Freshrecruitment
Korteketen-voorvechter Lokalist na vijf jaar failliet
Het Utrechtse korteketenplatform Lokalist, dat zich inzette voor eerlijke, lokale voedselketens, is failliet verklaard.

Het Utrechtse korteketenplatform Lokalist, dat zich inzette voor eerlijke, lokale voedselketens, is failliet verklaard.

De stembussen voor de Tweede Kamerverkiezingen zijn geopend. Maar wat hebben de politieke partijen voor met de logistieke sector? Logistiek.nl zet alle plannen, beloftes en tegenstellingen nog één keer overzichtelijk op een rij.

Het faillissement van Hyvia markeert geen definitief afscheid van waterstof bij Renault. De Franse fabrikant kiest voorlopig voor elektrificatie, maar houdt de deur naar waterstof nadrukkelijk op een kier.

Lees in het nieuwste online magazine van Logistiek.nl alles over de politieke standpunten rond netcongestie en zero-emissiezones, een robotpilot bij PostNL, de groei van DHL E-commerce, de logistieke transformatie bij Topgeschenken Nederland en Jumbo's herstructurering. Daarnaast interviews over verduurzaming, de kloof tussen onderwijs en praktijk, en de elektrificatiestrategie van Renault. Blijf op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen in de e-fulfilmentsector.

Er is dringend meer samenwerking nodig om laadpleinen voor elektrische trucks van de grond te krijgen. Anders loopt de sector tegen torenhoge kosten, ruimtelijke beperkingen en vertragingen aan. 'Het is echt niet wenselijk dat elk transportbedrijf zelf een laadplein gaat bouwen.'

Een nieuw programma van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat begeleidt transporteurs en logistiek dienstverleners gratis naar logistieke efficiëntie. Duurzaamheidsadviseur Emma Kallen legt uit hoe dat kan en wat het voor de markt betekent. Eén ding is wat haar betreft zeker: dit is een kans die de sector niet vaak krijgt.

Gemeente Utrecht heeft de invoering van het nieuwe toegangsbeleid voor vracht- en bestelauto's in de binnenstad uitgesteld. De nieuwe regels gaan nu niet in op 1 januari 2026, maar op 1 mei 2026.

In en rond Alphen aan den Rijn slaan drie lokale transportbedrijven de handen ineen om de bezorging van pallets en pakketten te verduurzamen. De samenwerking richt zich in eerste instantie op de zakelijke markt.

In een brandbrief aan de Europese Commissie waarschuwen vervoerders, verladers en expediteurs dat verplichte e-trucks de groene transitie niet versnellen, maar juist dreigen te laten ontsporen.

Biobrandstoffen stoten wereldwijd meer CO₂ uit dan de fossiele brandstoffen die ze moeten vervangen. 'Biobrandstoffen zijn een rampzalige klimaatsoplossing en een enorme verspilling van land, voedsel en miljarden aan subsidies.'