VMN media
Trein verliest terrein als goederenvervoerder
Het gaat bergafwaarts met het spoorgoederenvervoer in Nederland. Goederentransporteurs vroegen veertien procent minder treinritten aan dan vorig jaar.
Het gaat bergafwaarts met het spoorgoederenvervoer in Nederland. Goederentransporteurs vroegen veertien procent minder treinritten aan dan vorig jaar.
Het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving, waarin rijksoverheid, burgers, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven vertegenwoordigd zijn, roept de overheid op om te investeren in goederenvervoer per spoor. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van geld dat extra beschikbaar is voor defensie.
Tata Steel Nederland zet een volgende stap in de verduurzaming van zijn logistieke keten. Dankzij een nieuw contract met DB Cargo wordt meer dan 80 procent van het staaltransport per trein uitgevoerd op groene stroom. Jaarlijks gaat het om 1,2 miljoen ton staal vanuit IJmuiden naar productielocaties en klanten in Nederland en Europa.
ÖBB Rail Cargo Group (RCG) en transport management platform Transporeon hebben met hun modal shift-project 'The digital transformation award' in de wacht gesleept tijdens de Supply Chain Excellence Awards in Londen.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) stelt meer tijd en geld ter beschikking voor bedrijven die gebruik (willen) maken van de subsidie voor een modal shift: het verplaatsen van goederen van de weg naar het water en/of spoor.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zet met een nieuwe aanbesteding in op een grotere modal shift van de weg naar de binnenvaart. De aanbesteding is gericht op het in stand houden en vergroten van het huidige aanbod en het opzetten van nieuwe lijndiensten.
De dalende waterstanden in de Rijn hebben flinke gevolgen voor de hoeveelheid olie en brandstoffen die binnenvaartschepen binnen Europa kunnen vervoeren. Schepen kunnen op dit moment slechts iets meer dan de helft van hun capaciteit vullen. Dat meldt de Zwitserse maritieme dienstverlener Riverlake.
Topvrouw Susanne Dirksen, head of sales bij Schavemaker Logistics and Transport, zit goed op haar plek bij de multimodaal logistiek dienstverlener. Bij een familiebedrijf kan ze het beste haar ei kwijt. Voornamelijk vanwege de vrijheid die ze krijgt om out of the box te denken. Letterlijk, want Dirksen zit naast haar eigen functiepakket niet stil en besteed haar tijd graag aan nevenactiviteiten in de logistiek. Ze omschrijft zichzelf als een ondernemer binnen een onderneming. Ze kleurt niet binnen de hokjes, want daar wordt ze naar eigen zeggen 'diep ongelukkig van'. De uitdagingen die soms gepaard gaan met het werken in een overwegende 'mannenwereld' zijn haar niet vreemd. Ze benadrukt het belang van assertiviteit en het vasthouden aan eigen waarden.
De Boon's Markt aan de Ganzenmarkt in Utrecht is deze week voor het eerst met een boot bevoorraad. De gemeente Utrecht ziet deze manier van bevoorrading als onderdeel van een breder pakket. "We gaan in Utrecht meer vervoer over water stimuleren net als elektrische bakfietsen en goederen bundelen via hubs aan de randen van de stad", zegt wethouder Eva Oosters.
Vanuit binnenvaartterminal BCTN in Den Bosch vaart de Maas Corridor, onderdeel van Joint Corridors Off-Road, negen keer per week naar de Rotterdamse haven. De ambitie is om uit te breiden naar twaalf keer per week. Smart Hub Logistics is een van de logistieke bedrijven die gebruikt maakt van deze duurzame verbinding via het water.