VMN media
LV Logistics vindt bij Schiphol ruimte voor freight forwarding
Logistiek dienstverlener LV Logistics heeft in Hoofddorp een nieuwe vestiging geopend. Vanaf deze plek wil het bedrijf zijn positie in de luchtvrachtsector vergroten.
Logistiek dienstverlener LV Logistics heeft in Hoofddorp een nieuwe vestiging geopend. Vanaf deze plek wil het bedrijf zijn positie in de luchtvrachtsector vergroten.
De Nederlandse transportsector heeft in het tweede kwartaal van 2025 de omzet met 3,9 procent zien stijgen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit is het zesde kwartaal op rij dat de omzet toeneemt.
Vakbond AVV dreigt met een staking van vrachtpiloten bij KLM. De bond wil onder meer een langlopende baangarantie. Ook eist de bond afspraken zodat de ruim honderd vliegers van vrachtvliegtuigen van KLM later met pensioen kunnen.
Vrachtwagens die goederen moeten laden of lossen op Schiphol kampen met 'onacceptabel lange' wachttijden. Soms staan chauffeurs vier tot acht uur te wachten, zegt Maarten van As, managing director van brancheorganisatie Air Cargo Nederland (ACN), tegen ANP. Volgens Van As zijn de problemen bij de afhandeling van luchtvracht op Schiphol al langer aan de gang.
In het eerste kwartaal van 2025 was de omzet van de transportsector 5,5 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit is het vijfde kwartaal op rij met een hogere omzet dan een jaar eerder, blijkt uit voorlopige cijfers van CBS. De prijzen van vervoer en opslag waren ook hoger, maar in containervervoer is juist een daling opgemerkt.
Met een nieuwe e-truck gaan Bos Logistics en Air France KLM Martinair Cargo hebben een eerste stap gezet om samen te werken aan innovatieve en milieuvriendelijke oplossingen voor het transport van luchtvracht.
Het nieuwe luchtvrachtafhandelingscentrum op Schiphol-Rijk staat op het punt van opleveren. Opmerkelijk is dat afhandelaar Dnata sterk heeft ingezet op automatisering van de transportbewegingen in het centrum om minder afhankelijk te zijn van de factor arbeid.
Kredietverzekeraar Atradius verwacht dit jaar een groei van 3,8 procent voor transport en logistiek wereldwijd. Volgend jaar wordt een stijging van 4 procent voorspeld. De sector profiteert van de hogere wereldwijde industriële productie en de groeiende consumentenvraag. Wel blijft de eurozone achter bij de wereldwijde verwachtingen.
De Nederlandse transport- en logistieksector toont tekenen van herstel na een uitdagend jaar waarin de internationale handel terugliep door de snelle afbouw van overtollige voorraden. Dit blijkt uit de recente sectorprognose Transport en Logistiek 2024-2025 van ABN Amro. De bank verwacht dat de sector in 2024 met twee procent zal groeien, gevolgd door een verdere groei van tweeëneenhalf procent in 2025. Deze prognoses komen na een krimp van drie procent in 2023.
Lange tijd was het relatief stil rond Cargonaut, het datacommunicatiesysteem dat al heel lang bestaat en werd gezien als één van de hoogstandjes waar Nederland als logistiek land trots op mocht zijn. Maar een hergeboorte was noodzakelijk al leidde dat tot een zware bevalling.