nieuws

Heftruckmarkt verdubbelt de groei wereldwijd

Warehousing 1839

Vrijwel alle heftruckfabrikanten wisten vorig jaar hun wereldwijde omzet double-digit te laten groeien. Het gemiddelde groeipercentage steeg van 7,5 procent naar bijna 16 procent. Verschuivingen waren er nauwelijks in de top tien.

Heftruckmarkt verdubbelt de groei wereldwijd

Jaarlijks zet het Amerikaanse vakblad de omzetcijfers van de fabrikanten op rij en produceert daarmee een Top 20 overzicht van de wereldwijde heftruckmarkt. De ranking is gebaseerd op de verkoopresultaten van motorisch aangedreven industriële trucks, die de fabrikanten hebben weten te realiseren. Daarnaast leveren de bedrijven ook vaak andere producten, systemen en diensten.

Koploper Toyota loopt verder uit

Ook dit jaar wordt de lijst aangevoerd door Toyota, dat zijn koppositie verstevigde met een omzetboost van 33 procent. De Japanse gigant, sinds vorig jaar tevens eigenaar van Vanderlande in Veghel, is in omzet nu ver uitgelopen op de achtervolgers. Zo heeft nummer twee Kion (met de merken Linde en Still) omzetmatig een volume van minder dan 60 procent van dat van Toyota. Ook Kion wist overigens met Dematic een belangrijke overname te realiseren. Kion zag de verkoopresultaten toenemen met 15 procent. Toyota heeft op basis van deze cijfers ongeveer dertig procent van de wereldmarkt in handen (was 26,5 procent). Kion zakt licht qua marktaandeel naar 17 procent.

Derde plek nu voor Jungheinrich

Interessant op de wereldheftruckmarkt is het gevecht om de derde plek. Daar staat nu Jungheinrich, die in 2017 een behoorlijke groeispurt wist te maken met 26,7 procent. Op de lijst van vorig jaar moest de Hamburgse fabrikant Mitsubishi-Logisnext (met UniCarriers en Caterpillar als belangrijke merken) nog voor laten gaan. Maar de tweede Japanse wereldspeler kon de groei van Jungheinrich niet bijbenen met 12,5 procent en verdween daarmee uit de top drie.
Nummer vijf op de lijst Crown liep eveneens achterstand op en bleef met 5,8 procent ver achter op het gemiddelde stijgingspercentage van de markt. Datzelfde geldt voor het aloude merk Clark, die de top tien nog maar net wist te halen. Tussen Crown en Clark staan nog Hyster-Yale en de Aziatische fabrikanten Anhui (Heli), Hangcha en Doosan, die ondanks mooie groeicijfers geen betere positie op de lijst van het Amerikaanse vakblad wisten te veroveren; alleen Hangcha steeg een plekje.

Groot is opnieuw een stuk groter

De cijfers over 2017, zoals gepresenteerd door Modern Materials Handling, versterken het beeld dat de grote aanbieders verder uitlopen op de kleinere spelers, die tot de top 20 fabrikanten behoren. Inmiddels maakt koploper Toyota meer omzet met material handling producten, dan (bij elkaar opgeteld) de vijftien fabrikanten vanaf positie zes, dat is inclusief Hyster-Yale.

Dit is de Top 10 van 2017:
positie (2016) – omzet – groei

  1. Toyota (1) – 11.393  – 33%
  2. Kion (2) – 6.763 – 15%
  3. Jungheinrich (4) – 4.120 – 26,7%
  4. Mitsubishi (3) – 3.833 – 12,5%
  5. Crown (5) – 3.080 – 5,8%
  6. Hyster-Yale (6) – 2.885 – 12,3%
  7. Anhui (7) – 1.347 – 45,2%
  8. Hangcha (9) – 1.077 – 39,1%
  9. Doosan (8) – 947 – 21,3%
  10. Clark (10) – 781 – 5,5%
Bron: Modern Materials Handling
Omzet x 1 miljoen in US dollars
(koersdatum 31 december 2017)
Reageer op dit artikel