Bart Banning
Sector Banker Transport en Logistiek ABN Amro

Sector Banker Transport en Logistiek ABN Amro
Bij monde van Eurocommissaris Frans Timmermans presenteerde de Europese Commissie op 14 februari verscherpte plannen die erop gericht zijn om vanaf 2030 gefaseerd strengere eisen te stellen aan de CO₂-uitstoot van alle nieuwe zware voertuigen. Dit heeft tot kritische reacties geleid, schrijft Bart Banning, sector banker Transport en Logistiek bij ABN Amro. "De noodzakelijke transitie naar emissieloos vrachtvervoer over de weg is onhaalbaar zonder heldere doelstellingen en strakke regie vanuit de overheid en energiesector voor voldoende laadinfrastructuur."
Het jaar 2021 is een uitgelezen moment om lessen uit de crisis te leren, het verbeterpotentieel te pakken en de logistieke processen binnen de keten samen slimmer in te richten. De loper naar verregaande ketensamenwerking is uitgerold wat Bart Banning (ABN Amro) betreft. "Veranderingen worden nu eenmaal sneller in gang gezet als problemen onder hoge druk moeten worden opgelost."
Schone lucht en stille straten in steden, de afgelopen weken. Surrealistische beelden. Het coronavirus heeft ons nu in de greep, maar na het coronatijdperk willen we die schone lucht en stille straten in de steden graag behouden. Bart Banning, sector banker Transport en Logistiek bij ABN Amro betoogt dat er daarom alle ruimte gegeven moet worden aan duurzame en circulaire stadsdistributie. Hij ziet vier mogelijkheden om zero emissie koplopers versneld de speelruimte te geven die ze nodig hebben
Verduurzamen is wereldwijd hét parool. Overheden hebben de eerste aanzet gegeven, bedrijven moeten de duurzame transitie nu verder in gang zetten, stelt Bart Banning, sector banker Transport en Logistiek bij ABN Amro. Binnen de logistieke sector is de CO₂-uitstoot nog veel te hoog. Versnelling van verduurzaming is nodig. Daarvoor moeten we de kracht van de gehele keten inzetten.
De Topsector Logistiek heeft onlangs een rapport gepubliceerd over de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stadslogistiek. Een optimale laadinfrastructuur gaat hand in hand met introductiesnelheid van aantallen en soorten Battery Electric Vehicles (BEV). Het gaat om beschikbaarheid, betrouwbaarheid en betaalbaarheid.
De Experience Week Connected Transport. Een geslaagd evenement dat aantoont dat samenwerking met alle relevante partijen in de keten kan leiden tot prachtige resultaten. , "Nu testen, straks doen" stelt minister Cora van Nieuwenhuizen. Een quote die me aanspreekt. De gemeenschappelijke aanpak is cruciaal als we deze innovatie succesvol willen inzetten.
Nederland is onlangs twee plekken gezakt in de Logistics Performance Index (LPI) van de Wereldbank. Is de LPI slechts een van de vele indexen? Of moet Nederland zich serieus zorgen maken? Bart Banning van ABN Amro komt met drie troeven om Nederland weer op de kaart te zetten.
Ketenregie is al snel te complex en voorbehouden aan logistieke koplopers. Het huidige timeframe dwingt ons 'logistiekelingen' ketenoplossingen te bieden.
Technologische en digitale innovaties zijn bepalend voor de logistieke sector. Innovatieve bedrijven die hun verdienmodel oorspronkelijk hebben opgebouwd rond platforms, ontwikkelen zich met grote snelheid. Zij zien dat ook het logistieke proces strategisch leidend gaat worden. Een paar voorbeelden ter inspiratie:
"Onder de oppervlakte van het rustige vaarwater van Logistiek Nederland broeit het". Ik ben het eens met de opmerking van Kees Verweij.