VMN media
Shell stopt met biobrandstoffenfabriek in Rotterdam
Olie- en gasconcern Shell stopt definitief met de bouw van zijn biobrandstoffenfabriek in Rotterdam. Het bedrijf stelt dat de bouwkosten te hoog zijn om te kunnen concurreren.
Olie- en gasconcern Shell stopt definitief met de bouw van zijn biobrandstoffenfabriek in Rotterdam. Het bedrijf stelt dat de bouwkosten te hoog zijn om te kunnen concurreren.
De Jemenitische Houthi-rebellen hebben een raketaanval uitgevoerd op de olietanker Scarlet Ray in de Rode Zee.
De aan- en afvoer van goederen in Nederlandse zeehavens is in 2024 met 1,1 procent gedaald tot 577 miljoen ton. Er zijn zowel minder goederen gelost als geladen dan een jaar eerder.
De wereldwijde containerprijzen zijn deze week opnieuw licht gedaald, maar de scherpe daling van de afgelopen maanden lijkt tot stilstand gekomen. Dat blijkt uit de meest recente World Container Index (WCI) van marktonderzoeker Drewry.
Binnenvaartschippers in de havens van Rotterdam en Antwerpen ondervinden enorme vertragingen door opstoppingen in de diepzeevaart, waardoor zij soms dagenlang moeten wachten voordat ze geladen kunnen worden, meldt de Financiële Telegraaf. Verladersorganisatie Evofenedex roept de politiek op om in te grijpen.
De Nederlandse exportsector raakt in de knel door oplopende wachttijden in de zeehavens. Binnenvaartschepen krijgen steeds vaker te maken met vertragingen omdat grote zeeschepen voorrang krijgen. Volgens ondernemersvereniging Evofenedex zorgt dit niet alleen voor hogere kosten, maar ook voor een ondermijning van duurzame transportstromen.
Tailwind, rederijtak van de Schwarz Gruppe, het moederbedrijf van Lidl en Kaufland, koopt voor zo'n 520 miljoen euro vijf nieuwe containerschepen die tussen Azië en Europa moeten gaan varen.
DFDS heeft voor het eerst gebruik gemaakt van zijn nieuwe wekelijkse shortsea-vrachtdienst die Spanje en Nederland met elkaar verbindt.
De wereldwijde containerzeescheepvaart heeft in 2024 een recordhoeveelheid CO2 uitgestoten. Nieuwe data van Xeneta en Marine Benchmark tonen een stijging van veertien procent ten opzichte van het vorige record uit 2021. De belangrijkste oorzaak van deze piek is de aanhoudende onrust in de Rode Zee, die schepen dwingt langere routes rond Afrika te varen. "Verladers moeten de impact begrijpen die emissievoorschriften zullen hebben op hun bedrijf en de rol die zij kunnen spelen bij het verminderen van CO2 in toeleveringsketens."
De Maritieme en Havenautoriteit van Singapore (MPA) en het Havenbedrijf Rotterdam hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend om hun gezamenlijke inspanningen voor de Rotterdam-Singapore Green & Digital Shipping Corridor verder te versterken. Een project dat in 2022 startte voor de decarbonisatie en digitalisering van de containervaart.