Remco Nieuwenbroek
Redacteur Logistiek.nl

Redacteur Logistiek.nl


Op het terrein van een oude, vervallen glasfabriek opende Intergamma afgelopen zomer een nieuw distributiecentrum. Vanuit dit 95.000 m2 grote dc worden voortaan 377 Gamma- en Karwei-bouwmarkten in Nederland en België bevoorraad. 'We zijn eindelijk af van de dubbele handelingen en overbodige kilometers.'

De plannen die D66 en CDA voor ogen hebben raken de logistieke sector op heel wat fronten. Aanpak van stikstof, netcongestie en uitbuiting van arbeidsmigranten zijn speerpunten. Ook wordt sterk ingezet op internationale handel. Toch blijven investeringen op een aantal belangrijke thema's achter.

De Nederlandse logistieke markt piept en kraakt door ruimtegebrek, krapte op het stroomnet, stikstofproblematiek en maatschappelijke weerstand. Maar dat betekent niet dat er geen huisvestingsopties meer zijn. 'De groei verschuift vooral naar bestaande voorraad en naar regionale vraag.'

De supply chain van geneesmiddelen is extreem kwetsbaar. De keten is mondiaal, uiterst gereguleerd, afhankelijk van een klein aantal leveranciers en producenten. 'En dat brengt grote risico's met zich mee.'

Veel bedrijven halen hun producten, halffabricaten of grondstoffen van ver. Die afhankelijkheid kan leiden tot problemen bij incidenten. Het bewust terughalen of herplaatsen van productiecapaciteit is afgelopen jaren in een stroomversnelling gekomen.

Niet overal wordt de rode loper uitgerold voor de ontwikkeling van logistieke centra. Integendeel. Het is een behoorlijke opgave om de handen op elkaar te krijgen voor de bouw van nieuwe dc's. Ook veel gemeenten worstelen met logistieke projecten, blijkt uit het onderzoek naar de Verkiezing Logistieke Hotspots 2025 van Logistiek.nl.

De gemeente Waalwijk en een brede groep werkgevers, inleners en huisvesters uit de regio hebben een convenant ondertekend met daarin afspraken over goede woon-, werk- en leefomstandigheden van arbeidsmigranten.

Voor webwinkels en vervoerders is de periode vanaf Black Friday tot en met de kerstdagen een ongekende uitdaging. Commercieel gezien is het zonder twijfel de meest lucratieve periode van het jaar. Maar de eindejaarspiek stelt pakketbezorgers wel voor een onmogelijke opgave. 'Hier valt niet tegenop te rijden'.

De tekorten aan geneesmiddelen zijn allang geen incidenten meer. Waar het enkele jaren geleden nog ging om sporadische leveringsproblemen, is het tekort inmiddels uitgegroeid tot een structureel vraagstuk dat apothekers, ziekenhuizen, logistieke planners en patiënten dagelijks hoofdbrekens bezorgt.

De overname door de Jacky Perrenot Group gaat Vos Logistics enorm helpen om stappen te zetten op het gebied van verduurzaming en het investeren in nieuwe technologie. Dat benadrukt ceo Frank Verhoeven in een eerste reactie op het nieuws. 'Dit is een heel belangrijk volgend hoofdstuk voor ons'.