nieuws

Holland Barendrecht kiest (deels) voor lithium-ion

Warehousing 1121

Hoogst haalbare inzet is wat Hollander Barendrecht voor ogen heeft met de nieuwe serie heftrucks, die Still onlangs afleverde bij de logistiek dienstverlener. De pallettrucks zijn voorzien van lithium-ion batterijen, de vorkheftrucks vooralsnog niet.

Holland Barendrecht kiest (deels) voor lithium-ion

De inzet bij Hollander Barendrecht is intensief. Er wordt 24/7 gewerkt, in zeven ploegen. Wekelijks worden 16.000 tot 17.000 pallets ingeslagen en verlaten 1,5 miljoen colli, op ongeveer 30.000 rolcontainers het vers dc naar onder andere de supermarktfilialen van Plus in heel Nederland. “Het doel is een tijdige en volledige levering aan de supermarkten. Inzetbaarheid van de trucks is dan essentieel, vandaar dat betrouwbaarheid hoog op ons eisenlijstje stond”, zegt Bart van Hengel, die verantwoordelijk is voor de goedereninslag.

Chauffeurs leggen truck aan de lader

In totaal nam Hollander bij Still vijftien elektrische pallettrucks – drie meerijtrucks (type EXU-S) en twaalf meeloopmodellen (type EXU) – en acht elektrische vorkheftrucks (type RX20-16C) op in een nieuw leasecontract. Beide bedrijven hebben al jarenlang een intensieve samenwerking lopen.
Van Hengel stelt prijs op het directe contact met de vaste monteurs. “Dat bevordert de snelheid en inzetbaarheid van de trucks.” Om de inzet verder te vergroten stapt Hollander over op lithium-ion als batterijtechnologie voor de pallettrucks. “De trucks en hun laders staan veilig opgesteld tussen de dockdeuren; daar waar ze ook worden ingezet. De inkomende goederen worden door de vrachtwagenchauffeur zelf gelost. Zodra de chauffeur klaar is, zet hij de truck aan de lader. Dat is het mooie van lithium-ion; je kunt de accu straffeloos tussentijds laden, zodat de benodigde energie altijd beschikbaar is.”
Volgens Van Hengel is de inzetbaarheid aantoonbaar groter en levert het tussentijds laden absoluut productiviteitswinst op.

Te weinig laadtijd voor vorkheftrucks

Voor- en nadelen van li-ionlithium-ion

Het is belangrijk om een goede afweging te maken bij de keuze voor lithium-ion als alternatief voor de gangbare loodzuur batterijen.
Lees dit expertartikel >>>>

Daarentegen zijn de nieuwe elektrische vorkheftrucks geleverd met conventionele loodzuur wisselaccu’s. Van Hengel: “We hebben ook daar wel gekeken naar de optie om de trucks uit te rusten met li-ion accu’s. Maar er is te weinig tijd om de heftrucks voldoende op te laden voor onze intensieve inzet, waarbij de trucks eigenlijk continu in gebruik zijn. De inzet van de heftrucks is ook minder gecentraliseerd, waardoor het voor ons lastig is om toezicht te houden op het tussentijds laden van de accu’s. Bovendien hadden we prima ervaringen met het zijwaarts wisselen van batterijen. Zowel vanuit veiligheid als vanuit ergonomisch oogpunt is dit voor ons vooralsnog de beste oplossing.”

Garantie op inzetbaarheid

De nieuwe trucks worden door Hollander Barendrecht geleased voor een periode van 72 maanden, inclusief onderhoudscontract en batterijgarantie. “Die batterijgarantie geldt zowel voor de conventionele loodzuur accu’s als voor de lithium-ion accu’s. Mocht een accu onverhoopt gebreken vertonen, dan levert Still een vervangende accu. Die garantie draagt voor ons absoluut bij aan het vertrouwen dat we hebben in de producten en in onze partner”, besluit Van Hengel

Reageer op dit artikel