E-fulfilment

Picnic centraliseert distributie verder en sluit twee dc's
Picnic centraliseert distributie verder en sluit twee dc's

Picnic zet een nieuwe stap in de centralisering van zijn distributie. De dc's in Apeldoorn en Heerenveen sluiten de deuren en de belevering van klanten in het noorden en oosten van het land gebeurt voortaan vanuit het splinternieuwe dc in Zwolle, wat de afgelopen twee jaar leeg heeft gestaan.

BuyBay gaat recommerce-activiteiten Galaxus uitvoeren
BuyBay gaat recommerce-activiteiten Galaxus uitvoeren

Retourafhandelaar BuyBay is een samenwerking aangegaan met Galaxus Duitsland om de recommerce-activiteiten van de webwinkel uit te breiden naar de Benelux en Duitsland. De samenwerking stelt Galaxus Duitsland in staat om retourproducten van verschillende kwaliteitseisen efficiënt door te verkopen in de nieuwe markten.

Zalando houdt voorraden op peil met korte retourtermijn
Zalando houdt voorraden op peil met korte retourtermijn

Klanten van Zalando hebben vanaf 7 januari nog maar dertig dagen de tijd om hun producten te retourneren. Op die manier wil de retailer zijn voorraad beter op peil houden.

Koper gevonden voor onderdelen Blokker: webshop blijft bestaan
Koper gevonden voor onderdelen Blokker: webshop blijft bestaan

De curatoren van het failliete Blokker hebben overeenstemming bereikt over de verkoop van de activa van de keten. Tot de verkochte onderdelen behoren onder andere de webwinkel Blokker.nl en de merknaam. Volgens diverse bronnen neemt Roland Palmer, lid van de Blokker-familie, het bedrijf over.

E-commerce krijgt nog even een boost voor kerst
E-commerce krijgt nog even een boost voor kerst

Nederlandse consumenten hebben in aanloop naar kerst dit jaar vaker online geshopt dan vorig jaar. Dat blijkt uit data van onlinebetaalsysteem iDeal.

Flink-klant bestelt gemiddeld voor meer dan 30 euro
Flink-klant bestelt gemiddeld voor meer dan 30 euro

2021 was het jaar waarin flitsbezorging in één klap op de kaart is gezet. Vier spelers veroverden razendsnel het land. Hoe anders is dat beeld in 2024. Flink is als enige over en is van plan omzet van websupermarkten af te snoepen. Dit blogbericht, waarin drie jaar lang relevante nieuwtjes over flitsbezorging zijn verzameld, zal niet meer worden aangevuld. Nieuwsberichten over Flink met logistieke impact, verschijnen uiteraard nog wel op de site.

Tijd voor deelhubs - andere visie nodig op stadslogistiek
Tijd voor deelhubs - andere visie nodig op stadslogistiek

Het aftellen is begonnen. Op 1 januari 2025 voeren de eerste veertien gemeenten in Nederland een zero-emissiezone in. Hoewel de gevolgen voor de meeste ondernemers vanwege alle overgangsregelingen binnen de perken blijven, is de startdatum volgens Bart van Raak van Vmoto, leverancier van elektrische scooters, wel een belangrijke mijlpaal. "Het wordt echt tijd dat we anders gaan kijken naar stadslogistiek. Met veel meer oog voor het delen van voertuigen."

Heiko Koop
Met Heineken en nieuwe huurders is CTPark voor de helft gevuld

Gaat het dan toch gebeuren voor het CTPark in Amsterdam, ooit opgezet voor slimme en multimodale stadslogistiek? Met een formele bijeenkomst werd Heineken als nieuwe huurder van het immense pand ontvangen, die vanuit hier het biertanktransport op een duurzame manier de binnenstad inbrengt. Maar nog niet over water.

Frederique Oudkerk (Bever): 'Consumentengedrag is wonderlijk boeiend' [serie deel 12]
Frederique Oudkerk (Bever): 'Consumentengedrag is wonderlijk boeiend'...

Het liefste zit ze dag in dag uit te A/B-testen. E-commercemanager Frederique Oudkerk van outdoorwinkel Bever probeert op die manier te begrijpen waarom een consument wel of niet bestelt en hoe urgent een order is. Zelf heeft ze als consument een hekel aan fysieke winkels. Ze koopt online wel zo bewust mogelijk. Alhoewel ze als echte Hollander ook wel gevoelig is voor een goede korting op zijn tijd.

Prijs belangrijkste drijfveer bij keuze voor out-of-home bezorging
Prijs belangrijkste drijfveer bij keuze voor out-of-home bezorging

Consumenten die online shoppen ontvangen hun pakket bij voorkeur aan de deur. Wanneer voor thuisbezorging een vergoeding gevraagd wordt en levering bij een afhaalpunt gratis is, dan kiest bijna driekwart van de Nederlanders liever voor out-of-home bezorging. Dat blijkt uit onderzoek van Sendcloud.