nieuws

Zuid-Koreanen willen groot dc bouwen op Tweede Maasvlakte

Warehousing 1460

Het havenbedrijf van de Zuid-Koreaanse stad Busan wil op de Tweede Maasvlakte in Rotterdam een groot distributiecentrum bouwen. Het Rotterdamse Havenbedrijf meldt dat er met de Koreanen een voorovereenkomst is getekend voor de uitgifte van 5 tot 10 hectare grond. Het toekomstige dc moet voor meerdere voornamelijk Zuid-Koreaanse logistiek dienstverleners fungeren als springplank naar de Europese markt.

Zuid-Koreanen willen groot dc bouwen op Tweede Maasvlakte
Vlnr: Allard Castelein (president-directeur Havenbedrijf Rotterdam), Yunyoung Lee (ambassadeur Zuid-Korea in Nederland, Kichan Nam (president Busan Port Authority).

Maarten de Wijs binnen het Havenbedrijf van Rotterdam verantwoordelijk voor ‘distribution and warehousing’ zegt in het Financieele Dagblad (FD) dat in de komende maanden met de Zuid-Koreanen wordt overlegd over ‘de nadere invulling van de deal’. Hij verwacht ‘binnen een relatief korte periode’ een definitieve beslissing  van Busan Port Authority. Over de aard van de potentiële bedrijven of welke logistiek dienstverleners uit Zuid-Korea zich in het duurzame distributiecentrum gaan vestigen wil De Wijs nog niets zeggen. “Het businessplan wordt nu verder uitgewerkt.”

Grote vraag havengebonden logistiek vastgoed

Het uit te geven terrein ligt op het Distripark Maasvlakte West. Dit is een deel van de Tweede Maasvlakte ter grootte van 100 hectare dat begin dit jaar is aangewezen als vestigingsgebied voor logistiek vastgoed activiteiten. Volgens het havenbedrijf bestaat er een toenemende vraag naar havengebonden logistiek vastgoed. Samen met een eerdere overeenkomst – waarvan de naam van het bedrijf niet bekend van is gemaakt – betekent het dat inmiddels al 15 tot 20 hectare van de totaal beschikbare 100 hectare gereserveerd is.

 

 

Lees ook:

Groot tekort aan nieuw logistiek vastgoed in regio Rotterdam

 

 

Goede multimodale ontsluiting

De grote interesse voor de enig beschikbare ‘greenfield’ locatie in de Rotterdamse haven, verklaart De Wijs door de gunstige ligging van het bedrijventerrein. “Het terrein is multimodaal ontsloten via de weg, het spoor en het water en bevindt zich op steenworpafstand van hoogfrequente deepsea- en shortseaverbindingen. Ook ligt het Distripark gunstig ten opzichte van de A15, de truckparking Maasvlakte Plaza, het bestaande Distripark Maasvlakte en de goederenspoorlijn tussen de Maasvlakte en het Europese achterland.

Ruimte voor koelvriesopslag

Het nog beschikbare deel van het Distripark Maasvlakte West is uitgeefbaar in stukken van diverse afmetingen. Dit, tezamen met dat er geen beperkingen aan de bouwhoogte zijn opgelegd, maakt het Distripark Maasvlakte West volgens De Wijs geschikt voor de ontwikkeling van grootschalige distributie. De Wijs: “Ik zie met name goede mogelijkheden voor chemie, koelvriesopslag en de distributie van hoogwaardige goederen.”

Reageer op dit artikel