nieuws

‘Verpakkingen producenten ongeschikt voor e-commerce’

Warehousing 2451

De huidige productverpakkingen die de meeste producenten gebruiken blijken niet geschikt voor de e-commerce distributie. De gebruikte verpakkingen zijn alleen bruikbaar voor het winkelschap, waardoor het aantal beschadigingen toeneemt als dozen niet bij elkaar worden verpakt, constateert branche-organisatie Thuiswinkel.org die met producenten afspraken wil maken over verpakkingen die beter geschikt zijn voor de e-commerce branche.

‘Verpakkingen producenten ongeschikt voor e-commerce’

Thuiswinkel.org stelt dat veel winst valt te behalen wanneer producenten producten in een doos verpakken die sterk genoeg is voor het e-commercekanaal. Volgens de organisatie zorgt het toenemende marktaandeel van de e-commerce branche ervoor dat er meer integratie plaatsvindt tussen online- en offline kanalen. Een goede verpakking vanuit de leverancier wordt dan ook steeds belangrijker. Daarom gaat Thuiswinkel.org met leden de komende maanden de mogelijkheden onderzoeken om samen te werken met leveranciers. “Mogelijk zal dit leiden tot collectieve afspraken voor betere verpakkingen, waarmee het aandeel van verpakkingsmateriaal aanzienlijk kan worden verlaagd.”

Bol.com pakt niet meer zelf in

Wanneer de huidige verpakkingen worden verstevigd, hoeven er volgens Thuiswinkel.org ook geen extra dozen worden gebruikt. Dit levert zowel milieuwinst op als een besparing in het fulfilmentproces. Thuiswinkel.org verwijst daarbij ook aan bol.com, die onlangs aangaf dit jaar 3,5 miljoen bestellingen niet meer zelf in te pakken. “Een mooie ontwikkeling”, stelt de organisatie maar waarbij wel gelijk de kanttekening wordt geplaatst dat er bij deze ontwikkeling goed gekeken moet worden bij welke artikelen dit mogelijk is. “Daarnaast is het van belang om uitgebreid te testen of producten niet beschadigen.”

Probleem speelt al langer

Het verpakkingsprobleem dat Thuiswinkel.org aankaart is niet nieuw. Het Nederlands Verpakkingscentrum liet in 2017 vier studenten bij webwinkelgiganten bol.com. Alibaba en Amazon afzonderlijk vijf verschillende producten bestellen. Vervolgens werden de bestellingen en afgeleverde producten op een aantal criteria getoetst. Waaronder de staat van het product en de verpakking bij aankomst en of het gemakkelijk is uit te pakken. Conclusies waren onder andere dat 20 procent van de dozen beschadigd was en slechts 30 procent van de verpakkingen was goed om te openen.

Lees ook: Verpakking schadelijker dan last mile: dit is de oplossing

Reageer op dit artikel