nieuws

Nederlandse bedrijven afwachtend bij nieuwe technologieën

Warehousing 941

Nieuwe technologie is onmisbaar voor verbeterde productiviteit en aantrekkelijkheid van het bedrijf. Maar Nederlandse bedrijven zijn afwachtend bij de adaptatie er van.

Nederlandse bedrijven afwachtend bij nieuwe technologieën

Nederland loopt niet voorop als het gaat om implementeren van nieuwe technologieën. Dat blijkt uit onderzoek van TomTom Telematics  Het bedrijf deed onderzoek onder 1.400 bedrijfsmanagers in het midden en hoger management in 7 landen n Europa, waaronder Nederland. 200 managers hebben de online vragenlijst ingevuld.

Nederland scoort met een percentage van 40% en 42% een na laatste plek als het gaat om het adopteren van nieuwe technologieën en leiderschap op het gebied van innovaties.  Alleen het Verenigd Koninkrijk scoort lager. Franse managers menen juist wel ‘early dapters ’te zijn van nieuwe technologieën. 86% beantwoordt die vraag positief.

 

 

 

 

Onverstandig

Het negeren van nieuwe technologieën is onverstandig. Doe je dat wel, dan loop je heel snel heel ver achter. De technologie van vandaag de dag zet de wereld op zijn kop, ook de logistieke wereld. Waarom? Omdat het kan, zo stelde Michael ten Hompel, directeur van Fraunhofer IML onlangs op de Cemat.

Argumenten voor nieuwe technologie

Bijna driekwart (73%) van alle respondenten ziet het belang in van technologie voor het werven, behouden en motiveren van hun medewerkers. Andere redenen om te investeren in technologie zijn: verhogen van de productiviteit (19%), verhogen van de verkoop (18%), verbeteren van de klantenservice (13%) en verlagen van bedrijfskosten (12%).

 

 

 

 

Bijna de helft van de bedrijven (46%) geeft aan moeite te hebben met het vinden van betrouwbaar advies om nieuwe technologie te introduceren. Gebrek aan relevante informatie van aanbieders is hiervoor de belangrijkste reden, aldus 22% van de ondervraagden. Andere  oorzaken zijn: het gebrek aan kennis binnen de organisatie (24%), het vinden van een aanbieder die bij de organisatie past (15%) en bijkomende kosten (40%).

 

Lees ook

Blockchain primeur voor Koopman Logistics
Robots? Zo kies je de juiste voor jouw bedrijf
3d printing en de logistieke kansen

 

 

 

Hoewel technologie een steeds grotere rol speelt op het werk, geeft maar 44% van de ondervraagde bedrijfsmanagers aan dat hun bedrijf een ‘early adopter’ is en op nieuwe innovaties inspeelt. Daarbij geeft maar liefst 32% aan dat de technologie die ze thuis gebruiken geavanceerder is dan die op de werkplek.

“We zien dat bedrijven terughoudend zijn met de implementatie van nieuwe technologie,” stelt René de Jong, Sales Director Benelux bij TomTom Telematics. “Maar niets doen terwijl anderen gebruikmaken van de nieuwste technologieën en innovaties is een enorm risico. Daarnaast zal de privé-situatie steeds vaker de norm zijn voor de verwachte ervaring ten aanzien van technologische ondersteuning op het werk.” Bij het vergelijken van aanbieders spelen vooral technische ondersteuning (33%) en gebruiksvriendelijkheid (41%) een grote rol.

 

 

Reageer op dit artikel