 jaar alleen maar toegenomen. Met het klimaatakkoord, de Europese Green Deal en de stikstofcrisis moeten we met zijn allen zorgen voor een zero emssie uitstoot in 2050.
Zero-emissie zones staan meer op de radar van gemeenten, maar de zones zijn te klein en de plannen ervoor te onduidelijk, stelt Natuur & Milieu.
Bedrijven met bestel en vrachtwagens blijken nog amper op de hoogte te zijn wat de gevolgen zijn van de invoering van zero-emissiezones vanaf 1 januari 2025. Bedrijven blijken onvoldoende geïnformeerd te zijn door gemeentes die verantwoordelijk zijn voor de zero-emissiezones.
Een meerderheid in de Tweede Kamer neemt geen genoegen met het uitstel van de invoering van de vrachtwagenheffing in 2027 in plaats van 2025. Een motie van D66 en CDA zorgt ervoor dat minister Cora van Nieuwenhuizen het wetsvoorstel voor het einde van het zomerreces naar de Kamer moet sturen.