Bas Logistics plukt vruchten van voortijdse investering in modalshift - LOGISTIEK EN INNOVATIE [5]

Bas Logistics plukt vruchten van voortijdse investering in modalshift - LOGISTIEK EN INNOVATIE [5]

Verder denken dan morgen. Dat is wat Lorenzo Bas, directeur van Bas Logistics continue doet. Al in 2013 deed hij de eerste investeringen om vandaag de dag volop gebruik te kunnen maken van de intermodale route door de nieuwe Gotthard Railtunnel. "Vorig jaar behaalden we onze doelstelling door 87,89 procent van alle ritten van en naar Italië per spoor te doen." Deel vijf van de serie artikelen waarin logistiek dienstverleners hun innovatiekracht laten zien.

Bas Logistics, nieuwkomer in de Top 100 Logistiek Dienstverleners op nummer 87, heeft zich redelijk goed door de coronatijd heen weten te worstelen. Het thuiswerken, het in quarantaine zijn van medewerkers. Het was improviseren en 2020 was gewoon een vreemd jaar. Lorenzo Bas merkt vooral op dat het nu vooral ‘heel erg druk is’. “De hele sector, overal om mij heen hoor ik dat de bedrijvigheid weer toeneemt.”

Wat maakt jullie investering in modal shift zo bijzonder?

“Tijdens de bouw van de nieuwe Gotthard Railtunnel besloten wij in 2013 al om een modalshift door te voeren en investeerden we in zogenoemde P386 huckepack trailers. Vorig jaar behaalden we onze doelstelling (85%) door 87,89 procent van alle ritten van en naar Italië per spoor te doen. Wij onderscheiden ons van concurrenten door ook groupage zendingen en LTL per spoor te vervoeren en zijn hard op weg om de doelstellingen van het klimaatakkoord in 2030 te halen.”

Hoe is het begonnen?

“Ik wist dat ze tunnel gingen bouwen met geld Zwitsers tolgeld. Het is een dure tunnel. Mijn inschatting was dat als de tunnel klaar zou zijn, de tol duurder zou worden. Bovendien wordt ook de diesel duurder. Daar heb ik mijn strategie omheen gebouwd. Er zijn twee tunnels, de ene is hoog, de andere laag. Dat betekent een aanpassing in trailers die op de trein passen, maar ook op de weg mogen. Ik heb toen een serie nieuwe trailers gekocht op maximale hoogte en ondertussen mijn klanten in dit verhaal mee genomen. Ik heb ze uitgelegd wat het betekent in het kader van duurzaamheid een doorlooptijd.

In die tijd, 2012-2013, werkten veel logistiek dienstverleners met goedkope Europese chauffeurs. Afgelopen jaren zijn ook zij duurder geworden. Samen met de tol en de dieselprijs, was het kostenverschil toen niet groot, maar nu wel! Ik ben daarmee de concurrentie een paar stappen voor. Wij hebben vaste plaatsen op de trein. Nieuwkomers hebben geen plaats. Onze tarieven zijn gunstiger door onze inkoop.”

Dit concludeert de expert

Kees Verweij, Buck Consultants International, is al jaren verantwoordelijk voor de samenstelling van de lijst Top 100 Logistiek Dienstverleners

Lorenzo Bas laat zien dat je als dienstverlener een lange adem moet hebben bij het investeren in intermodale diensten. Hij is in 2013 al begonnen door huckepack trailers aan te kopen en het gesprek met klanten aan te gaan om naar spoor over te schakelen. Italië is hierbij een ideale bestemming, want het spoor is hier prima concurrerend met het wegvervoer en uiteraard ook duurzaam. De kosten van spoor naar Italië zijn bijna altijd lager dan over de weg, dus als het transportproces goed beheerst kan worden is het spoor voor veel verladers interessant.

Belangrijk bij de overstap naar intermodaal vervoer is om de onzekerheid bij je klanten over het spoorvervoer zoveel mogelijk weg te nemen.  Via het spoor duurt het vaak iets langer dan over de weg, maar als je dat in kan bouwen in het logistieke proces hoeft dat geen probleem te zijn. De klanten van Bas Logistics houden rekening met een extra dag doorlooptijd, en als er onverwachte vertragingen zijn worden ze via de GPS op de trailer direct geïnformeerd. Een laatste succesfactor is dat je als dienstverlener de eigen operatie in Italië optimaal moet beheersen, en deze factor vult Bas Logistics ook goed in. Zo kunnen intermodale diensten succesvol aangeboden worden.

