Freshrecruitment
Europese Commissie doet inval bij hoofdkantoor Temu
Als deel van een onderzoek naar mogelijk oneerlijke concurrentie, heeft de Europese Commissie een inval gedaan in het Europese hoofdkantoor van de Chinese webwinkel Temu.

Als deel van een onderzoek naar mogelijk oneerlijke concurrentie, heeft de Europese Commissie een inval gedaan in het Europese hoofdkantoor van de Chinese webwinkel Temu.

Ook al wil de Tweede Kamer af van de mogelijkheid voor werkgevers om loon van arbeidsmigranten in te houden in ruil voor huisvesting, het beste moment en de manier waarop die regeling moet worden geschrapt is nog onduidelijk. De meningen in Den Haag lopen daar nog te ver voor uiteen.

Terwijl de COP30-klimaattop deze week in Belém, Brazilië van start is gegaan met lage politieke verwachtingen, is de boodschap voor de logistieke sector helder. De verduurzaming moet doorgaan, want, zoals TLN het stelt: 'Loslaten is geen optie, vasthouden des te meer'.

Het Europees Parlement heeft 13 november ingestemd met een fors vereenvoudigde aanpak voor duurzaamheidsrapportage en due diligence-verplichtingen voor bedrijven.

De omnibusdeal is verworpen door het Europees Parlement. Europarlementariërs zullen op 13 november gaan stemmen over wijzigingen in het dossier.

De Europese Unie (EU) heeft de vereenvoudigde CBAM-verordening gepubliceerd. Dankzij de nieuwe regels moet er een makkelijkere invoering van het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) gaan gelden.

Vrachtwagenchauffeurs van een internationaal transportbedrijf in Beek en Donk kunnen voorlopig overnachten in hun cabine, ook al staat de vrachtwagen op een parkeerterrein dat niet bestemd is voor overnachtingen.

Gemeente Utrecht heeft de invoering van het nieuwe toegangsbeleid voor vracht- en bestelauto's in de binnenstad uitgesteld. De nieuwe regels gaan nu niet in op 1 januari 2026, maar op 1 mei 2026.

In de tweede helft van oktober wordt er gestemd over het Omnibus-voorstel. Natuurlijk is er dan altijd de kans dat de plannen niet worden gewijzigd en bedrijven stel op sprong aan de oorspronkelijke CSRD-regels moeten voldoen. Maar die kans is klein.

Nederlandse regelgeving zit de logistieke sector in de weg, last mile is vooral iets voor grote steden en de handel wordt al enige tijd gedeglobaliseerd. Europa wil 'strategische autonomie', maar blijft Nederland dan wel relevant als toegangspoort tot Europa?