Remco Nieuwenbroek
Redacteur Logistiek.nl

Redacteur Logistiek.nl
Het is beroerd gesteld met de infrastructuur in Nederland. Veel snelwegen, bruggen en sluizen kampen met achterstallig onderhoud. Welke oplossingen hebben de politieke partijen in hun verkiezingsprogramma's staan om de problemen aan te pakken?
De onderhandelingen over een nieuwe cao voor het beroepsgoederenvervoer verlopen bijzonder moeizaam. De voorgestelde loonsverhoging van de vakbonden gaat werkgeversorganisatie TLN/VVT veel te ver.
Lokale willekeur staat uitbreiding van distributiecentra in ons land onnodig in de weg. Landelijke regie is noodzakelijk om Nederland bereikbaar te houden. Dat benadrukte Tim Beckmann (Dilas) tijdens het Verkiezingsdebat van Logistiek.nl en TLN.
Moeten er meer of minder vluchten vertrekken vanaf Schiphol? Gaat vliegveld Lelystad wel of niet open? En hoe ziet de toekomst van Rotterdam als belangrijkste haven van Europa eruit?
Na jaren van debat lijkt het taboe op rekeningrijden - ook wel bekend als de kilometerheffing - te verdwijnen. In de verkiezingsprogramma's van de vijf grootste politieke partijen duikt het thema opnieuw op, met opvallend verschillende accenten.
Door de afgenomen vraag naar logistiek vastgoed kampen ontwikkelaars met oplopende leegstand. Vooral buiten de gekende logistieke hotspots. Maar reden tot paniek is er niet, benadrukken betrokkenen. 'De markt is niet ingestort, maar normaliseert.'
Terwijl Nederland rood kleurt door de netcongestie, botsen de meningen over wie voorrang moet krijgen op het stroomnet. De logistieke sector wil tempo, de politiek aarzelt, zo bleek uit het Verkiezingsdebat van Logistiek.nl en TLN. 'Ik denk niet dat logistiek bovenaan de lijst moet staan', benadrukt Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA).
De bedrijfswagenmarkt verandert sneller dan ooit. Elektrificatie is geen keuze meer, maar een strategische noodzaak. 'De overstap naar elektrisch is onvermijdelijk. Maar uiteindelijk gaat het vooral om slim gebruik van data.'
De staking van sjorders in de haven van Rotterdam die woensdagmiddag begon, kan wel eens grote gevolgen hebben voor andere bedrijven in de logistieke keten. Dat benadrukt algemeen directeur Erik Bouwens van Matrans, een van de twee bedrijven die verantwoordelijk is voor het sjorwerk.
Het Rijk pakt met de Nota Ruimte regie terug op ruimtelijke ordening. Maar wat betekenen de plannen concreet? En moet de logistieke sector zenuwachtig worden? 'De nota dwingt vooral tot het maken van scherpe keuzes'.