nieuws

XXL-dc van Coolblue krijgt ‘grootste zonnedak van Nederland’

Warehousing 2177

Op het mega-distributiecentrum in Tilburg gaat Coolblue volgens eigen zeggen het grootste zonnedak van Nederland keggen. De webwinkel bedekt het 20 voetbalvelden (88.000 vierkante meter, red.) tellende grote dak van het dc in Tilburg volledig met bijna 23.000 zonnepanelen.

XXL-dc van Coolblue krijgt ‘grootste zonnedak van Nederland’

Het XXL-dc van Coolblue in logistieke hotspot Tilburg wordt ‘niet energieneutraal, maar zelfs energiepositief’, zegt Coolblue ‘eindbaas’ Pieter Zwart. De zonnecollectoren  leveren straks meer energie dan nodig is voor de magazijn operatie eronder.

Zonnedak wordt gefaseerd aangesloten

Het e-commerce bedrijf begint vandaag met de bouw van het zonnedak en verwacht dit jaar nog haar distributiecentrum volledig op eigen opgewekte positieve energie te laten draaien. Dankzij deze investering wekt Coolblue genoeg stroom op (ongeveer 7,1 miljoen kWh op jaarbasis, red.) om naast dit dc ook alle fietsen van de CoolblueFietst service, al haar 9 winkels en het hoofdkantoor te voorzien van duurzame energie. Het dak wordt in fasen aangesloten, in december verwacht het e-commerce bedrijf dat er voldoende opwekcapaciteit ligt voor de stroomvoorziening van het magazijn. In het eerste kwartaal van volgend jaar is het project helemaal af en beschikt Coolblue naar eigen zeggen over ‘het grootste zonnedak van Nederland’.

28.000 zonnepanelen op dc Michael Kors

Dankzij de gunstige SDE+ subsidieregeling hebben tal van bedrijven en vastgoed ontwikkelaars de daken van hun distributiecentra inmiddels vol gelegd met zonnepanelen. Zo is het distributiecentrum van Michael Kors in Venlo eerder dit jaar door KiesZon voorzien van 28.000 zonnepanelen. Daarmee is dit dak -dat een afmeting heeft van 80.000 vierkante meter- tot op heden het grootste zogeheten single roof zonnestroomproject van Nederland. De panelen leveren op jaarbasis circa 7.000 MWh (MegaWattuur) aan duurzame energie op, vergelijkbaar met de opbrengst van het zonnedak van Coolblue straks.

Coolblue investeert in duurzaam verpakken

In aanvulling op het zonnedak project laat Coolblue vandaag ook weten dat er verschillende investeringen zijn gedaan om de duurzaamheid van het bedrijf op een hoger plan te tillen. Zo werd eind vorig jaar een nieuwe verpakkingsmachine aangeschaft die minder verpakkingsmateriaal verbruikt, zorgt voor minder vervoer van lucht en minder kosten. Ook neemt Coolblue deel aan het initiatief Bewust Bezorgd van Thuiswinkel.org. Met dat initiatief, waar ook Connekt bij betrokken is, willen webwinkels en vervoerders de CO₂-impact van online bestellingen inzichtelijker maken. Ook bol.com, Wehkamp en Otto doen mee.

Reageer op dit artikel