nieuws

Nedcargo compenseert CO2-uitstoot met bos in Peru

Warehousing 353

Logistiek dienstverlener Nedcargo gaat de CO2-uitstoot bij zijn wegtransport activiteiten compenseren door in Peru bossen te beschermen en nieuw aan te planten. Hiervoor heeft Nedcargo – dat de komende jaren 17 miljoen euro investeert in de verduurzaming van zijn activiteiten – zich aangesloten bij het CO2-compensatieprogramma van Shell.

Nedcargo compenseert CO2-uitstoot met bos in Peru

Bij de compensatieprogramma’s van Shell wordt van geselecteerde bosprojecten gemeten hoeveel CO2 is opgenomen. Voor elke ton krijgt het project een certificaat met een uniek serienummer. Dit serienummer wordt toegekend aan de partij die CO2-uitstoot compenseert. Het unieke nummer voorkomt dat een certificaat meerdere keren kan worden gebruikt. De projecten zijn volgens twee internationale standaarden gecertificeerd.

‘Keten zonder verspilling realiseren’

Nedcargo is volgens eigen zeggen de eerste grote logistieke dienstverlener die zijn totale dieselverbruik bij de oliegigant gaat compenseren. Volgens Nedcargo-directeur Roderick de la Houssaye, is de missie van zijn bedrijf om een logistieke keten zonder verspilling te realiseren. “We willen onze CO2-uitstoot in Nederland en België zoveel mogelijk reduceren. We volgen de ontwikkelingen rond elektrificeren van transport en mogelijk gebruik van waterstof met grote belangstelling. Voorlopig zijn we echter nog aangewezen op fossiele brandstoffen, en dus stoten we CO2 uit. Dat willen we zoveel mogelijk compenseren.”

 

Nedcargo investeert in nieuwe LZV’s

Nedcargo investeert de komende jaren 17 miljoen euro in verduurzaming van de activiteiten. “We vervangen bijvoorbeeld alle Euro 5-vrachtwagens door schonere vrachtauto’s”, zegt mededirecteur en Nedcargo-oprichter Diederik Jan Antvelink. “En we bestellen twintig nieuwe LZV’s. Hiermee besparen we tot 30 procent brandstof.”

Dc’s zonder gasaansluiting

De logistiek dienstverlener – dit jaar eindigend op plaats 30 in de top 100 Logistiek Dienstverleners – zoekt daarnaast wegen om middelen efficiënter in te zetten met slimme toepassingen, zoals planningstools en automatisering. Nieuwe distributiecentra worden gerealiseerd nabij vaarwegen, zodat goederen aan- en afgevoerd kunnen worden met binnenvaartschepen. Deze dc’s worden niet meer aangesloten op aardgas en halen de benodigde energie uit zonnepanelen.

‘We tanken iedere dag 10.000 liter diesel’

Nedcargo-mededirecteur directeur Diederik Antvelink zegt dat hij meteen enthousiast was toen hij hoorde van het Peruaanse bosproject van Shell. “Wij willen voorop lopen en minder diesel verbruiken. Maar verminderen gaat in kleine stapjes. De realiteit is dat we iedere dag toch 10.000 liter diesel tanken. Wij willen niet wachten en nu al zoveel mogelijk doen aan duurzaamheid. Daar biedt dit programma mooie mogelijkheden voor.”

Reageer op dit artikel