Alles over Circulaire economie

Logistiek zal werk moeten maken van circulaire economie
Logistiek zal werk moeten maken van circulaire economie

Supply chains staan onder grote druk en komen naar verwachting nog meer onder druk te staan. Maar er zijn ook nieuwe kansen. Die bevinden zich met name in een nieuw werkveld, dat van de circulaire logistiek. Inmiddels zijn er al een paar hoopgevende voorbeelden.

De transitie naar een circulaire economie als logistieke opgave
De transitie naar een circulaire economie als logistieke opgave

Veel fabrikanten zoeken naar manieren om de transitie te maken naar de circulaire economie. Dat heeft impact op veel facetten van de bedrijfsvoering. Want wat betekent deze circulaire ambitie eigenlijk als je door een logistieke bril kijkt?

Buybay helpt failliet BCC snel met transport, opslag en verkoop
Buybay helpt failliet BCC snel met transport, opslag en verkoop

Recommerce-speler Buybay heeft BCC na zijn faillissement geholpen met het verplaatsen en doorverkopen van ruim 40.000 elektronicaproducten binnen een maand tijd.

BuyBay stelt software beschikbaar ter verbetering retourlogistiek
BuyBay stelt software beschikbaar ter verbetering retourlogistiek

BuyBay stelt zijn recommerce-software beschikbaar voor derden. E-commercebedrijven, verladers en logistiek dienstverleners kunnen daarmee in hun eigen distributiecentrum softwarematig de retourgestuurde producten beoordelen en weer klaar zetten voor verkoop.

Logistiek dienstverlener Logicall lijft Drake & Farrell in
Logistiek dienstverlener Logicall lijft Drake & Farrell in

Drake & Farrell, leverancier van retourlogistiek en refurbishment diensten, wordt overgenomen door Logicall. Deze overname past volgens Logicall perfect in de strategie van de logistiek dienstverlener om geïntegreerde diensten aan te bieden en duurzame oplossingen verder te ontwikkelen.

Het is belangrijk dat bedrijven gezamenlijk de handschoen oppakken om succesvol te verduurzamen. Zo kunnen uitdagingen op het gebied van bijvoorbeeld laad- en tankinfrastructuur en congestie op het elektriciteitsnetwerk aangepakt worden, stellen de onderzoekers. (Foto: Shell)
Energietransitie vraagt om betere samenwerking logistieke keten

Bedrijven die actief zijn in de logistieke keten moeten de handen ineenslaan en gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor het overstappen op groenere energie en het reduceren van emissies. Want alleen zo kunnen uitdagingen op het gebied van bijvoorbeeld laad- en tankinfrastructuur en congestie op het elektriciteitsnetwerk op korte termijn aangepakt worden. Dat is een van de belangrijkste adviezen uit de Nationale Kennisagenda Logistiek (NKL) 2024-2027, een initiatief van TKI Dinalog en het Topteam Logistiek.

(FOTO: Herbert Wiggerman)
Overheid moet regie pakken en ketens dwingen te verduurzamen

De markt gaat het niet oplossen. Het idee dat verladers hun leveranciers en logistiek dienstverleners wel mee krijgen in ketenbrede verduurzaming, lijkt langzamerhand achterhaald. Er is meer nodig, namelijk regelgeving en handhaving. Wat kan en moet de overheid doen?

Logistiek heeft goud in handen met de circulaire transitie
Logistiek heeft goud in handen met de circulaire transitie

Ook in 2023 lag een sterke focus op digitalisering en automatisering in projecten met vaak een gezonde terugverdientijd. En ze zijn strategisch, want ze sorteren voor op een steeds nijpendere beschikbaarheid van betaalbaar en gekwalificeerd personeel.

(Foto: DCI Media)
Zonder tempex toch duurzaam en gekoeld verpakken

De Papercooler is een duurzaam alternatief voor de traditionele koelverzendbox van piepschuim of tempex. De verpakking, die afgelopen week de elfde plek in de KVK Innovatie Top 100 in de wacht wist te slepen, is gemaakt van honderd procent papier en daardoor volledig recyclebaar. Niet alleen het product zelf is duurzaam. BVP laat de assemblage over door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Mark de Witte
Circulaire en herbruikbare schenkkan laat de fles staan

De Schiedamse drankenproducten De Kuyper stapt deels over naar herbruikbare verpakkingen voor met name hotel- en restaurantketens. Dat zou zo maar tien procent van de te vervoeren flessenhoeveelheid kunnen schelen Het concept komt uit Singapore en De Kuyper gaat het in licentie aanbieden voor andere leveranciers van alcoholische dranken.