nieuws

Picnic robotiseert dc met een ‘James Bond systeem’?

Warehousing 3552

 Picnic bouwt een gerobotiseerd fulfillmentcenter en heeft hiervoor een enorm bedrag beschikbaar. ‘Komt er een James Bond-systeem in?’

Picnic robotiseert dc met een ‘James Bond systeem’?

Picnic heeft afgelopen woensdag het nieuwe gerobotiseerde distributiecentrum en een investering van €250 miljoen aangekondigd. Het bedrag is voor het dc, maar er gaat ook een ‘groot deel’ naar verdere uitbreiding van het bedrijf, is het weinigzeggende antwoord van Joris Beckers tijdens de persconferentie (zie video).

Picnic niet de omvang van Albert Heijn

In eerste instantie zijn er vooral verraste reacties vanuit de logistieke markt, kijkend naar het bedrag in combinatie met een dc van 42.000 vierkante meter. Zo zei Robert van Ree, eigenaar van de Servator Group en expert op het gebied van robotisering, donderdagochtend tegen Distrifood dat hij het ‘op geen enkele manier’ kan rijmen met wat hij vanuit de praktijk kent. ‘Albert Heijn heeft het meest spraakmakende dc dat we hier hebben, en hun gemechaniseerde dc kostte bij mijn weten €100 tot €120 miljoen. Met alle respect, maar Picnic heeft niet de omvang van Ahold. Onlinespeler Wehkamp betaalde €35 miljoen.’ Volgens de expert houdt het voor een bedrijf als Picnic, kijkend naar aantal bestellingen en ordergrootte per bestelling, na €40 à €50 miljoen echt wel op aan mechaniseringskosten. Het is op dat moment enkel gebaseerd op de huidige (omzet)cijfers van Picnic.

Supers kiezen voor automatisering

De grote supermarktketens in Nederland automatiseren en masse hun logistieke operaties. Albert Heijn was in 2018 de eerste. Gevolgd door Spar. Jumbo, Hoogvliet en Plus volgen spoedig. Ook Picnic heeft grootste plannen.
Lees het hele artikel >>>

‘60.000 orderregels per uur is groter dan Bol.com’

Inmiddels zijn we een aantal dagen verder, en kan Van Ree het iets verder relativeren. ‘Ik krijg nu het gevoel dat de gehele investering bedoeld is om in één keer een enorm online marktaandeel te kopen ten koste van de andere spelers’, zegt de expert. ‘Nu hebben mijn collega en ik even zitten rekenen. Als Picnic uitgaat van een verdrievoudiging van de afzet en omzet, dan kan dat investeringsbedrag natuurlijk groter zijn. Stel ze gaan 125.000 gezinnen wekelijks beleveren met gemiddeld 50 items, dan moet je ieder uur 60.000 orderregels verwerken. Dat is meer dan wat Bol.com doet.’

‘Nieuwe Picnic-dc is middel’

Het nieuwe dc is daarvoor het middel, zoals het er volgens Van Ree naar uitziet, en lijkt los te staan van de huidige omvang van het bedrijf. ‘Ook weten we ondertussen dat het dc er al staat en dat de €250 miljoen investering exclusief grond- en bouwkosten zijn.’

picnic

Robert-van-Ree

‘Maatwerk material handling kan prijsopdrijvend zijn’

Van Ree: ‘Ze hebben het over 100 sorteer-, inpak- en distributiemachines die speciaal door of voor Picnic zijn ontwikkeld. Maatwerk kan uiteraard een prijsopdrijvend effect hebben. Ik ben zeer benieuwd. Het lijkt alsof ze met een ruimteschip komen. Of een nieuw James Bond-systeem. Zonder informatie over de invulling van de automatisering blijft het lastig om de hoogte van de investering in te schatten, dus in eerste instantie kijk ik alleen naar de omzet van €200 miljoen in 2018 en dan kom ik op dat bedrag van maximaal €50 miljoen.’

€100 tot €150 miljoen voor expansie

Ook een andere logistieke expert, die anoniem wil blijven, kende maximaal een bedrag van €150 miljoen toe aan een dergelijk project. Dit is ook het geluid dat vanuit de supermarktbranche binnenkwam op de Distrifood-redactie. De ochtend na de aankondiging van Picnic was de markt het er daarom redelijk over eens dat Picnic €100 tot €150 miljoen over zou houden voor expansie.

 

Reageer op dit artikel