Johnny Nijenhuis
Expert Zero Emission Trucks & Construction Equipment

Expert Zero Emission Trucks & Construction Equipment
Medio september vloog in Amerika een Tesla Semi in de brand na een botsing tegen een boom. Volgens de National Transportation Safety Board (NTSB) hadden brandweerlieden 190.000 liter water nodig om het lithium-ionbatterijsysteem te blussen en te koelen. Kost het inderdaad zoveel water om een e-truck te blussen? Staat dit dan de transitie naar elektrisch in de weg? E-truckkenner Johnny Nijenhuis legt uit wat er gebeurt met een batterij als die in de brand vliegt.
Diesel is in vergelijking met andere brandstoffen op dit moment erg goedkoop, omdat het Europa simpelweg niet lukt om zich aan de boycot van Rusland te houden, zegt Johnny Nijenhuis. "Ja, je leest het goed. En nee, ik ben niet hard tegen het keukenkastje gelopen. Diesel is op dit moment gewoon belachelijk goedkoop. Maar daar kan verandering in komen."
Vrachtwagens met een elektrische aandrijflijn zijn fantastisch. Ze zijn veel sterker, maken bijna geen geluid en gaan ook nog eens enorm zuinig om met energie. Waarom zien we dan nog bijna geen trucks zonder uitlaat op de Nederlandse wegen?
In het jaar 2035 wordt er in Nederland geen nieuwe dieseltruck meer verkocht. Dat voorspelt Johnny Nijenhuis. "Ik denk oprecht dat we in de aankomende tien tot vijftien jaar een heel snelle transitie gaan doormaken naar zero-emission trucks. Niet omdat het moet, maar omdat we het zelf graag willen." Lees hier hoe hij tot deze conclusie is gekomen.
Is de inzet van een batterij elektrische truck (BET) niet veel duurder dan de inzet van een dieseltruck? Is er wel een businesscase van te maken? Johnny Nijenhuis pakte de rekenmachine, ploos het uit en zette alle kosten op een rij.