nieuws

Neele-Vat bouwt nieuw crossdock in City Terminal Eemhaven

Warehousing 1348

Logistiek dienstverlener Neele-Vat Logistics wil een nieuw distributiecentrum bouwen op de laatste braakliggende kavel van de City Terminal aan de Eemhaven bij Heijplaat. Neele-Vat – dat 10 miljoen euro investeert in dit nieuwbouwproject – wil het pand gebruiken voor crossdock activiteiten.

Neele-Vat bouwt nieuw crossdock in City Terminal Eemhaven

Voor de bouw van dit crossdock dc hebben Neele-Vat en het Havenbedrijf Rotterdam afgelopen donderdag een contract ondertekend. Emile Hoogsteden, directeur Containers, breakbulk en logistiek van het Havenbedrijf, verklaarde tijdens de ondertekening dat een aantal belangrijke shortsea rederijen toegevoegde waarde zien in een crossdock faciliteit. “De overeenkomst past in de verdere ontwikkeling van de City Terminal (bijna 100 voetbalvelden groot, red.) tot de multimodale shortsea hub en het continentale cluster van Europa”, aldus Hoogsteden.

Crossdock met 60 dockdeuren

Neele-Vat Logistics, op plaats 25 in de laatste editie van de top 100 logistiek dienstverleners, bouwt op de nieuwbouwlocatie in de Eemhaven een crossdock met rond de 10.000 vierkante meter aan opslagcapaciteit en 60 dockdeuren. De logistiek dienstverlener verwacht op jaarbasis 50.000 containers te crossdocken. “We beginnen waarschijnlijk volgend jaar met de aanleg van het centrum en verwachten in 2021 te starten met de distributie”, liet Cuno Vat, CEO van Neele-Vat Logistics, donderdag weten.

 

Lees ook:

Een nieuw distributiecentrum bouwen? Dit zijn de belangrijkste kosten

 

 

Dc interessant voor shortsea-rederijen

Volgens Vat hebben met name shortsea-rederijen aangegeven gebruik te willen maken van het nog te bouwen distributiecentrum. In het shortsea proces worden containers van het schip vrijwel zonder tussenopslag overgeladen op bijvoorbeeld vrachtwagens en andersom. Vanuit Rotterdam gaat het dan om bestemmingen naar Scandinavië, de Baltische landen, het Verenigd Koninkrijk en de landen rond de Middellandse Zee.

 

Lees ook:

Neele-Vat Logistics bouwt nieuw distributiecentrum en hoofdkantoor

Recente overname Oostvogels Groep

Familiebedrijf Neele-Vat, Neele-Vat, dat over het afgelopen jaar een omzet van rond de 250 miljoen euro noteerde, levert naast opslag ook transport, expeditie en douaneservices. Met vestigingen in Hoogvliet, Zwijndrecht, Botlek, Albrandswaard en de Maasvlakte biedt de logistiek dienstverlener klanten een breed pakket aan logistieke diensten. De investering in ‘crossdocking’ op de City terminal past volgens het Rotterdamse bedrijf in de visie om samen met zijn klanten ladingstromen efficiënt en duurzaam te behandelen. Vorig jaar december nam Neele-Vat branchecollega Oostvogels Groep uit Breda over.

‘Nieuwbouw kan iets duurder uitvallen’

Hoe hoog de investering precies uitvalt, weet Vat nog niet. Tegen het Financieele Dagblad zegt hij dat ‘dat afhangt af van hoe we het distributiecentrum gaan inrichten en de mate van digitalisering’. “Het kan ook iets duurder uitvallen dan 10 miljoen”, aldus Vat. Het dc moet geschikt zijn voor een breed scala aan goederen, zoals kleding, chemicaliën en droge levensmiddelen.

 

Havenbedrijf investeert 60 miljoen in City Terminal

De City Terminal (zie afbeelding hierboven) ontwikkelt zich – na het vertrek van ECT eind 2015- volgens het Havenbedrijf Rotterdam gestaag tot de tweede grote containerlocatie in Rotterdam met logistiek dienstverleners als SCA (breakbulk), RST/Steinweg (containers) RSC (treinterminal), Kramer (containerreparatie en –opslag), MRS (containerdienstverlening) en Kloosterboer (Cool Port). Op dit moment wordt gewerkt aan de inrichting van een nieuw stackterrein voor RSC, de verdere uitbreiding van de vrachtwagengate en de bouw van een kademuur voor Kramer. Het Havenbedrijf investeert in totaal circa 60 miljoen euro in de City Terminal, het havenbedrijfsleven op zijn beurt ongeveer 160 miljoen euro.

Reageer op dit artikel