nieuws

Vol programma Kennistheater Logistiek Academy

Warehousing 2003

Smart warehousing is het thema van de beurs Logistica en ook van ICT & Logistiek. Dan gaat het over digitaliseren, over e-fulfilment en over robotisering. Drie dagen lang verzorgt Logistiek Academy een kennistheater waarin dit uitvoerig ter sprake komt. Met vooraanstaande sprekers, onder andere van Hema, bol.com, Jumbo en PostNL.

Vol programma Kennistheater Logistiek Academy

Logistiek Academy is de opleidingentak van de website logistiek.nl en Logistiek Magazine. Docenten van de verschillende masterclasses en collegereeksen melden zich in de ochtenduren op 5, 6 en 7 november voor een minicollege over de hot items van dit moment in de logistiek. Aansluitend is er een forumdiscussie, waarbij ook experts uit de dagelijks logistieke praktijk aanschuiven. Het middagprogramma biedt daarnaast twee opvallende praktijkcases. De toegang is gratis, aanmelden kan nu al via de website van de beursorganisatie. Het aantal plaatsen is beperkt.
———————————————————————————————–

Dag 1 (5 november): digitalisering

Zoals in zoveel branches is IT de drijvende kracht achter vernieuwing, ook in de supply chains en in warehousing. Paul Grefen (TU Eindhoven) komt uitleggen, dat daar nog veel potentieel ongebruikt blijft liggen. Daarvoor is het nodig om anders te durven kijken naar de huidige processen.

Daar sluit het betoog van Hans Moonen (CGI) bij aan. We weten steeds meer met (big) data, maar de grote verspillingen in de ketens en inefficiënties in processen blijven onverminderd groot. Moonen is op zoek naar een minder complex plaatje, zodat de voordelen wel beter benut kunnen worden.

 

 

Hema artificial intelligence

Lange tijd zijn logistiek dienstverleners wat afwachtend geweest met het omarmen van nieuwe business modellen op basis van IT. Van den Bosch Transporten laat zien dat het anders kan (en moet). Pirke van den Elsen vertelt over de campagne Transforming Logistics Together.
Vanuit de retail brengt Nanne van den Burg het verhaal van Hema. Met AI (Artificial Intelligence) en machine learning gaat de winkelketen aan de slag om de voorspelbaarheid in de keten naar een veel hoger plan te brengen. Niet alleen eigen data, ook andere databronnen zijn daarbij een welkome aanvulling.
——————————————————————————————

Dag 2 (6 november): e-fulfilment

Geen branche zet de logistiek zo op scherp als de wereld van de webwinkels. Juist daar kijken bedrijven uit naar de toepassing van nieuwe technologie, van cobots, van AR (Augmented Reality) en meer. Maar wat betekent dat voor organisatie en de werkvloer, waar orderpickers zich regelmatig uit de naad lopen? Paul Preenen (TNO) geeft een analyse hoe organisaties kunnen omgaan met de keuze voor en implementatie van nieuwe technologieën. En hoe het onderwijs hierop aan kan sluiten.
Online zaken doen biedt internationaal enorme kansen, maar ook een paar flinke uitdagingen. Roy Lenders (Fontys) weet dat uit studie en eigen ervaring (als online ondernemer) en neemt dat mee in zijn onderwijsactiviteiten. Hoe zet je de juiste strategie op? Lenders weet het antwoord.

 

 

 

Veel webshops zijn in hoge mate afhankelijk van de ontwikkeling, die PostNL doormaakt als expert op de last mile distributie. Frank Ferro hakt al wat langer met dit bijltje vanuit een IT perspectief. Met een eigen afdeling werkt hij aan zelflerende algoritmes die veel nieuwe mogelijkheden bieden.

Bol.com

De grootste webwinkel in ons land heet bol.com, tal van logistieke experts (binnen en buiten de eigen organisatie) zorgen voor een hoge performance in een bedrijf dat elke drie jaar zijn warehousecapaciteit ziet verdubbelen. Joost Poelgeest legt uit hoe dat in de praktijk in goede banen wordt geleid.
—————————————————————————————————

Dag 3 (7 november): robotisering

Het meest besproken item op dit moment wanneer het gaat om smart warehousing. Randall van Poelvoorde (RobotXperience) spreekt veel over dit thema en probeert de angst voor robots in de werkomgeving weg te nemen. Zijn kijk op robotisering is vernieuwend en verrassend.
Op welke manier gaat de inzet van robots zich snel bewijzen? Erik Vermeulen (Fieldlab AML) test in een eigen laboratoriumomgeving real-life situaties uit en weet zo waar de kansen en productiviteitsuitdagingen liggen.

Albert Heijn en Jumbo case

Het ‘dc van de toekomst’ is zwaar geautomatiseerd en gerobotiseerd. Dat is de visie van Albert Heijn (en anderen). Martijn Bakker loopt al een tijdje rond in het nieuwe dc in Zaandam (maar ook elders) en hij weet hoe lastig het is om apparatuur en systemen ook na livegang maximaal inzetbaar te houden. Dat vergt om te beginnen een goede voorbereiding tijdens de implementatiefase.
Jumbo bouwt een uiterst modern en geautomatiseerd dc in Nieuwegein; volgend voorjaar is de oplevering. Karel de Jong liet zich (opnieuw) overtuigen van de mogelijkheden, die automatisering heeft om grip te houden op het interne logistieke proces. Hij legt uit wat zijn visie is en hoe dat op de nieuwe locatie daadwerkelijk zichtbaar gaat worden.

 

Reageer op dit artikel