Machiel Bode
ING Sector Banker Transport Logistics & Mobility

ING Sector Banker Transport Logistics & Mobility
De transport- en logistieke sector staat voor aanzienlijke uitdagingen vanwege sterk stijgende kosten. Dat vraagt om tactisch vooruitkijken op basis van verschillende scenario's. De sector wordt kapitaalintensiever, dat veroorzaakt financieringsproblemen.
Ook voor opdrachtgevers is het van belang dat een logistiek dienstverlener er een gezonde bedrijfsvoering op na houdt. Maar hoe krijg je daar zicht op? En ligt dat niet heel gevoelig? Misschien, maar toch is het van groot belang voor de stabiliteit in de supply chain.
Voor logistiek dienstverleners draait het om onderscheidend vermogen. Verladers willen dat uitgedrukt zien in harde cijfers. Maar bovenal zoeken ze zekerheid dat de uiteindelijke klant goed wordt bediend. Juist daar liggen over en weer kansen.
Altijd interessant om te kijken naar de marktposities van logistiek dienstverleners, zoals die op dit moment lijken te zijn. Maar wat je graag wilt zien is een overzicht waarin je de prestaties en de efficiency kan vergelijken om zo tot een oordeel over bijvoorbeeld de houdbaarheid van businessmodellen en bedrijfsvoering te komen. Machiel Bode (ING) schetst de voorwaarden.
Door de schaarse voorraad biobrandstoffen 100 procent aan te wenden voor vrachtwagens ontstaat er een snel te realiseren en hoognodige CO2-neutrale brandstof voor het transport. Daarvoor pleit Machiel Bode, ING Sector Banker Transport Logistics & Mobility. Aanleiding hiervoor zijn de recente lobbyberichten om elektrische trucks niet als enige route voor de nabije toekomst te zien.
Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving stevent Nederland af op een CO2-reductie van 39 tot 50 procent in 2030, in plaats van de beoogde 60 procent. Als geagendeerde plannen ook worden meegeteld, kan dat oplopen naar 41 tot 52 procent. Het huidige zero-emissiebeleid zet in de transportsector voorlopig nog geen zoden aan de dijk bij het reduceren van CO2-uitstoot.
Gebruik alle mogelijkheden om CO2 te reduceren en wees daar transparant over naar buiten toe. Dat is een van de tips van ING-sectorbankier Machiel Bode, wetende dat transporteurs meer en meer over moeten stappen op uitstootbesparende (transport)middelen. Hij schrijft erover in zijn thema update over duurzaamheid en CO2-reductie in de transport- en logistieke sector.
De arbeidsmarkt is in het vierde kwartaal van 2021 nog krapper geworden, blijkt uit cijfers van het CBS. In nagenoeg alle sectoren is het nog moeilijker geworden om personeel te vinden. De verwachting is dat deze trend in 2022 doorzet, ook in de transportsector. Daar begint het chauffeurstekort nijpend te worden.
De Russische invasie in Oekraïne betekent het einde van het spoorverkeer tussen Europa en China via de nieuwe Zijderoute. Dit betekent volgens dat importerende en exporterende bedrijven in Nederland samen met logistiek dienstverleners snel aan de slag moeten om de consequenties te ondervangen.
In juli heeft de Europese Commissie het omvangrijke 'Fit for 55'-pakket gepresenteerd. Het doel: in 2030 ten minste 55 procent minder CO2-uitstoot ten opzichte van 1990. Deze aangescherpte klimaatdoelstellingen hebben ook een effect op de sector Transport & Logistiek. ING Sector Banker Machiel Bode en ING Sectoreconoom Rico Luman merken op dat ondernemers gemotiveerd en van goede wil zijn om duurzamer te werken, maar de praktijk is weerbarstig. Een expertartikel inclusief praktijkvoorbeelden, trends en drie tips voor ondernemers.