Freshrecruitment
Ook CMA CGM vaart weer door Suezkanaal
Twee schepen van de grote Franse containervervoerder CMA CGM zijn weer door het Suezkanaal gevaren, meldt de autoriteit van het kanaal dinsdag.

Twee schepen van de grote Franse containervervoerder CMA CGM zijn weer door het Suezkanaal gevaren, meldt de autoriteit van het kanaal dinsdag.

Als de containerprijzen dalen en blijven dalen, zal de hele logistieke keten dit merken. Ook voor bijvoorbeeld opslag zal dan ineens de prijs sterk ter discussie komen.

De Chinese export is in november sterk hersteld na een onverwachte daling een maand eerder. Daardoor is het Chinese handelsoverschot dit jaar voor het eerst boven de grens van 1 biljoen dollar uitgekomen.

Er zijn nog veel schepen in aanbouw, terwijl de vraag slechts beperkt groeit. Dat betekent dat de prijzen van containervervoer voorlopig nog zullen blijven dalen.

Na enorme prijspieken in 2021 en 2022, zitten containerprijzen nu in een neerwaartse spiraal. Verladers juichen lagere prijzen wellicht toe, maar voor de gehele sector zijn ze reden tot zorg. 'Dit kan leiden tot een vicieuze cirkel.'

De Houthi's geven aan dat ze gestopt zijn met schepen aanvallen in de Rode en Arabische Zee. De aanvallen begonnen in 2023 omdat de Houthi's Hamas wilden steunen tegen het Israëlische leger.

Vrachtwagenchauffeurs hebben kritiek op het proces van laden en lossen bij het Rotterdamse containerbedrijf ECT. De wachttijden zijn lang, en soms staan er zelfs honderden vrachtwagens in de rij.

De containerprijzen zijn met 3 procent gestegen tot 1.746 Amerikaanse dollar per 40ft container. Dit is de tweede achtereenvolgende week dat de index een stijging laat zien, na een langdurige periode van zeventien opeenvolgende weken van daling.

In de eerste negen maanden van dit jaar heeft Port of Antwerp-Bruges 202,6 miljoen ton goederen behandeld, 3,8 procent minder dan vorig jaar. Vooral de droge en vloeibare bulk vielen massaal terug, met 12,8 procent.

Met drie eigen elektrische trucks en een eigen laadplein pakt Odin Warehousing de controle over zijn containervervoer, waarbij de nachtelijke uren de sleutel tot hogere efficiëntie blijken. 'Als de P niet omhoog gaat, moet de Q omhoog.'