nieuws

Arvato investeert in Autostore voor cosmeticabedrijf Rituals

Warehousing 5781

Logistiek dienstverlener Arvato Supply Chain Solutions heeft rond de 10 miljoen euro geinvesteerd in een deels geautomatiseerd magazijnuitbreiding in het distributiecentrum in Noord-Limburgse Gennep. Een groot deel van die investering is gaan zitten in de installatie van een nieuw schaalbaar Autostore-systeem dat wordt ingezet voor het verwerken van online orders van Ritual Cosmetics. Unicum is dat dit het eerste Autostore systeem is waarin de opslag van gevaarlijke stoffen volledig is geïntegreerd.

Arvato investeert in Autostore voor cosmeticabedrijf Rituals

Het heeft wel iets wel van een jongensboek de relatie tussen Rituals Cosmetics en Arvato Supply Chain Solutions die vier jaar geleden begon. Destijds volstonden twee paktafels in het magazijn van Arvato in Venray voor het verwerken van de orders voor het cosmeticabedrijf dat de succesvolle zakenman Raymond Cloosterman aan het begin van dit millennium oprichtte samen met Marcel van Groningen, verantwoordelijk nu voor sourcing en supply binnen Rituals, en ook aanwezig dinsdag bij de ingebruikname van de magazijnuitbreiding.

Verhuizing Rituals naar Gennep

Daarna ging het hard met de online groei van Rituals, dat inmiddels behoort tot een van de snelsgroeiende retailbedrijven van Europa. Met het groeiend aantal online orders dat Arvato te verstouwen kreeg van klanten van het cosmeticabedrijf, volstonden in Venray de 58 paktafels – die tot voor kort nog in gebruik waren (exclusief piekperiodes als Black Friday en Kerstmis, red.) – ook niet meer. “Om ons toekomstbestendig te maken voor klanten als Rituals, hebben we besloten om te investeren in een Autostore-systeem, een van de modernste huidige automatiseringstechnologieën. Dat heeft er onder andere in geresulteerd dat de voorraad van Rituals is verplaatst naar ons distributiecentrum in Heijen bij Gennep“, legde Martijn Nielen, director supply chain management bij Arvato, uit aan relaties en pers voorafgaand aan de officiele ingebruikname van de nieuwe magazijnuitbreiding. De reden voor de aanschaf van Autostore, die Swisslog installeerde evenals het eigen SynQ WMS , is dat dit goods-to-man orderpicksysteem volgens Nielen goed aansluit op de behoeften van Rituals en de daaraan gerelateerde (verpakkings)processen.

25.000 orders tijdens piekdagen

Nu de Autostore eenmaal operationeel is, worden de hoeveelheid online orders voor het cosmeticabedrijf sneller en efficiënter verwerkt. Het systeem is ontworpen om te kunnen anticiperen op toekomstige groei en is bovendien dusdanig flexibel dat de capaciteit in zes maanden tijd kan worden verdubbeld. De installatie zoals die er nu staat heeft een capaciteit van 30.000 kratten die nog opgevoerd kan worden naar 36.000. Op een werkdag kunnen er 1.100 kratten per uur verwerkt worden door deze Autostore-installatie. Op een gemiddelde dag worden gemiddelde 24.000 kratten (lees: orders) verwerkt worden dat aantal kan bij pieken worden opgevoerd naar 25.000. Op een station kan een orderverzamelaar gelijktijdig 120 orders picken aan de hand van een pick-to-light systeem.

Martijn Nielen, Arvato Supply Chain Solutions

Capaciteit van 72.000 bakken

Op dit moment beschikt de installatie over 6 orderpickstations dat aantal kan worden verdubbeld met het oog op een toekomstige uitbreiding -daarover neemt Arvato in 2022 een beslissing- naar een totale capaciteit van 72.000 bakken. Daarbij komt dat de bovenloop grid waarop de robotjes rijden ook geschikt is voor de nieuwe generatie Blackline generatie van Autostore.

Opslag gevaarlijke stoffen in Autostore

Volgens Maurijn Hellenthal, projectleider bij Arvato in Gennep, is het bijzondere aan deze Autostore dat het voor het eerst is dat de opslag van gevaarlijke stoffen binnen dit systeem volledig is geïntegreerd door middel van een bunkervoorziening. Om dat te realiseren heeft de logistiek dienstverlener nauw samengewerkt met regelgevende instanties om een concept te ontwikkelen waarin het mogelijk is om gevaarlijke stoffen in klassen 2 (gassen en spuitbussen) en 3 (ontvlambare vloeistoffen) op te slaan in Autostore. Hellenthal legt uit: “Rituals producten zoals deodorant, parfum of nagellak remover, die behoren tot deze klassen, kunnen daarom gemakkelijk worden verwerkt via het systeem van de Autostore. Aan de richtlijnen van de PGS-15 voor de opslag van gevaarlijk stoffen binnen Nederland is voldaan door ons.”

Investeringen in nieuwe verpakkingstechnologie

Aanvullend aan de Autstore heeft Arvato, dat naast Gennep ook distributiecentra heeft in Schiphol-Rijk, Venlo en Venray, ook geinvesteerd in aanvullende proces technologie. Zo zijn er 3 dozenopzetmachines aangeschaft. Is er een automatische applicatie voor het maken van verzendetiketten, evenals een oplossing voor etiketten bestemd voor gevaarlijke stoffen en automatische vulmachines. Daarnaast is er een automatische dozensluitmachine die de hoogte van doos kan aanpassen om ruimte te besparen. Hellenthal: “Aan het eind van het traject zorgt een sorteermachine er automatisch voor dat de pakketten per vervoerder worden gesorteerd. Bovendien zijn door middel van transportbanden alle stations met elkaar verbonden, totdat ze worden overgedragen aan de vervoerder.”

Maurijn Hellenthal, projectleider bij Arvato in Gennep

Aanschaf Lowpads van Eurotec

Volgens Hellenthal is Arvato nu ook aan het kijken of het aan- en afvoerproces van de orderpickkarren van en naar de pickstations bij de Autostore geautomatiseerd kan worden. Overwogen wordt om te investeren in de aanschaf van Lowpads AGV’s, waarmee Eurotec onlangs de Logistica Award won. “We zijn al geruime tijd met hen in gesprek om dit nader vorm te geven. Dat doen we pas volgend jaar. We zijn natuurlijk al wel in voorbereiding hierop en bezig met allerlei analyses. Aankomende januari – als de kerstpiek en de wintersales voorbij zijn – dan kunnen we kijken naar de volgende veranderingen. Voor de toekomst zijn we ook aan het kijken naar robotarmen die producten uit de kratten kunnen picken. Dat is al mogelijk, alleen nog niet in de snelheid die wij nodig hebben.”

Lees ook: Groeiende vraag naar Autostore-systemen wereldwijd

Reageer op dit artikel