nieuws

Jungheinrich zet maximaal in op digitalisering

Warehousing 1083

Als heftruckfabrikant doet Jungheinrich wat nodig is om vooraan te blijven in technologische ontwikkeling. Maar de echte groei moet komen van het digitaliseringstrend rond logistieke processen en systemen, zo bleek bij de jaarlijkse vakpersbijeenkomst vorige week.

Jungheinrich zet maximaal in op digitalisering

Omzetmatig gaat het de Hamburgse fabrikant voor de wind. Ook 2018 zal weer een topjaar zijn, zo is de verwachting; half maart komen de financiële resultaten naar buiten. Jungheinrich is op weg naar 4 miljard jaaromzet in 2020.  Maar nu al is duidelijk, dat zich een kentering aan het voltrekken is, waarbij de producent van heftrucks meer en meer leunt op het ontwikkelen en leveren van intralogistieke systemen, inclusief de software-aansturing en de middelen om processen vergaand te digitaliseren. Omzetgroei zit steeds minder in de verkoop en verhuur van heftrucks, maar meer in de services en digitale ondersteuning er om heen.

Nieuwe fleetmanagementmogelijkheden

Vanaf dit jaar gaat Jungheinrich elke heftruck afleveren met een telematics box. Trucks die al in gebruik zijn, kunnen ook met dezelfde box een upgrade krijgen en worden voorzien van eigen intelligentie aan boord. Uit de box kunnen klanten als ze dat willen een verhelderend beeld krijgen van de manier waarop ze hun trucks inzetten. Samen met de Amerikaanse firma I.D. Systems komt er dit jaar ook een nieuw en uitgebreid fleetmanagementpakket.

 

 

 

Meer nog dan in het huidige systeem, zullen klanten hiermee uitgebreide analyses gaan doen om daarmee beter de vinger te kunnen leggen op aspecten, die zowel productiviteit als duurzaam energiegebruik betreffen. Er is een GPS locatiebepaling beschikbaar, evenals de mogelijkheid om de hefhoogtes vast te leggen. Verder is er een nieuw batterijmanagementsysteem in aantocht om daarmee meer grip te krijgen op het laden van de li-ion batterijen met uitgebreide rapportages en actuele data.

Jungheinrich

Hoogheffende orderpicktruck EKS 412s

Hoogheffende orderpicktruck

Op het gebied van logistieke systemen kwam Jungheinrich met de aankondiging van een nieuwe hoogheffende orderpicktruck, de EKS 412s. Bijzonder is de hefhoogte van meer dan 14 meter, dankzij een triplex, telescopische mast zonder overgangen. Met een hefsnelheid van 0,5 meter per seconde heeft deze truck maar liefst 25 procent meer productiviteit in huis dan zijn voorganger. De hefhoogte gecombineerd met de snelheid moet er voor zorgen, dat deze manbediende machines een breder toepassingsgebied krijgen. Volgens Jungheinrich is ook dit marktsegment van smalle gangentrucks op een recordhoogte beland met een Europees marktvolume van bijna 9.700 units in het afgelopen jaar.

Stapelaar met geïntegreerde li-ion

Maar ook de bekende heftruckmodellen gaan mee met de trend naar minder energieverbruik, meer comfort en veiligheid en hogere prestaties. Blikvanger dit jaar in de stal van Jungheinrich is een nieuwe instaande stapelaar ERC 216 zi – net als de nieuwe reachtruck vorig jaar geheel ontworpen als het ware rond een li-ion batterij. Dat biedt ook nu weer de mogelijkheid om compacter te bouwen; minimaal 17 cm korter, vanwege het ontbreken van een apart batterijcompartiment. Dat maakt de truck zeer geschikt voor werkzaamheden in relatief kleine magazijnen met weinig manoeuvreerruimte. Veel is ook hier gedaan rond het thema veiligheid met onder andere een stevig beschermdak. Het vaste platform is comfortabel, uitvoeringen met de veelvuldig toegepaste opvouwbare platforms zullen niet meer verschijnen.

Doorbraak in li-ion

Doorbraak in li-ion

Krachtpatser tot 9 ton

Verder was in Hamburg aandacht voor een nieuwe elektrische heftruck, de EFG 6-serie, met een hefcapaciteit van maar liefst 9 ton. Op elektrisch gebied is dit wat Jungheinrich betreft de zwaarste uitvoering met een lastzwaartepunt van 900 mm. Toepassing van de truck voorziet de fabrikant vooral in de drankensector, de metaalindustrie en in de bouwmaterialenhandel.

Reageer op dit artikel