Verdieping

dropshipping

Droppery komt met tweede dropshippingmodel - 'Retailers kunnen track...

Dropshipping-platform Droppery start een nieuwe dienst op. Per 10 februari begint het bedrijf met Droppery Markets, waar meer onlineretailers gebruik van kunnen maken. De huidige dienst, waarbij leveranciers volledig inspraak hebben op wie hun producten verkopen, gaat verder onder de naam Droppery Selective. Het toevoegen van een marktplaats-achtig model past in de huidige trend binnen e-commerce.

Express/pakketdienst

FedEx versterkt netwerk en opent dit jaar nieuwe locaties

Een van de drukste periodes aller tijden is achter de rug voor Marius Penninks, vicepresident network operations Europe bij FedEx. Maar tijd om achterover te leunen is er allerminst. De pijlen van de pakketgigant zijn alweer volledig gericht op 2025. FedEx gaat in Nederland verder investeren in het netwerk en sowieso een aantal nieuwe locaties openen, verklapt Penninks alvast.

last mile

Tijd voor deelhubs - andere visie nodig op stadslogistiek

Het aftellen is begonnen. Op 1 januari 2025 voeren de eerste veertien gemeenten in Nederland een zero-emissiezone in. Hoewel de gevolgen voor de meeste ondernemers vanwege alle overgangsregelingen binnen de perken blijven, is de startdatum volgens Bart van Raak van Vmoto, leverancier van elektrische scooters, wel een belangrijke mijlpaal. "Het wordt echt tijd dat we anders gaan kijken naar stadslogistiek. Met veel meer oog voor het delen van voertuigen."

E-commercemanagers

Frederique Oudkerk (Bever): 'Consumentengedrag is wonderlijk boeiend'...

Het liefste zit ze dag in dag uit te A/B-testen. E-commercemanager Frederique Oudkerk van outdoorwinkel Bever probeert op die manier te begrijpen waarom een consument wel of niet bestelt en hoe urgent een order is. Zelf heeft ze als consument een hekel aan fysieke winkels. Ze koopt online wel zo bewust mogelijk. Alhoewel ze als echte Hollander ook wel gevoelig is voor een goede korting op zijn tijd.

artificial intelligence

Hoe kijkt ChatGPT naar de toekomst van groene stadsdistributie?

Met de groeiende druk op logistiek dienstverleners om hun activiteiten te verduurzamen, worden cityhubs steeds vaker gezien als de oplossing voor groene stadsdistributie. Deze strategisch geplaatste hubs aan de rand van steden zijn gericht op emissievrije leveringen via elektrische voertuigen en cargobikes. Maar wat maakt cityhubs tot zo'n veelbelovende innovatie? En welke uitdagingen brengen ze met zich mee?

e-commerce

Stephan van den Eijnden (PostNL) begint vol vertrouwen aan piekperiode

De spanning neemt toe bij PostNL in aanloop naar veruit de aller drukste periode in het jaar. De piek begint al voor Black Friday en duurt tot begin 2025. Het wordt flink aanpoten voor de medewerkers van de post- en pakketbezorger, zowel in de sorteercentra als op de weg. Hoe heeft PostNL zich voorbereid op de piekperiode? We blikken vooruit met managing director Commerce Stephan van den Eijnden.

e-commerce

Eindejaarspiek dit jaar nog extremer voor webshops en pakketbezorgers

Een logistieke nachtmerrie of vooral een periode van flink aanpoten en opschalen? Eén ding is zeker: het wordt vanaf Black Friday eind november alle hens aan dek voor webwinkels en pakketbezorgers. De traditioneel drukste periode van het jaar vraagt dit jaar - omdat de feestdagen behoorlijk ongunstig vallen - om nóg meer flexibiliteit. Hoe zorgen alle partijen in de keten ervoor dat pakketten toch op tijd bezorgd worden?

retaillogistiek

GXO blikt terug: 'Drukte sportzomer heel anders dan eindejaarspiek'

Er komen nog spannende grand prix aan voor Max Verstappen. De marathon van New York vindt nog plaats en eind december probeert Michael van Gerwen weer wat 180's te gooien tijdens het WK Darts in Londen. Toch zijn de voor het grote publiek belangrijke sportevenementen van 2024 al een tijdje achter de rug: de Olympische Spelen in Parijs en het EK voetbal in Duitsland. GXO blikt terug op een drukke sportzomer.

online magazine

Gratis online magazine over e-fulfilment

Het was toch wel even een schok in e-commerceland: fietskoeriersbedrijf Cycloon kondigde een reorganisatie aan omdat de duurzame bezorging niet meer rond te rekenen was. Experts uit de markt reageren op dit bericht. Verder in dit gratis online magazine aandacht voor robots bij het e-fc van Kruidvat en Trekpleister, een interview met topvrouw Susanne Bolck van Hexspoor en nog meer interviews, video's en een infographic met recente marktcijfers.

e-commerce

Pakketkluis wint terrein, maar thuisbezorging blijft favoriet

Hoewel het grootste deel van de Nederlandse consumenten bestelde producten bij voorkeur thuis laat bezorgen, neemt het aantal pakketkluizen in ons land snel toe. Vrijwel alle pakketbezorgers investeren op dit moment volop in pakketautomaten. Ook grote winkels zoals Ikea zien grote kansen voor de automaat. De van oorsprong Zweedse bezorgdienst Budbee kiest er zelfs voor om helemaal geen bezorging meer aan huis te doen.