nieuws

Boston moest extra fundering laten aanbrengen

Warehousing 573

Medtech bedrijf Boston Scientific staat op het punt om in het distributiecentrum in Kerkrade het bestaande Autostore systeem -waarvan de eerste fase in 2016 in gebruik werd genomen – flink uit te breiden. Dit project is onderdeel van een groot investeringsprogramma om logistieke processen in een bestaande magazijnomgeving vergaand te robotiseren. Frank van Kempen van Boston Scientific blikt vooruit en terug op de impact die de Autostore had op de installaties én vooral ook de magazijnvloer.

Boston moest extra fundering laten aanbrengen
Frank van Kempen

In aanloop naar de aanstaande uitbreiding van de huidige Autostore installatie heeft Boston Scientific het afgelopen jaar het conveyor systeem dat gekoppeld is aan het compacte opslagsysteem alvast uitgebreid en daarnaast is er geïnvesteerd in de aanschaf van nieuwe label machines om het verpakkingsproces te versnellen. Voor de aanstaande uitbreiding is inmiddels de tussenvloer waar de Autostore op rust verlengd, zodat de capaciteit wordt uitgebreid van 20.000 naar 34.000 bakken.

 

Volledige hoogte benutten

Volgens Frank van Kempen, Technology Manager bij Boston Scientific, is de grote uitdaging om in een gebouw dat al behoorlijk vol zit, weer een extra element toe te voegen. “Als Boston Scientific hanteren we het uitgangspunt dat we pas met ‘extra stenen’ gaan uitbreiden als het huidige pand echt helemaal driedimensionaal vol zit. Zolang er voldoende ruimte is in de hoogte gaan we die ook volledig benutten met een tussenvloer.” Door meer de hoogte in te gaan, wordt het pand volgens Van Kempen zo optimaal mogelijk gebruikt. “Daarbinnen is het vooral zaak om de juiste balans te vinden tussen de facilitaire systemen van het gebouw, de bestaande processen en de beschikbare technologieën.”

'We breiden pas uit als dit pand driedimensionaal vol zit'

Extra schroefpalen voor Autostore

Een belangrijke les die Boston Scientific trok uit het Autostore project, is dat vooraf beter had moeten worden gekeken naar de draagkracht van de bestaande vloer. “Toen we de overeenkomst  al hadden getekend met Swisslog, kwamen we erachter dat de onderliggende vloer een gewicht aankon van 1.000 kilo per vierkante meter terwijl het gewicht van de Autostore in totaal 1.800 kilo per vierkante meter is.” Zonder extra maatregelen zou dit betekenen dat het systeem – ondanks de lichte aluminium constructie – dwars door de vloer zou zakken. “Dit had enerzijds te maken door de hoge vlakbelasting en anderzijds de puntbelasting die dit compacte systeem met zich meebrengt. Toen hebben we gaande het project een stukje van het magazijn moeten ontruimen zodat er verdeeld over drie fases 99 schroefpalen de grond in konden worden gedraaid om op die manier onder de tussenvloer van de Autostore een nieuwe fundering te maken.”

'Gefaseerd zijn 99 schroefpalen de grond ingedraaid'

Tussenvloer stapsgewijs uitgebreid

Vooruitlopend op een mogelijke uitbreiding van de Autostore systeem is het afgelopen jaar de tussenvloer stapsgewijs verder uitgebreid en uiteraard is ook hier weer een extra fundering met schroefpalen toegepast. Van Kempen: “Dat hebben we vooral gedaan om te anticiperen op een mogelijke uitbreiding van de huidige Autostore. Die kwam overigens sneller dan verwacht want toen de tussenvloer eenmaal klaar was vorig jaar november, werd gelijk ook besloten om verder uit te breiden. We beginnen daar nu mee en begin volgend jaar moet de uitbreiding operationeel zijn.”

 

Reageer op dit artikel