Freshrecruitment
Minder investeringen in logistieke voertuigen
De investeringen van Nederlandse bedrijven zijn in oktober licht gedaald, vooral doordat minder geld werd uitgegeven aan vrachtwagens, opleggers en busjes.

De investeringen van Nederlandse bedrijven zijn in oktober licht gedaald, vooral doordat minder geld werd uitgegeven aan vrachtwagens, opleggers en busjes.

De Franse rederij CMA CGM, eigenaar van Ceva Logistics, heeft een omzet van 14 miljard dollar (ruim 12 miljard euro) geboekt in het derde kwartaal van 2025. Dit is een daling van 11,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De laatste kwartaalcijfers van grote logistieke spelers zijn inmiddels bekend. Het enthousiasme rondom de cijfers wisselt per bedrijf. Wat wel opvalt, is dat vaak de hand op de knip gehouden wordt.

De kwartaalcijfers van twee grote logistieke bedrijven zijn bekendgemaakt, zowel tankoverslagbedrijf Vopak als logistieke dienstverlener GXO hebben vandaag hun cijfers van het derde kwartaal bekendgemaakt.

De Nederlandse transport- en logistieksector groeit dit jaar en in 2026 slechts traag door met een verwachte lichte volumegroei van 1 procent. De sector kent een sterk wisselend sentiment: terwijl het consumentenvervoer en e-commerce (met name uit China) blijven groeien, hapert het industriële transport.

De Amerikaanse pakketbezorger UPS schrapt dit jaar wereldwijd 34.000 banen, een stuk meer dan de 20.000 die eerder waren voorzien. Het gaat vooral om functies in de operatie, zoals chauffeurs en pakketverwerkers.

De containerprijzen zijn met 3 procent gestegen tot 1.746 Amerikaanse dollar per 40ft container. Dit is de tweede achtereenvolgende week dat de index een stijging laat zien, na een langdurige periode van zeventien opeenvolgende weken van daling.

De verkoop van lichte bedrijfswagens (LCV's) trekt in 2026 slechts beperkt aan en blijft ver onder het historisch gemiddelde.

De wereldhandel toont zich veerkrachtig en groeit zelfs sneller dan verwacht, ondanks de hoogste Amerikaanse importheffingen sinds de jaren '30. Ook is er op wereldwijde schaal geen significante heroriëntatie van handelsstromen langs geopolitieke lijnen te zien. De handel wordt juist mínder regionaal.

De kosten voor goederenvervoer over de weg stijgen volgend jaar met 3,4 tot 4,8 procent, exclusief brandstof. Daar komt nog een extra stijging bovenop vanaf 1 juli 2026 door de nieuwe vrachtwagenheffing.