nieuws

Blokker heeft de verbouwing bijna achter de rug

Warehousing 3342

Over iets meer dan een maand is het zover. Dan draait Blokker in Geldermalsen met nieuwe systemen en een nieuw WMS in een compleet verbouwd dc. Roel Megens vertelt in deze video over het hoe en waarom. En morgen uitgebreid tijdens het congres Warehouse Insight in Den Bosch.

Blokker heeft de verbouwing bijna achter de rug

“Kijk, hier kun je letterlijk het verschil zien.” Sitemanager Roel Megens wijst op een orderpicker die een rolcontainer voor zich uitduwt. “Nu picken de mensen nog op order door het hele magazijn. Straks komen er trolleys voor in de plaats voor acht bakken tegelijkertijd. Dan werken de orderpickers in zones en leggen ze de bakken op een lopende band richting de andere hal. Daardoor kun je als orderpicker meteen aan de slag met de volgende order. De looptijden worden echt drastisch verminderd. Je bent veel meer aan het picken in plaats van lopen.”

Meer output vanuit één voorraadpunt

blokker

Roel Megens

Blokker begon twee jaar geleden met het afbreken en opbouwen van bestaande material handlingsystemen en opslagmiddelen. Doel is om tot een veel efficiënter proces van opslag en orderverzamelen te komen – efficiënt, maar ook flexibel en dat voor meerdere orderstromen. Deze zomer moet de verbouwing in Geldermalsen zijn definitieve beslag krijgen. Het nieuwe concept is gebaseerd op het maximaliseren van de output in het orderpickproces en het creëren van één voorraadpunt om kosten te besparen. Mechaniseren is niet verkeerd, maar lang niet altijd nodig, vindt Megens. “Flexibiliteit is echt het sleutelwoord hier in onze operatie.” Hij wil voorkomen dat automatische systemen een bottleneck kunnen vormen.

 

Video Platform

WMS vernieuwen, niet vervangen

Tijdens de verbouwing ging de belevering van winkels en online klanten gaat gewoon door. Achter de schermen heeft Blokker het grote dc in Geldermalsen zo ongeveer volledig op de kop gezet. Hal voor hal krijgt een andere bestemming, een andere inrichting en vaak ook ander equipment. De online operatie in Gouda gaat dicht, net als eerdere locaties. Dat zorgt in Geldermalsen voor een complexe puzzel van goederenstromen, processen en systemen – inclusief een compleet aangepast WMS – waarmee de vernieuwing stap voor stap vorm begint te krijgen. Het bestaande WMS blijft, maar ontdaan van talrijke maatwerkoplossingen, die door de jaren heen zijn toegevoegd. Wel voorzien van veel nieuwe, standaard functionaliteit. Het voordeel is volgens Megens, dat de livegang op 1 juli niet zo drastisch zal zijn. Hij kijkt uit naar het moment, dat de knop omgaat.
“We hebben door alle veranderingen steeds met een lay-out te maken, die het WMS op dit moment niet ondersteund”, zo ondervindt Megens nog elke dag. De rol van het WMS (Centric) wordt meer dan ooit cruciaal en verdraagt ook geen ‘gemarchandeer’ meer. Orderpickers weten straks niet of ze voor online of voor een winkel picken. Pas later in het proces gaan stromen uit elkaar naar pakstations of naar een rolcontainer. Samen met Inther en Still zocht Blokker naar de juiste middelen, de flowracks, stellingmateriaal, pick-to-light karren en een shuttle met 4.000 opslaglocaties voor de online bestellingen.

Reageer op dit artikel