nieuws

Gelderland trapt op de rem bij bouw XXL-distributiecentra

Warehousing 7803

De provincie Gelderland wil de bouw van XXL-distributiecentra aan banden leggen. Grote dozen mogen van het Gelderse provinciebestuur alleen nog maar verrijzen rond de logisitieke hotspots Tiel, Nijmegen en tussen Zevenaar en vlak over de grens in het Duitse Emmerich.

Gelderland trapt op de rem bij bouw XXL-distributiecentra

Dit besluit wil de provincie Gelderland vastleggen in plannen na overleg met Gelderse gemeenten. Het provinciebestuur wil met met maatregelen voorkomen dat het Gelderse landschap ‘verdoost’ door de explosieve groei van zogenoemde XXL-distributiecentra van boven de 50.000 vierkante meter in Nederland. Reden voor de provincie Gelderland om in actie te komen is het eind oktober gepubliceerde advies van het College van Rijksadviseurs waarin de overheid wordt opgeroepen om in te grijpen bij de ongebreidelde groei van grote distributiecentra in Nederland.

Mega-dc’s in Tiel en Zevenaar

Uit het onderzoek van het adviesorgaan blijkt dat de provincie Gelderland op dit moment één locatie (lees: cluster) kent, waar veel (X)XL-distributiecentra dicht bij elkaar zijn gevestigd. Het gaat om logistiek bedrijvenpark Medel bij Tiel en ook bedrijventerrein 7Poort aan de snelweg A12 bij Zevenaar krijgt een mega-distributiecentrum. De bouw van de eerste deel van dit distributiecentrum van 65.000 vierkante meter is inmiddels begonnen en moet eind volgend jaar klaar zijn. Daarna volgt nog een pand met eenzelfde grootte.

Cluster in drie logistieke hotspots

Gelderland wil de logistieke hotspots Tiel, Nijmegen en een deel van Zevenaar, Montferland (deel uitmakend van het Gelderse samenwerkingsverband Logistics Valley, red.) en Emmerich aanwijzen als clusterlocaties van distributiecentra. Dat zijn locaties waar zich al grote logistieke knooppunten bevinden die goed bereikbaar zijn. Hoe groot een distributiecentrum op zo’n plek mag worden, hangt af van de vraag naar XXL-logistiek in een gebied, zegt een woordvoerder van de provincie tegen dagblad De Gelderlander zaterdag. “Logistiek is belangrijk voor de economie, maar we zien ook dat het een grote impact heeft op het landschap.’’ Verder vindt de provincie dat bestaande bedrijventerreinen duurzamer moeten worden door bijvoorbeeld meer groenvoorzieningen en minder asfalt.

 

Lees ook:

“‘Dozen’ worden in dit advies te veel gegeneraliseerd”

Explosieve groei voorraad logistiek vastgoed

In aansluiting op het advies van het College van Rijksadviseurs staat het Planbureau voor de Leefomgeving in een nieuw rapport – dat afgelopen week verscheen – uitvoerig stil bij de ‘verdozing van Nederland‘.  Het rapport stelt dat de voorraad logistiek vastgoed in tien jaar tijd met duizend hectare is toegenomen en nog steeds met meer dan honderd hectare per jaar groeit. Bovendien zijn de dc’s steeds groter geworden. “In 1970 was een magazijn van tienduizend vierkante meter met een hoogte van 5,5 meter normaal, nu komt tachtigduizend vierkante meter voor en is de hoogte gegroeid naar veertien meter met uitschieters naar veertig meter”, aldus de opstellers van dit onderzoek die vaststellen dat het ‘landschap steeds meer een sluitpost is geworden in de verdozing discussie’.

Nieuwe richtlijnen voor inpassing dc’s

Ze constateren verder dat beperking van deze trends geen kabinetsbeleid is. ‘Inpassing’ is dat wel, maar daar is geen programma voor. Vanwege de hoogte en de omvang van de gebouwen is inpassing lastig, stellen de onderzoekers vast die daarom pleiten voor nieuwe richtlijnen voor locatie, inpassing en meervoudig ruimtegebruik voor nieuwe distributiecentra en datacenters. Zo zou verplicht gesteld kunnen worden dat daken van nieuwe panden worden voorzien van zonnepanelen voor de opwekking van duurzame energie.

‘Schuiven dozen levert minder op’

Naast de maatschappelijke kritiek op de verdozing van Nederland worden er ook vraagtekens gezet bij de toevoegde waarde van distributiecentra binnen de logistieke sector. Het Financieele Dagblad (FD) schrijft in zijn commentaar vandaag onder meer dat Nederland zich op de kaart gezet als distributieland, en moet dat ook blijven. “Maar binnen de logistieke sector zijn distributiecentra slechts verantwoordelijk voor een klein deel van de toegevoegde waarde. De logistieke hallen van webshops en andere bedrijven die hun producten (deels) online verkopen, zijn daarin weliswaar niet altijd meegerekend. Maar het schuiven met dozen levert minder op dan het maken van een product.”

Lees ook: Verdozing landschap: de logistieke sector is aan zet (video)

Reageer op dit artikel