VMN media
Nederlandse export van goederen stijgt opnieuw
De Nederlandse goederenexport is in juli opnieuw gestegen. De groei viel wel iets kleiner uit dan een maand eerder.
De Nederlandse goederenexport is in juli opnieuw gestegen. De groei viel wel iets kleiner uit dan een maand eerder.
De Chinese uitvoer naar de Verenigde Staten (VS) nam opnieuw af ondanks het voorlopige handelsakkoord tussen de twee economische grootmachten. China wist die daling op te vangen door meer te exporteren naar andere landen.
De Nederlandse transportsector heeft in het tweede kwartaal van 2025 de omzet met 3,9 procent zien stijgen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit is het zesde kwartaal op rij dat de omzet toeneemt.
De wereldwijde containerprijzen zijn voor de tiende week op rij gedaald en lijken zich nog steeds te stabiliseren. De spottarieven voor containers op de route Shanghai-Rotterdam maakte de grootste daling door.
De Nederlandse export van goederen is in juni 2025 verder gestegen. Het groeipercentage van 1,8 procent overtrof de stijging van de voorgaande maand, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De toename was vooral te danken aan de hogere uitvoer van machines, transportmiddelen en voedings- en genotmiddelen.
5,5 procent van de medewerkers in de transport- en logistieke sector is in het tweede kwartaal van 2025 van baan gewisseld. De sector staat met dit percentage in de top-3 van bedrijfstakken met veel baanwisselaars, maar het percentage is wel flink gezakt ten opzichte van 2022.
De Nederlandse markt voor logistiek vastgoed blijft aantrekkelijk voor beleggers, maar de dynamiek verandert. Waar Nederland lange tijd als één grote logistieke hotspot gold, tekenen zich nu duidelijke regionale verschillen af. Dat concludeert vastgoedadviseur CBRE in een nieuw rapport.
De aan- en afvoer van goederen in Nederlandse zeehavens is in 2024 met 1,1 procent gedaald tot 577 miljoen ton. Er zijn zowel minder goederen gelost als geladen dan een jaar eerder.
De vraag naar logistiek vastgoed in Nederland is in de eerste helft van 2025 flink gedaald, zo blijkt uit een analyse van ING. Door onzekerheden in de internationale handel, veranderingen in voorraadstrategieën van bedrijven en terughoudendheid bij investeerders, staan zowel de gebruikers- als beleggingsmarkt onder druk.
In juni 2025 is er voor meer dan 20 miljoen euro aan goederen gestolen uit supply chains in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Warehouses blijken een groeiend doelwit.