nieuws

Zelf aan de slag met logistieke technologie

Warehousing 680

Logistiek en supply chain kost niet alleen geld, maar kan ook extra marge opleveren. Daarvoor is wel een adequate strategie nodig, evenals de juiste tools en technologie om die strategie ten uitvoer te brengen. De vakbeurzen ICT & Logistiek en Logistica laten zien wat er mogelijk is.

Zelf aan de slag met logistieke technologie

Snel groeiende bedrijven in Nederland hebben de afgelopen jaren hun greep op de logistiek verstevigd. Bol.com had de logistiek aanvankelijk uitbesteed, maar heeft nu in Waalwijk zelf een distributiecentrum gebouwd en ingericht. Een flinke uitbreiding is in de maak. Voor de aflevering van wasmachines en koelkasten schakelde Coolblue voorheen externe partijen in, maar de online winkel heeft inmiddels een eigen bezorgnetwerk opgezet. Logistiek is voor deze bedrijven meer dan alleen een kostenpost. Logistiek is één van de belangrijkste instrumenten om de dienstverlening aan klanten te verbeteren. Door de logistiek in eigen hand te nemen, zijn ze in staat om zich te onderscheiden van de concurrenten door bijvoorbeeld sneller te leveren en net dat extra beetje persoonlijke service te bieden.

Toegevoegde waarde vergroten

Wat voor retail geldt, gaat ook steeds vaker op voor bedrijven in andere sectoren zoals de groothandel. Logistiek is het instrument om de toegevoegde waarde in de keten te vergroten. Door de leverfrequentie op te voeren en levertijden te verkorten, hoeven klanten van groothandels minder op voorraad te houden. Door producten in de juiste volgorde, op het juiste moment, op de juiste plek en/of in de juiste kit af te leveren, verliezen medewerkers van klanten minder tijd met zoeken, sorteren en sjouwen.
Voor producenten is logistiek een instrument om wellicht één of meer schakels in de keten over te slaan. Wie in staat is om zelf orders van consumenten te verwerken, kan zelf met zijn producten de (online) markt op. Hij kan zijn voorraad beschikbaar stellen aan klanten, die daardoor hun assortiment kunnen vergroten zonder dat extra werkkapitaal nodig is. De online orders die deze klanten ontvangen, kan de producent zelf afhandelen tegen een extra marge.

Afstemmen van strategie

Onderzoek toont een duidelijk verband aan tussen de winstgevendheid van een bedrijf en diens strategie op het gebied van logistiek en supply chain. Die strategie moet zijn afgestemd op de bedrijfsstrategie en de commerciële strategie. Dat betekent keuzes maken. Komen klanten af op de laagste kosten? Of op de excellente service of het innovatieve productaanbod? De praktijk laat zien dat slechts weinig bedrijven dergelijke keuzes maken en over een duidelijke strategie beschikken. Ze willen op alle fronten tegelijk uitblinken, maar schieten vervolgens op elk front net tekort.
Voor ‘smart warehousing’ – het thema van beide vakbeurzen – draait het om de begrippen digitalisering, robotisering en kunstmatige intelligentie. Digitalisering helpt om doorlooptijden te verkorten, fouten te voorkomen en kosten te verlagen. Met robotisering en robotisering gaat de snelheid, flexibiliteit en de kwaliteit van de operatie omhoog. Kunstmatige intelligentie helpt om de complexiteit te beheersen en standaard beslissingsprocessen te automatiseren.

Meer daarover op 5, 6 en 7 november tijdens de vakbeurzen Logistica
en ICT & Logistiek in de Jaarbeurs te Utrecht.
Reageer op dit artikel