Freshrecruitment
Export van Nederlandse goederen stijgt met bijna 6 procent
De goederenexport van Nederland is in oktober verder gestegen. De exportgroei kwam uit op 5,6 procent.

De goederenexport van Nederland is in oktober verder gestegen. De exportgroei kwam uit op 5,6 procent.

Hoewel in november 13 procent minder faillissementen van bedrijven zijn gemeld dan een jaar eerder, is de hoeveelheid faillissementen in de sector vervoer en opslag meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar.

De kogel is door de kerk, er is een nieuw cao Beroepsgoederenvervoer. Leden van vakbond FNV stemden massaal in, 81 procent stemde voor het onderhandelingsresultaat.

ProRail is begonnen met het testen van een automatisch rijdende goederentrein. Automatic Train Operation (ATO) houdt in dat de trein automatisch kan opstarten, remmen en stoppen. De machinist hoeft dit dan niet meer handmatig te doen.

De kosten voor goederenvervoer over de weg stijgen volgend jaar met 3,4 tot 4,8 procent, exclusief brandstof. Daar komt nog een extra stijging bovenop vanaf 1 juli 2026 door de nieuwe vrachtwagenheffing.

Het vervoeren van goederen over water in plaats van over de weg biedt grote mogelijkheden in een drukke en krappe stad als Amsterdam. Een groot deel van de binnenstad is zelfs heel goed bereikbaar per boot. Maar aan het transport over water kleven ook nog behoorlijk wat nadelen. Dat blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam.

In de eerste drie kwartalen van 2024 exporteerden Nederlandse bedrijven voor 28,2 miljard euro aan goederen naar de Verenigde Staten. Omgekeerd bedroeg de importwaarde van goederen uit de VS 44,4 miljard euro. Het handelstekort is flink hoger dan vijf jaar geleden.

Door data te verzamelen en samen te voegen, krijgt West-Brabant West steeds meer inzicht in het huidige vrachtverkeer in de regio. De volgende stap is om de juiste vragen te stellen en om op basis van de informatie uit de 'digitale kijkdoos' overheden en bedrijven te adviseren over efficiëntere vervoersbewegingen. "Onze regio loopt voorop op het gebied van data."

In de afgelopen dertig jaar nam de groei van de internationale goederenhandel alleen af tijdens de krediet- en de coronacrisis. Tot nu. In de eerste helft van 2024 was de goederenstroom kleiner dan in het eerste halfjaar van 2023.

De sluiting van rivier de Moezel na de beschadiging van een sluis heeft naar verwachting grote impact op de binnenvaart, stelt Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). "We kunnen geen exact bedrag noemen over de financiële impact van de sluiting, maar met tientallen schippers die in deze periode vastliggen en bedrijven in de regio die nu geen goederen ontvangen, is het duidelijk dat de kosten hoog zullen zijn", stelt een woordvoerder.