nieuws

Pakketmarkt explodeert: GLS, PostNL, UPS, DHL en DPD breiden volop uit

Warehousing 13078

De vijf grootste pakketdistributeurs in Nederland zijn volop bezig met de bouw van nieuwe sorteercentra in Nederland. Afgelopen week nog nam marktleider PostNL in Almere een nieuw sorteercentrum in gebruik en GLS kondigde de bouw aan van een nieuw depot in Amsterdam, waarmee de sorteercapaciteit van de pakketafhandeling in de hoofdstad meer dan verdubbeld wordt. DHL, UPS en DPD blijven niet achter en breiden eveneens fors uit en investeren in vooruitstrevende sorteersystemen. Een overzicht van de meest recente en opmerkelijke nieuwbouw projecten.

Pakketmarkt explodeert: GLS, PostNL, UPS, DHL en DPD breiden volop uit
2017-11-29 10:39:02 NIEUWEGEIN - Medewerkers van PostNL sorteren pakketjes in het pakkettensorteercentrum. De periode rond Sinterklaas is een van de drukste periodes van het jaar. ANP FREEK VAN DEN BERGH

De groeiende e-commerce markt in Nederland zorgt voor een enorme aanwas aan te verwerken pakketten. Die trend vraagt om flink meer sorteercapaciteit. De vier pakketreuzen GLS, PostNL, UPS, DHL en DPD breiden dan ook op dit moment volop uit. Bij marktleider PostNL is de nieuwbouwdrang het grootst. Afgelopen week nog opende het post- en pakketbedrijf nog een nieuw sorteercentrum in logistieke hotspot Almere. Vanuit dit nieuwe en duurzame pand van 6.500 vierkante meter worden dagelijks gemiddeld zo’n 30.000 pakketten bezorgd.

PostNL: drie nieuwe sorteercentra in 2019

Om in de groeiende pakketmarkt het bezorgproces voor Nederland en België optimaal te kunnen inrichten opent PostNL dit jaar nog drie nieuwe pakkettensorteercentra in Nederland. Almere is de eerste opening van dit jaar, in het najaar volgen openingen in Dordrecht en Tilburg. De laatste opening – voor Almere – was vorig jaar november in Amsterdam. Toen opende PostNL een sorteercentrum van 6.600 vierkante meter werd geopend met een verwerkingscapaciteit van dagelijks tussen de 70.000 en 110.000 pakketten.

Nieuwegein: geconditioneerde ruimtes

Het sorteercentrum in Amsterdam is overigens niet de grootste van PostNL in Nederland. Dat is ‘Nieuwegein’, waar sinds 2017 een pand staat van 9.400 vierkante meter op bedrijventerrein Het Klooster. Dit pand fungeert ook geschikt als hub voor cargo- en pharma & care. In deze geconditioneerde ruimtes vindt de overslag en distributie van goederenvervoer en medicijnen plaats. Daarnaast beschikt dit pand over extra faciliteiten voor het verwerken van grote pakketten die niet door een sorteermachine kunnen. Bij deze nieuwbouwprojecten alleen blijft het niet want vorige week tijdens de presentatie van de jaarcijfers werd door PostNL bekend gemaakt dat volgend jaar wordt gestart met de bouw van een sterk geautomatiseerd sorteercentrum voor kleine pakketten.

GLS bouwt in Amsterdam

Het meeste recent opgestarte nieuwbouwproject van de vier pakketreuzen in Nederland is de bouw van een nieuw sorteercentrum door GLS Netherlands in Amsterdam. De nieuwbouwplannen waren al enige tijd bekend, maar afgelopen donderdag maakte de pakketdienst – onderdeel van het Britse Royal Mail – officieel bekend dat het gestart is met de bouw van een nieuw depot van 6.200 vierkante meter op bedrijventerrein Atlaspark in de haven van Amsterdam. Dankzij een geavanceerde sorteerinstallatie en 140 laad- en losdeuren kunnen hier volgens GLS in het nieuwe depot straks meer dan twee keer zo veel pakketten worden verwerkt als in de huidige depotlocatie. Bijkomend voordeel is dat het nieuwe depot op 10 minuten afstand ligt van het centrum van Amsterdam.

Forse uitbreiding in Rotterdam

GLS breidt overigens niet alleen in Amsterdam flink uit. Begin vorig jaar werd ook het flink gemoderniseerde depot in Rotterdam in gebruik genomen met 6.600 vierkante meter aan extra overslagoppervlak. Door deze uitbreiding – volgens GLS het omvangrijkste uitbreidingsproject in de historie van het bedrijf – kunnen er tweemaal zoveel pakketten worden gesorteerd dankzij onder meer een nieuw geavanceerd sorteersysteem. Het aantal laad- en losdeuren steeg eveneens van 72 naar 137. Verder heeft het pakketbedrijf een afzonderlijk gebouw neergezet voor de afhandeling van vracht. Het bruikbare vloeroppervlak van 1.900 vierkante meter zorgt voor een capaciteitsvergroting van bijna 100 procent.

