nieuws

‘Wij gaan voor nul ongevallen met heftrucks’

Warehousing 1435

‘Wij gaan voor nul ongevallen met heftrucks’

Hoge ambities bij heftruckfabrikant Linde als het gaat over arbeidsveiligheid – de missie is geen ongevallen meer in het magazijn waar heftrucks bij betrokken zijn. In een video legt Tobias Zierhut uit hoe dit doel dichterbij kan komen.

“Het aantal ongevallen en aanrijdingen met heftrucks is stabiel, maar wel op een nog altijd veel te hoog niveau.” Tobias Zierhut is product manager bij Linde voor het segment vorkheftrucks. Tijdens de eigen show, World of Material Handling eerder deze maand in Mannheim, voor klanten en relaties vertelde hij waarom Linde veiligheid als één van de vier speerpunten heeft benoemd om aan te werken met nieuwe oplossingen. (lees meer in het speciale online magazine)

Dat zijn er nogal, zoals de safety guard en surround view (lees verderop), maar ook bijvoorbeeld beter verlichting met LED strips op de achterkant en zijkanten van de heftruck. Ook de lampen op de truck om in donkere gedeeltes van het magazijn te kunnen werken zijn sterk verbeterd. Opmerkelijk ook is de switch van de bekende bluespot (ooit door Linde geïntroduceerd) naar een geprojecteerde gevarendriehoek met heftruckafbeelding er in op de vloer. “Dat lijkt simpel, maar er zijn toch nog een paar patenten in verwerkt om er voor te zorgen dat de randen van de driehoek scherp blijven.”

Waarschuwing door muren heen

Het beste is gescheiden loop- en rijpaden voor voetgangers en trucks. Dat lukt natuurlijk niet altijd en dan is de safety guard van Linde een slim hulpmiddel. Om de truck heen wordt een flexibel in te stellen waarschuwingszone gecreëerd. Iedere keer als een voetganger daarbinnen komt, krijgen zowel truckbestuurder als voetganger een akoestisch (met trilfunctie) en visueel signaal van een draagbare pieper of een gemonteerde versie op de truck. De bestuurder ziet van welke kant het gevaar komt met lichtpuntjes op zijn display en hij ziet ook of er soms meerdere voetgangers angstvallig dichtbij komen. Buitengewoon handig is dat het systeem geen last heeft van muren en deuren. Het signaal verplaatst zich over de 4GHz band – ook aan de andere kant van een deur naar bijvoorbeeld het buitenterrein weten truckchauffeurs en voetgangers of er het risico van een aanrijding dreigt. Overigens gaat het niet alleen om voetgangers en trucks, maar ook om trucks onderling en om bijvoorbeeld de hoogte van roldeuren en andere bouwkundige elementen.

Meer over veilig werken met heftrucks: ga naar het online magazine

Lees ook: ‘Dode hoek’ heftruck niet langer een probleem

Reageer op dit artikel