GrassGreener Europe
Markt bedrijfswagens krabbelt mondjesmaat op, maar blijft ver onder niveau
De verkoop van lichte bedrijfswagens (LCV's) trekt in 2026 slechts beperkt aan en blijft ver onder het historisch gemiddelde.

De verkoop van lichte bedrijfswagens (LCV's) trekt in 2026 slechts beperkt aan en blijft ver onder het historisch gemiddelde.

De wereldhandel toont zich veerkrachtig en groeit zelfs sneller dan verwacht, ondanks de hoogste Amerikaanse importheffingen sinds de jaren '30. Ook is er op wereldwijde schaal geen significante heroriëntatie van handelsstromen langs geopolitieke lijnen te zien. De handel wordt juist mínder regionaal.

De kosten voor goederenvervoer over de weg stijgen volgend jaar met 3,4 tot 4,8 procent, exclusief brandstof. Daar komt nog een extra stijging bovenop vanaf 1 juli 2026 door de nieuwe vrachtwagenheffing.

Een bovengemiddeld hoog aantal ondernemers in vervoer en opslag ervaarde het afgelopen jaar meer economische onzekerheid. Zowel veranderingen in de vraag, geopolitiek als binnenlands beleid zijn daar de oorzaak van.

De Rotterdamse haven is flink gezakt op de wereldwijde ranglijst voor efficiëntie van containerhavens. Toenemende wachttijden voor schepen zijn de belangrijkste oorzaak voor de lagere positie.

Nederland heeft in de eerste helft van dit jaar meer goederen verhandeld. De waarde van alle export lag 1,9 procent hoger vergeleken met de eerste zes maanden van 2024.

De Nederlandse goederenexport is in juli opnieuw gestegen. De groei viel wel iets kleiner uit dan een maand eerder.

De Chinese uitvoer naar de Verenigde Staten (VS) nam opnieuw af ondanks het voorlopige handelsakkoord tussen de twee economische grootmachten. China wist die daling op te vangen door meer te exporteren naar andere landen.

De Nederlandse transportsector heeft in het tweede kwartaal van 2025 de omzet met 3,9 procent zien stijgen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit is het zesde kwartaal op rij dat de omzet toeneemt.

De wereldwijde containerprijzen zijn voor de tiende week op rij gedaald en lijken zich nog steeds te stabiliseren. De spottarieven voor containers op de route Shanghai-Rotterdam maakte de grootste daling door.