Remco Nieuwenbroek
Redacteur Logistiek.nl

Redacteur Logistiek.nl


Het grootste distributiecentrum van de Benelux, het onlangs opgeleverde logistieke complex van DSV in Moerdijk, is verkocht. Wie de nieuwe eigenaar is en voor welk bedrag het immense logistieke complex verkocht is? Dat blijft voorlopig in nevelen gehuld.

Met het faillissement van MRG Logistics en het terugtrekken van de Zweedse modeketen NA-KD uit het hagelnieuwe dc in Duiven ging het jaar bijzonder onrustig van start. Toch was er in de eerste maanden van het jaar ook genoeg positief nieuws te melden.

Rivierenland wist afgelopen jaren klinkende namen binnen te halen, waaronder Rituals, Picnic en Intergamma. Toch ambieert de regio geen koppositie als logistieke hotspot. 'We hoeven geen Champions League te halen, maar stabiel in het linkerrijtje zou mooi zijn.'

In Almere dwingt netcongestie stad en bedrijven tot vernieuwende energieoplossingen. Het microgridproject bij het nieuwe distributiecentrum van Prologis is een aanwinst voor bedrijventerrein Stichtsekant, benadrukt wethouder Alexander Sprong. 'Netcongestie is écht een ramp voor Almere.'

Chinese bedrijven met een focus op e-commerce en logistiek kiezen steeds vaker voor Nederland als vestigingslocatie. Dit is onder meer het gevolg van de importheffingen van de VS richting China en de verstoorde handelsrelatie tussen beide landen. Dat benadrukt Maarten Bulstra, verhuurmakelaar logistiek en industrieel vastgoed bij Savills.

De grootste ontwikkelkans voor de Nederlandse logistiek ligt niet langer aan de randen van steden of in nieuwe uitbreidingsgebieden, maar op bestaande bedrijventerreinen. 'Juist die brownfieldlocaties zijn keihard nodig', benadrukt Sven Bertens van JLL Nederland.

Nederlandse bedrijven zijn wereldwijd koploper op het gebied van herindustrialisatie en nearshoring. Dat blijkt uit onderzoek van Capgemini. 'We zijn zeer afhankelijk van import en export. Gevolgen van geopolitieke verstoringen worden daarom bij ons heel snel voelbaar.'

Het uitstellen van noodzakelijke investeringen aan de Nederlandse infrastructuur heeft ernstige gevolgen voor onze economie en voor onze nationale veiligheid. 'Elke maand uitstel maakt ons kwetsbaarder. Wie nu niet ingrijpt, accepteert stilstand, hogere kosten en een zwakkere verdedigingslinie'.

Op het terrein van een oude, vervallen glasfabriek opende Intergamma afgelopen zomer een nieuw distributiecentrum. Vanuit dit 95.000 m2 grote dc worden voortaan 377 Gamma- en Karwei-bouwmarkten in Nederland en België bevoorraad. 'We zijn eindelijk af van de dubbele handelingen en overbodige kilometers.'

De plannen die D66 en CDA voor ogen hebben raken de logistieke sector op heel wat fronten. Aanpak van stikstof, netcongestie en uitbuiting van arbeidsmigranten zijn speerpunten. Ook wordt sterk ingezet op internationale handel. Toch blijven investeringen op een aantal belangrijke thema's achter.