nieuws

Het dc van de toekomst volgens Albert Heijn

Warehousing 3695

Het testen is nog in volle gang. Maar inmiddels is Albert Heijn met het nieuwe dc al zover opgeschoten, dat duidelijk is hoe alle processen gaan verlopen. Namelijk vrijwel volledig geautomatiseerd. Het complete verhaal met foto’s staat uitgebreid in de zojuist verschenen Logistiek.

Het dc van de toekomst volgens Albert Heijn

Wat de supermarktketen betreft staat hier in Zaandam het dc van de toekomst. Het ligt voor de hand dat alle dc’s van deze en andere retailers er vroeg of laat zo uit komen te zien. Het bedrijf is koploper (zeker in Nederland) in robotisering van het totale magazijnproces binnen de foodretailsector. Veel bedrijven hebben zich het hoofd gebroken over het automatisch stapelen van colli in rolcontainers. De oplossing waar Vanderlande mee komt kan het te verwachten volume aan en lijkt minder gevoelig voor storingen, dan wat elders is toegepast.
De kern van het concept is, wat Vanderlande inmiddels ‘load forming logic’ is gaan noemen. In het kort betekent dit dat het vullen van de rolcontainers aansluit op de schapindeling van elk afzonderlijk filiaal. “Het lijkt wellicht simpel, maar het is tamelijk complex om dit in goede software-ondersteuning te vangen. We hebben daar met Albert Heijn intensief aan gewerkt”, zegt Marcel de With, salesmanager van Vanderlande.

Tot 400.000 colli per dag

“We kunnen hier ongeveer vijftig procent meer capaciteit verwerken, tot maximaal 400.000 colli per dag.” Tony Vendrig van supply chain en Marjon de Koning, sinds dit voorjaar verantwoordelijk voor logistiek vertellen in een video uitgebreid over het nieuwe dc.

Minder transport winkels

De slimme software, die nodig is voor het beladen van de rolcontainers, was bepaald geen simpele klus. Niet overal zijn de winkelschappen hetzelfde, daar houdt het systeem rekening mee bij het bepalen van de optimale belading. Daar profiteren de schappenvullers op de winkelvloer van, maar ook levert dit al snel een besparing van 6 of 7 procent op voor wat het betreft het aantal rolcontainers dat dagelijks richting winkels vertrekt. Minder rolcontainers, minder transport, minder CO2 uitstoot. Daar draait het om. Niet in absolute aantallen overigens, want Albert Heijn maakt nog steeds een groei door in het volume aan boodschappen dat in winkelwagentjes belandt.
De toepassing van AGV’s lag altijd al in het plan besloten, ook voordat Vanderlande werd overgenomen door Toyota. De heftruckleverancier heeft een mooie reputatie opgebouwd met AGV-systemen. Albert Heijn is al veel langer een afnemer van Toyota heftrucks. Dat sloot dus naadloos aan en heeft voordeel straks in het onderhoud en bij het opvangen van storingen.

Lees het complete verhaal in Logistiek nr. 09, december 2018

Download hier de pdf’s van de betreffende pagina’s:
Reageer op dit artikel