VMN media
'We wilden volledig elektrisch gaan rijden, maar dat lukt simpelweg niet'
Het stroomnet in Nederland kan de elektrificatie niet aan. Bedrijven die willen verduurzamen lopen tegen de beperkingen aan van de netcapaciteit.
Het stroomnet in Nederland kan de elektrificatie niet aan. Bedrijven die willen verduurzamen lopen tegen de beperkingen aan van de netcapaciteit.
Per 1 januari 2026 verruimen gemeenten met een zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto's hun ontheffingsbeleid. Belangrijkste wijziging is dat bedrijven die hun voertuigen niet kunnen laden door een tekort aan netcapaciteit straks eenvoudiger een ontheffing kunnen krijgen.
De registratie van nieuwe bestelauto's in Nederland is in de eerste helft van 2025 flink gekelderd. In totaal werden er slechts 9.636 nieuwe bestelwagens geregistreerd, een daling van maar liefst 79 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook de truckverkoop daalde fors, maar het aandeel elektrische modellen schoot wel omhoog. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van autobrancheorganisatie ACEA.
Vrachtwagens kunnen nu al efficiënt publiek laden, maar netcongestie en onzekere businesscases staan snelle uitrol in de weg. Dat blijkt uit het eerste tussenrapport van het Living Lab Heavy Duty Laadpleinen van Rijkswaterstaat en TNO.
De nieuwe zogeheten 'Docking Van', een elektrische bestelauto, biedt een flexibele werkplek op wielen voor ondernemers die werkzaam zijn in zero-emissiezones. Het voertuig is uitgerust met een modulair systeem waarmee gereedschap en materialen als één geheel in en uit de bus geschoven kunnen worden en speelt in op de uitdaging van beperkte parkeerruimte en verhoogde mobiliteitsbehoeften in de stad.
Voor het pakketvervoer en fulfilmentactiviteiten heeft distributiebedrijf Visser Duiven besloten om voor het eerst in te gaan zetten op elektrisch. Chauffeurs zijn enthousiast en leren snel hoe ze hier optimaal mee moeten omgaan. Naast bussen maakt Visser ook geld vrij voor nieuwe aansluitingen op het eigen terrein.
Vanaf dinsdag 1 juli 2025 eindigt de landelijke waarschuwingsperiode voor de zero-emissiezones (ZE-zones) in de eerste groep gemeenten. Dat betekent dat wie met een vervuilende bestel- of vrachtauto zonder geldige ontheffing een ZE-zone binnenrijdt, een boete riskeert. De waarschuwingen maken vanaf die dag plaats voor daadwerkelijke handhaving in onder meer Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Zwolle, Maastricht en Amersfoort.
De nieuwe ronde van de Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur Zwaar Vervoer (SPULA) is geopend, maar van een stormloop is voorlopig geen sprake. Sinds 13 mei 2025 zijn er pas zeven aanvragen ingediend, samen goed voor een subsidieclaim van ruim 1,5 miljoen euro. Dat blijkt uit de meest recente tussenstad van de RVO.
De automotivesector op de Helmondse Automotive Campus krijgt een nieuwe impuls. LEV-fabrikant Qarry heeft deze week de productie herstart van haar compacte elektrische bestelwagens in de voormalige fabriekshal van zonneauto Lightyear.
Renault presenteert een nieuwe generatie elektrische bedrijfswagens. Met de nieuwe Trafic, Estafette en Goelette zet het merk in op volledige elektrificatie, softwaregedefinieerde voertuigen (SDV) en maximale aanpasbaarheid. De drie modellen, die ontwikkeld zijn door Renault-dochter Flexis en gebouwd worden in Frankrijk, komen in 2026 op de markt.