nieuws

Groot tekort aan nieuw logistiek vastgoed in regio Rotterdam

Warehousing 1248

De regio Rotterdam heeft dringend minimaal 250.000 vierkante meter nieuw logistiek vastgoed nodig. Die vraag wordt gevoed in verband met de jaarlijkse verwachte overslaggroei in de haven van Rotterdam met 15 miljoen ton tot 2020.

Groot tekort aan nieuw logistiek vastgoed in regio Rotterdam

Dat meldt Colliers International op basis van zijn logistieke marktrapport Rotterdam (download pdf). Volgens de vastgoedadviseur is het aanbod logistiek vastgoed met 259.000 vierkante meter historisch laag en voldoet maar liefst 85 procent daarvan niet aan de eisen van gebruikers. Hierdoor is er nog slechts 40.000 vierkante meter aan hoogwaardig logistiek vastgoed beschikbaar op de Rotterdamse markt. Tegelijkertijd wordt er volgens Colliers steeds meer ruimte gehuurd door bedrijven. Alleen al in het eerste kwartaal lag het opnamevolume op bijna 98.000 vierkante meter. Dit was 60 procent van het totale volume van het afgelopen. Daarmee wordt het tekort steeds nijpender, stelt de vastgoedadviseur vast.

 

 

 

Lees ook:

‘In verouderd logistiek vastgoed zit nog volop potentie’

 

 

Behoefte aan nieuw logistiek vastgoed

Voornaamste reden voor het huidige tekort is dat de afgelopen zeven jaar het containervervoer in de Rotterdamse haven met 27 procent is toegenomen naar 142,6 miljoen ton. Dit is van grote invloed op de vraag naar logistiek vastgoed in Rotterdam en daarbuiten. Voor elke vijf containers die de haven binnenkomt, is er voor één container opslag nodig in de directe regio, aldus de vastgoedadviseur. Met een verwachte groei van nog eens 15 miljoen ton tot 2020 is er minimaal 250.000 vierkante meter aan nieuw logistiek vastgoed nodig.

Groeiende export vanuit Azië

De groei komt vooral door het toenemende aantal producten dat vanuit Azië hierheen komt. China kiest voor 40 procent van de containerhandel met Europa voor de Rotterdamse haven. Een groeiende export uit Azië en vooral China, betekent dus meer vraag naar opslagruimte. Verwachting is dat de groei van de containeroverslag doorzet en het totale volume over twee jaar uitkomt op bijna 158 miljoen ton. Op basis van deze verwachting is er – zo blijkt uit berekeningen van Colliers-  minimaal 250.000 vierkante meter nieuw logistiek vastgoed nodig. Omdat gemiddeld 60 procent van de grond wordt bebouwd, betekent dit dat de vraag naar bouwgrond uitkomt op ruim 40 hectare.

Nieuwe bedrijvenparken beschikbaar

Om nieuwbouw mogelijk te maken zijn er in de Rotterdamse regio “greenfields” beschikbaar waar distributiecentra kunnen worden gebouwd. Het gaat onder meer om Distripark Maasvlakte West van 100 hectare en bedrijvenpark Kickersbloem 3 waar nog 50 hectare uitgeefbare grond is. Deze locaties bieden volgens de vastgoedadviseur voldoende ruimte om in de vraag naar opslagruimte te voorzien. Colliers roept gemeenten, ontwikkelaars en beleggers om de handschoen op te pakken. Door nieuw logistiek vastgoed te bouwen, kunnen uitbreidende logistieke bedrijven in de regio gehuisvest worden, is de redenatie. Maarten de Wijs, Business Manager Warehousing & Distribution bij het Havenbedrijf van Rotterdam, zegt in een reactie op het rapport van Colliers dat het probleem herkenbaar is. Dat is ook de reden voor ons om Distripark Maasvlakte West te ontwikkelen. We zien de interesse in dit terrein op dit Distripark dan ook serieus toenemen.”

Reageer op dit artikel