nieuws

Acht aspecten maken eenvoudige stapelaar bijzonder – video

Warehousing 525

Horen, zien en voelen. Bij de presentatie van een nieuwe elektrische stapelaar liep Gunnar Tons (Jungheinrich) in marstempo de verschillende aspecten langs, die best innovatief genoemd mogen worden voor dit type warehousestruck. Heel bijzonder: een disselkop met trilfunctie.

Acht aspecten maken eenvoudige stapelaar bijzonder – video

Veel aanmoediging heeft Tons niet nodig. Hij kent inmiddels de diverse elementen, die hij zijn toehoorders wil tonen om te onderstrepen, dat de ERC 216zi echt een bijzondere heftruck is. Elektrische stapelaars – al dan niet met opvouwbaar staplatform – zijn in hun eenvoud erg populair, bijvoorbeeld voor het lossen en laden van vrachtwagens. De uitvoering met een vast platform, laat staan met een beschermdak, is wat minder in zwang. Jungheinrich komt nu met een truck, die het topsegment moet bedienen. Opmerkelijk om te zien is hoe met een aantal vernieuwingsaspecten de truck omgetoverd kan worden tot een comfortabele, productieve en veilige machine.

1 Compact

Jungheinrich past nu voor de tweede keer de volledige integratie van een li-ion batterij toe. Vorig jaar had de reachtruck de primeur, nu dus ook deze uitvoering van de elektrische stapelaar. De batterij staat niet vlak achter de mast, maar maakt onderdeel uit van het motorcompartiment. Dat scheelt 17 cm in lengterichting  (L2 maat is 1.245 mm) en dat maakt de truck compact en beter wendbaar dan vergelijkbare stapelaars.

 

2 Design

De stapelaars zijn doorgaans recht-toe-recht-aan machines met weinig poespas. Dankzij integratie van de batterij ontstaat opeens vrij veel designvrijheid. In de vorig jaar geïntroduceerde reachtruck was dat goed te zien. Maar ook bij deze stapelaar is meer werk gemaakt van de buitenkant; iets meer dan een schuchtere facelift in elk geval en dat draagt bij aan het welbevinden van medewerkers die daar dagelijks hun werk op moeten doen.

3 Veiligheid

Belangrijk – natuurlijk – is veiligheid. Het soort werkzaamheden dat met een stapelaar wordt gedaan is meestal niet zachtzinnig. De nieuwe truck geeft steun en veiligheid aan de bestuurder van meerdere kanten. Heel anders dus dan de trucks met opvouwbaar platform; die versie gaat Jungheinrich op dit model niet meer aanbieden. Verder heeft de truck een beschermdak, dat aan de daarvoor gestelde normen voldoet.

4 Meer zicht

Zicht op de pallet is eveneens cruciaal om veilig en productief te kunnen zijn. Om die reden plaatst Jungheinrich een nieuw mastmodel op de stapelaar; het model dat ook op de vorkheftrucks gangbaar is. Het profiel is breder in langsrichting en smaller in de breedte en dat levert voor de bestuurder een ruimere blik op in voorwaartse richting. De nieuwe FG mast zorgt voor een restcapaciteit van minimaal 100 kg.

5 Bediening

De smart pilot is de naam die Jungheinrich geeft aan de disselkop. Zowel met de linker- als de rechterhand kan de bestuurder alle functies direct bedienen. De disselkop komt  onder het rijden automatisch terug in de middelste stand. Vooruit rijdt de truck 9 km per uur, achteruit maximaal 12 km per uur. Verder staat de smart pilot enigszins uit het midden om een betere werkhouding te creëren.

6 Opladen

Nieuw is dat de truck niet langer aan de buitenkant voorzien moet worden van een stekker om te kunnen laden, maar dat de aansluiting in het bestuurdersdeel is ondergebracht. Dat voorkomt dat de stekker door onvoorzichtig manoeuvreren bij de laadstations stuk wordt gereden.

7 Monitoring

Twee systemen houden de truck en de werkzaamheden die er mee gebeuren nauwlettend in de gaten. De eerste checkt of het geladen gewicht op de vork de toelaatbare grens overschrijdt. De bestuurder krijgt in dat geval maar liefst drie signalen op zich af: akoestisch met een bliepje, visueel via een rood knipperend schermpje en zelf fysiek, doordat de disselkop zachtjes begint te vibreren. Dat moet de bestuurder er van weerhouden om risicovolle avonturen aan te gaan.

8 Positionering

Het tweede systeem helpt om hoogteproblemen voortijdig te onderkennen. Voor vier verschillende warehouses kan de truck tot maximaal drie hefhoogtes in zijn geheugen opslaan. Dat betekent, dat bij een ingestelde hefhoogte van 2,5 meter de truck ook echt op dat punt de mast stil zet en daardoor altijd de correcte afzethoogte voor dat deel van het magazijn bereikt. Zelfs onervaren bestuurders maken zo minder kans op brokken.

stapelaar

Reageer op dit artikel