nieuws

XPO Logistics schaft 5.000 cobots aan

Warehousing 2144

Logistiek dienstverlener XPO Logistics is van plan om 5.000 intelligente pickrobots aan te schaffen. Het bedrijf wil de robots inzetten in alle distributiecentrum-locaties in Noord-Amerika en Europa.

XPO Logistics schaft 5.000 cobots aan

Volgens XPO Logistics zijn deze robots (cobots, red.) ontworpen om samen te werken met mensen. De cobots zullen het bestaande personeelsbestand van de logistiek dienstverlener aanvullen en daarnaast de toekomstige groei van de het bedrijf vorm geven.

XPO: ‘Robots in acht Europese landen’

XPO schaft de cobots aan bij het Singaporese/Indiase bedrijf, GreyOrange. Met deze robotproducent is gelijk ook een exclusieve samenwerking overeenkomst gesloten, meldt de logistiek dienstverlener afgelopen woensdag in een persbericht. De exclusiviteit richt zich op het gebruik van GreyOrange robots van het type ‘Butler’ in Noord-Amerika, het Verenigd Koninkrijk en acht Europese landen. Het is onbekend of Nederland ook bij deze niet bij naam genoemde Europese landen hoort.

Sneller picken, verpakken en sorteren

Volgens Bradley Jacobs, CEO van XPO Logistics, is deze logistieke technologie vooral ontwikkeld om de nieuwste intelligente automatisering te integreren en deze waar nodig razendsnel aan te passen. “Hierdoor kunnen we de uitvoeringstijd drastisch verbeteren en kosten besparen. De toevoeging van 5.000 cobots zal onze logistieke operaties veiliger en productiever maken bij het picken, verpakken en sorteren.” Jacobs ziet  kansen voor inzet van deze cobots voor klanten actief in de retail, e-commerce en omnichannel, waar ordersnelheid en -accuratesse essentieel zijn om de concurrentie het hoofd te bieden.”

200 tot 300 units per uur

De autonome robots van GreyOrange zijn onderdeel van een modulair goods-to-person systeem dat ook bestaat uit mobiele racking systemen en pickstations omvat. Elke robot kan een rek verplaatsen met een gewicht van ongeveer 1.000 tot 3.500 kilo. De robots brengen de pods naar een werkstation waardoor een werknemer 200 tot 300 units per uur kan verwerken. Ter vergelijk: in een manuele pickomgeving kunnen gemiddeld 50 tot 80 picks per uur worden gerealiseerd.”

 

Lees ook:

Nestlé en XPO Logistics bouwen meest geavanceerde dc ter wereld

 

Minder loopafstanden

Het gehele proces wordt bestuurd door het eigen WMS-systeem waarmee XPO afgelopen maart live ging. Deze robot-oplossing ondersteunt de same day en next day leveringen van de logistiek dienstverlener omdat de levertijd van een bestelling wordt verkort en een ander voordeel is dat orderpickers dankzij de inzet van de robots aanzienlijk minder  ver hoeven te lopen op een dag. Ook verwacht XPO dat met de inzet van de robots minder pickfouten plaatsvinden.

 

 

 

Lees ook: 

Robots in de logistiek: dit is er, dit kunnen ze

 

XPO: investeringsprogramma 450 miljoen dollar

De aanschaf van deze robots is onderdeel van een investeringsprogramma van 450 miljoen dollar in nieuwe technologieën die XPO dit jaar doorvoert. Andere recente innovaties zijn het XPO Direct shared-space distributienetwerk, spraakintegratie met Amazon Echo en Google Home bedoeld om de last mile delivery van zware producten bij te houden en de opzet van een eigen digitale vrachtuitwisselingplatform dat gekoppeld is aan multimodale infrastructuur.

 

 

 

GreyOrange: investering 140 miljoen euro

GreyOrange heeft onlangs 140 miljoen dollar aan groeigeld ontvangen. Het is de grootste investering ooit die is opgehaald door een industrieel robotspecialist. In Nederland wordt GreyOrange vertegenwoordigd door Logaps.

Butler XL voor zware ladingen

Tijdens de LogiMat, in maart dit jaar, presenteerde het bedrijf de Butler XL Deze mobiele robot beschikt over een groter tilvermogen van 1.600 kilo. 1100 meer dan zijn kleine Butler broertje.  Daardoor kan deze robot volgens het Singaporese/Indiase bedrijf de meeste uiteenlopende (zware) ladingen verplaatsen zoals bulk- en eindproducten, automotive onderdelen, productiematerialen en vloeistoffen. De XL variant kan iedere ladingdrager (pallets, zakken of kratten) hanteren.

Reageer op dit artikel