Blogs en Opinie

Hans Quak
Logistiek is niet gratis in de last mile - dat besef dringt nu door

In de logistiek weten we maar al te goed, dat pakketbezorging niet gratis is. Afgelopen jaar is er wel het een en ander verandert in het denken over de kosten van retourneren en afleveren. Niet alleen bij webwinkels maar ook bij online consumenten.

Waarom lukt het kleine innovatieve stadslogistieke bedrijven niet om te winnen?
Waarom lukt het kleine innovatieve stadslogistieke bedrijven niet om...

Cycloon stopt met pakketbezorging. Daardoor raken 440 medewerkers hun baan kwijt. Dat is jammer, vindt Walther Ploos van Amstel. Duurzame innovaties lijken vooral te komen van vele kleine lokale spelers. Toch lukt het die kleine spelers maar niet om op gang te komen. Veel bedrijven gooiden de afgelopen jaren de handdoek in de ring. Waarom?

Niet afremmen maar gas geven op invoering ZE-zones
Niet afremmen maar gas geven op invoering ZE-zones

Stop met pogingen tot uitstellen en hou onverkort vast aan het gestelde doel, namelijk leefbare, duurzame en veilige binnensteden. Zo luidt het pleidooi van Jack van der Veen en Ingrid Koning (Nyenrode), nu de invoeringsdatum van zero emissie zones in binnenstedelijk gebied met rasse schreden naderbij komt.

Cao's en websupers: het effect van vijf jaar procederen en onderhandelen
Cao's en websupers: het effect van vijf jaar procederen en...

Minister Karien van Gennip heeft besloten dispensatie te verlenen aan diverse onlinesupermarkten voor de supermarkt-cao. Opmerkelijk voor velen, want recent nog besloot de rechtbank dat spelers als Picnic en Flink onder de cao voor het Levensmiddelenbedrijf vallen. Michelle Vrolijk, advocaat en partner bij ITL Attorneys Netherlands, legt uit hoe de vork aan de steel zit.

De toekomst van fietsbezorging hangt af van deze drie aanpassingen
De toekomst van fietsbezorging hangt af van deze drie aanpassingen

Jeroen Gehlen, medeoprichter van Wuunder, is fan van fietsbezorging. Maar de inzet ervan kan wat hem betreft beter. Hij noemt in deze blog drie stappen die gezet moeten worden.

Zero emissie was een uitdaging, zero impact komt erbij
Zero emissie was een uitdaging, zero impact komt erbij

Waarom wil het maar niet lukken met de logistiek in steden? Was 2023 dan toch weer een verloren jaar voor stadslogistiek? We weten simpelweg nog steeds niet welke handelingsperspectieven werken voor welke uitdaging, ondanks alle studies die er zijn gedaan.

Chauffeur zijn is iets voor werknemer, niet voor zelfstandige
Chauffeur zijn is iets voor werknemer, niet voor zelfstandige

Op arbeidsrechtelijk gebied is 2023 het jaar van de doorbraak van 'de arbeidsovereenkomst versus de opdrachtovereenkomst'. De minister wil graag een nieuwe wet invoeren, die duidelijkheid moet bieden over wanneer iemand werknemer is of zelfstandige.

Koplopers in zero emissie verdienen onze steun en respect
Koplopers in zero emissie verdienen onze steun en respect

Bijna tien jaar geleden werd zero-emissiestadslogistiek al een serieuze aangelegenheid. Maar anders dan in 2015 worden nu het ongemak, de dubbelzinnigheid van beleid en de urgentie om te veranderen pas echt gevoeld. Duurzame logistiek is geen luxe maar bittere noodzaak geworden.

Zo tackel je de uitdagingen van elektrificatie
Zo tackel je de uitdagingen van elektrificatie

De elektrificatie van bestelwagens is nodig om wegtransport klimaatvriendelijker te maken. Maar dan moet het elektriciteitsnet de extra energievraag wel aankunnen. Slimme laadoplossingen moeten hierbij gaan helpen, schrijft Ore Oluwatudimu van Chargepoint in zijn blog. "Hoe groter de dataset, hoe efficiënter laadprocessen kunnen worden ingepast in de natuurlijke stilstand- en wachttijden van bestelwagens."

Pieter Feenstra
Slimme automatisering e-fulfilment transformeert wereld webshops

Online winkeleigenaren verwachten dat het aantal bestellingen dit jaar flink toeneemt. Recent onderzoek toont aan dat Nederlanders voor het eerst voorkeur geven aan online shoppen. Nu de zomervakantie afloopt, het nieuwe schooljaar start, ouders weer aan het werk gaan en de eerste pepernoten in de schappen liggen, komen de feestdagen weer in het vooruitzicht. Slimme automatisering in e-fulfilment is volgens Pieter Feenstra, ceo bij Addverb EMEA, cruciaal voor e-commerce bedrijven.