Wat waren de vervolgstappen?

“We hebben aanvullend geïnvesteerd in gps op de trailers. Chauffeurs kunnen via een app zien of de trein op tijd is en kunnen zendingen aan- en afmelden. Dat maakt het spoorvervoer optimaler. In de terminal in Rotterdam gaan de trailers op de trein. In Milaan gaan ze er weer af. En daar staan trucks van ons die vervolgens de trailers naar de klanten rijden. Er vertrekken dagelijks meerdere treinen naar Italië. We hebben een railoperator gezocht die de meeste flexibiliteit biedt. De nieuwe Gotthardtunnel is inmiddels al enige jaren open. Daar kwam vorig jaar de Ceneri tunnel bij. Deze vervangt een deel van de Gotthardspoorlijn. Van de grond tot het dak meet deze 4 meter. Onze trailers met de maximale hoogte passen op dit traject.”

Zijn er naast voordelen ook obstakels?

“We vervoeren allerlei soorten goederen, behalve versproducten. Dat blijkt toch lastig. Verder zitten er vooral voordelen aan een trein. Ze rijden op zon- en feestdagen. Bij regen en sneeuw, ze rijden altijd, maar hebben soms wel vertraging. Ook is het zo dat bij calamiteiten het personenvervoer voor gaat. Ik heb mijn klanten duidelijk uitgelegd dat vervoer per spoor op de lange termijn duurzaam is en kostentechnisch interessant. Ze houden rekening met een extra dag doorlooptijd per zending. Bij een levertijd van 12 weken, maakt die extra dag ook niet meer uit.”

LOGISTIEK EN INNOVATIE - hier zijn bedrijven supertrots op

Voor de jaarlijkse Top 100 Logistiek Dienstverleners geldt innovatie in toenemende mate als onderscheidend element.
Maar wat doen bedrijven op dit gebied? In deze serie artikelen vertellen 'innovatieve koplopers' hun verhaal.

Meer artikelen in deze serie >>>

Wat zijn de resultaten tot nu toe?

“Na de opening van de Gotthardtunnel gingen we binnen 3 jaar van 67 naar 80 procent per spoor. Nu de Ceneri tunnel open is zitten we op 85 procent, maar soms halen we ook bijna 90 procent. Er gaan per jaar 3700 trailers per spoor. Het volume groeit nog. Dit jaar willen we de 4000 halen.”

Trots?

“Mijn vader en moeder zijn ooit met vervoer naar hun thuisland Italië begonnen. Ooit reden er 70 trucks van en naar Italië rijden. Nu gaat alles per spoor. Ze zijn een voorstander van duurzaamheid en innovatie en bijzonder trots. Het is hun verdienste dat wij in 1994 al de eerste boordcomputers hadden. Ook al waren dat enorme kasten. Het voorop lopen in digitalisering heeft ons wel in staat gesteld om in 2020 als eerste bedrijf de digitale CMR volledig te integreren in het TMS. Alle zendingen vanuit Italië worden met een digitaal CMR in de Benelux afgeleverd. Toen TLN in 2013 Transfollow oprichtte dacht ik meteen ‘dan moeten chauffeurs wel een device hebben die dat aan kan’. Ik heb toen al geschikte boordcomputers aangeschaft.”

Gouden tip?

“Je moet de klant naast een lage prijs ook tools geven. Je moet de CO2 footprint van de zending kunnen laten zien. Hoe verder in de toekomst hoe groter het prijsverschil wordt. Duurzaamheid wordt naast prijs steeds belangrijker. Kijk ver vooruit, stippel een beleid uit en doe investeringen. Houd de wet- en regelgeving en infrastructurele wijzigingen goed in de gaten. Op het moment dat het Mobility Package ingaat heeft dat een enorm effect op de transportprijzen. Het gaat veel lege kilometers en hoge kosten opleveren vrees is. En dat was juist een van de redenen om de modal shift te maken. Ik wil die competitie niet aangaan. Efficiënt samenwerken met andere vervoerders, zoeken naar alternatieve vervoerswijzen, daar heb je veel meer aan.”