nieuws

Jungheinrich maakt zich zorgen, prognose omlaag

Warehousing 1587

De wereldwijde heftruckmarkt staat onder druk. Nieuwe cijfers van Jungheinrich laten een zorgwekkende ontwikkeling zien in het tweede kwartaal van 2019. Ondanks de tegenlopende markt investeert de fabrikant volop in nieuwe productiefaciliteiten voor li-ion batterijen en laadsystemen.

Jungheinrich maakt zich zorgen, prognose omlaag

Deze maand kwam heftruckfabrikant Jungheinrich met de cijfers over het eerste halfjaar. Die waren op zich positief. De omzet steeg nog wel (met 10 procent zelfs), maar de orderportefeuille loopt terug. Met name het tweede kwartaal gaf het bedrijf weinig reden tot hoop op een mooi 2019. Volgens de nummer drie op de wereldmarkt wordt de voorspelde groei ten opzichte van 2018 niet gehaald. Klanten wereldwijd houden de hand op de knip zo lijkt het. De global market zou deze zomer cumulatief zo’n vijf procent zijn afgenomen. De grootste klap valt in Europa met 7 procent. De maand juni zou een sterke terugval hebben laten zien. In het tweede kwartaal werden 1.200 heftrucks minder besteld dan het jaar daarvoor. Dat is een teruggang van 3,4 procent. De prognose voor heel 2019 lag eerder dit jaar nog voor Jungheinrich op een jaaromzet van minimaal 4.05 miljard euro. Maar dat lijkt nu het maximaal haalbare, mits de markt niet verder instort. Gezien het oplopen van de handelsconflicten tussen de VS en China is dat allerminst zeker.

Meer investeren in li-ion

Over de ingezette koers bestaat bij Jungheinrich weinig twijfel. De fabrikant zet zichzelf neer als marktleider in elektrische heftrucks en investeert maximaal in li-ion technologie. Samen met het bedrijf Triathlon heeft Jungheinrich een joint-venture opgericht om de productie van lithium-ion batterijen en laadapparatuur een flinke boost te geven. JT Energy Systems gaat nu de voormalige Solarworld fabriek in Freiberg bij Dresden ombouwen. Er is straks 42.000 vierkante meter beschikbaar. De operationele start van de productiefabriek is gepland voor het eerste kwartaal van 2020. Op korte termijn worden ongeveer 200 banen gecreëerd.
Reinhild Kühne en Martin Hartmann geven leiding aan JT Energy Systems GmbH. De vraag naar elektrische material handling-apparatuur en andere industriële toepassingen voor lithium-ion accu’s en laadsystemen groeit wereldwijd enorm volgens hen. “Met de overname van de fabriek in Freiberg verkrijgen we zowel de benodigde capaciteit als een uitstekende locatie voor een verdere uitbreiding van onze li-ion accu- en laderproductie.”

Belangrijke voordelen

Li-ion accu’s bieden aanzienlijke voordelen ten opzichte van traditionele loodzuur accu’s. Ze zijn intelligent, communiceren met de heftruck en het laadstation en leveren een maximale energie-efficiëntie op. Door de hoge prestaties van deze accu’s wordt het mogelijk om elektrische trucks in te zetten voor werkzaamheden waarbij nu nog wordt gewerkt met diesel heftrucks en LPG heftrucks. Naast de hoge prestaties zijn de voordelen van lithium-ion accu’s onder andere snelle oplaadtijden, het onderhoudsvrije karakter en de bijzonder lange levensduur. Dankzij de snelle en korte tussenlaadtijden zijn lithium-ion heftrucks 24 uur, 7 dagen per week inzetbaar, zonder dat de accu’s moeten worden vervangen. Tijdrovende accuwissels zijn met de nieuwe accutechnologie dus niet nodig. Bovendien laten de lithium-ion accu’s geen gas vrij en zijn speciale acculaadruimtes en luchtafzuiginstallaties niet meer nodig.

Lees ook: Voor- en nadelen van lithium-ion

Reageer op dit artikel