UPS: megasorteercentrum in Eindhoven

Het kan echter nog altijd groter want wat PostNL en GLS realiseren verbleekt bij het nieuwe sorteercentrum dat UPS realiseerde in Eindhoven. In dit pand, dat sinds kort operationeel is, investeerde de Amerikaanse pakketgigant een bedrag van maar liefst 130 miljoen euro in is geïnvesteerd. Dit is gelijk ook een van de grootste investeringen in de geschiedenis van UPS in Europa. De andere cijfers die bij het paradepaardje horen, zijn minstens zo indrukwekkend.  Het sorteercentrum heeft een oppervlakte van ruim 27.000 vierkante meter, goed voor ongeveer de omvang van vier voetbalvelden.

8 pakketten per seconde

Het pand is uitgerust met geavanceerde sorteertechnologie die tot 29.000 pakketten per uur kan verwerken, ofwel 8 pakketten per seconde. De sorteercapaciteit kan volgens UPS worden opgeschroefd tot meer dan 50.000 per uur. Het nieuwe gebouw heeft daarnaast meer dan 100 laad- en losplaatsen, bijna 100 parkeerplaatsen voor UPS-vrachtwagens. Het nieuwe pand in de lichtstad vervangt twee bestaande, kleinere faciliteiten in Eindhoven en creëert naar verwachting 200 extra banen. Dit nieuwbouwproject is onderdeel van een groot investeringsplan van 2 miljard Amerikaanse dollar dat UPS momenteel doorvoert in Europa.

DPD: 50.000 pakketten per uur

Concurrent DPD blijft niet achter en opende afgelopen maand met veel vlagvertoon in Oisterwijk (bij Eindhoven) een nieuw Europees mega-sorteercentrum. Dit centrum – dat de oude hoofdlocatie in Best vervangt – heeft een oppervlak van meer dan tien voetbalvelden aan vloeroppervlak, ruim 2 kilometer aan sorteerinstallatie met een capaciteit van 50.000 pakketten per uur. De bouw van ‘HUB Eindhoven’ werd goed twaalf maanden geleden gestart en stelt DPD volgens eigen zeggen in staat om vanuit Oirschot 21 landen in Europa aan te sluiten op het fijnmazige internationale netwerk van de pakketdistributeur.

The Beast: ‘ultrastil sorteersysteem’

Binnen in het pand vormt de LS-4000 CB sorter van Beumer, ook wel ‘green sorter’ genoemd, het kloppende hart van het gebouw dat is gevestigd op bedrijventerrein Westfields in Oirschot. Met de hoge sorteertcapaciteit biedt dit ultrastille sorteersysteem (50 dB red.) met een totale lengte van 2,1 kilometer volgens DPD veel flexibiliteit bij het opvangen van pieken. Het sorteerproces is volledig geautomatiseerd, waardoor pakketten soms maar een paar minuten in het gebouw zijn. Tijdens de opening verwerkte de nieuwe sorteerfabriek in totaal al 130.000 pakketten. Dat was nog warmdraaien voor het systeem, want de machine kan namelijk 800.000 zendingen per dag aan. Dat gegeven heeft er inmiddels voor gezorgd dat het personeel de sorteermachine heeft omgedoopt in ‘The Beast’.

DHL: 40.000 pakketten per uur in Zaltbommel

In het geweld van UPS en DPD blijft DHL Parcel niet achter. De Duitse pakketdistributeur legt de laatste hand aan een groot e-commerce sorteercentrum in Zaltbommel dat in de loop van dit jaar in gebruik wordt genomen. Kosten 84 miljoen euro. Het pand op bedrijventerrein De Wildeman zelf beslaat 28.000 vierkante meter. De sorteercapaciteit wordt 40.000 pakketten per uur. Dat betekent dat er in Zaltbommel straks per dag een half miljoen pakketten verwerkt kunnen worden. De pakketten zijn afkomstig uit zowel Nederland als van internationale webshops uit Duitsland, Amerika en China. Deze pakketten worden rechtstreeks afgevoerd naar 150 depots, verspreid over Nederland. De gecentraliseerde functie met directe aansluiting op alle uitleverdepots biedt nationale en internationale webwinkels de mogelijkheid om zo laat mogelijk aan te leveren. De sorteercapaciteit is ook niet misselijk want DHL Parcel verwacht dat dit sorteercentrum na ingebruikname 175.000 pakketten per uur verwerkt.

Groot investeringsprogramma

Als onderdeel van een meerjarig investeringsprogramma heeft DHL naast Zaltbommel de afgelopen jaren meedere sorteercentra geopend in achtereenvolgens Amsterdam (vorig jaar), Utrecht, Breda, Den Hoorn en Hoofddorp. Recent is Maastricht in gebruikgenomen. Het pand is bedoeld voor het bezorgen en afhalen van internationale expresszendingen in de regio Limburg. Daar blijft het niet bij want binnenkort volgt ook nog de opening van een nieuw sorteercentrum in Zwolle.

Reageer op dit artikel